- Minst 75 % av verksamhetspoängen ska vara lärarledd undervisning i en klassrumskurs dagtid på grundläggande nivå.
- Minst 55 % av verksamhetspoängen ska vara lärarledd undervisning i en klassrumskurs dagtid på gymnasial nivå.
- Minst 30 % av verksamhetspoängen ska vara lärarledd undervisning i en klassrumskurs kvällstid. Detta gäller kurser på såväl grundläggande som gymnasial nivå.
- Minst 20 % av verksamhetspoängen ska vara lärarledd undervisning i en distanskurs.
- Undervisningens omfattning i sfi regleras i skollagen.
Exempel 1:
Om ni som anordnare erbjuder en grundläggande klassrumskurs på 200 poäng på 10 veckor läser eleven 20 poäng i veckan. (Det vill säga elevens studietakt på kursen är 100%.) På följande sätt räknar ni fram det minsta antalet timmar ni ska erbjuda lärarledd undervisning i kursen (det vill säga 75 % av verksamhetspoängen):
- 0,75 x 20 poäng = 15 timmar i veckan
- 0,75 x 200 poäng = 150 timmar totalt i kursen
Exempel 2:
Om ni som anordnare erbjuder en gymnasial klassrumskurs på 100 poäng på 10 veckor läser eleven 10 poäng i veckan. (Det vill säga elevens studietakt på kursen är 50 %.) På följande sätt räknar ni fram det minsta antalet timmar ni ska erbjuda lärarledd undervisning i kursen (det vill säga 55 % av verksamhetspoängen):
- 0,55 x 10 poäng = 5 timmar 30 minuter i veckan
- 0,55 x 100 poäng = 55 timmar totalt i kursen
Exempel 3:
Om ni som anordnare erbjuder en gymnasial klassrumskurs på 200 poäng på 8 veckor läser eleven 25 poäng i veckan. (Det vill säga elevens studietakt på kursen är 125 %.) På följande sätt räknar ni fram det minsta antalet timmar ni ska erbjuda lärarledd undervisning i kursen (det vill säga 55 % av verksamhetspoängen):
- 0,55 x 25 poäng = 13 timmar 45 minuter i veckan
- 0,55 x 200 poäng = 110 timmar totalt i kursen
Sidan uppdaterades: