Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Det finns viktig information

Varning för blufföretag. Det har kommit till vår kännedom att ett företag som påstår sig samarbeta med Nacka kommun ringer runt till Nackabor och erbjuder sig att göra ventilationskontroller och filma ledningar i villor. Vi vill understryka att kommunen inte har något sådant samarbete eller utför liknande arbete.

Just nu är efterfrågan extra hög på ärenden hos Bygglovsenheten, vilket gör att du kan behöva vänta längre än vanligt på svar och besked från oss.

Mer information

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?

Varje år genomför Socialstyrelsen en undersökning kring kundernas uppfattning om kvaliteten på äldreboendet. Vi är glada och stolta över att kunna uppvisa ett så fint resultat trots pandemin.
De fem frågor där andelen positiva svar är högst, just här på seniorcenter Ektorp, är följande (inom parentes anges andel av de svarande som avgivit ett positivt svar):
  • Får bra bemötande från personalen (98%)
  • Känner sig trygg på sitt äldreboende (97%)
  • Känner förtroende för personalen (92%)
  • Personalen har tillräckligt med tid för arbetet (88%)
  • Har lätt att få kontakt med personalen på äldreboendet vid behov (86%)

Trygghet och bemötande är oerhört viktiga områden som vi jobbat aktivt med i flera år och vi är glada att det märks även i kundernas ögon. Att våra boende känner förtroende för oss och anser att vi har tillräcklig tid för arbetet ser vi som ett kvitto på att vi fokuserar på rätt insatser.

De fem frågor där andelen positiva svar är lägst, just här på seniorcenter Ektorp, är följande:

  • Vet vart man vänder sig med synpunkter och klagomål (38%)
  • Besväras inte av ensamhet (41%)
  • Har lätt att få träffa läkare vid behov (50%)
  • Personalen brukar informera om tillfälliga förändringar (54%)
  • Tycker det är trivsamt utomhus runt boendet (55%)

Vi kommer under nästa år att arbeta aktivt med att förbättra dessa punkter. En av flera anledningar till de låga poängen kring ensamhet, aktiviteter och information kan vara pandemin som tvingat oss att ta snabba beslut och göra förändringar vi inte varit vana vid. Utomhusmiljön har vi sedan tidigare på agendan för att få alla våra ytor mer trivsamma och funktionella, men vi har en del utmaningar kring husets läge och vad som i praktiken låter sig göras. Om du som anhörig eller boende har några konkreta förslag om vad du skulle önska av vår utomhusmiljö så tar vi gärna emot dessa.

Vi vill att ni ska veta att vi tacksamt tar emot alla synpunkter och klagomål. Era synpunkter är viktiga för att vi ska kunna förbättra verksamheten och hålla fortsatt hög kvalitet. Allt vi får till oss registreras och åtgärdas.

Om du som boende eller anhörig har några frågor kring undersökningen är du välkommen att kontakta verksamheten.

Anneli Backman, verksamhetschef

Sidan uppdaterades: