Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Vårt uppdrag

Utvärdering för förbättring – Systematiskt kvalitetsarbete

Förskolans utforskande arbetssätt genom att observera och planera utifrån barnens intressen, ger goda förutsättningar för barns möjlighet till delaktighet och inflytande i verksamheten, vilket skapar trygghet och stärker barnets självkänsla så att de allt utifrån ålder och förmåga på ett självständigt sätt vill och vågar ta ansvar för sitt fortsatta lärande i grundskolan.

TRYGGHET
Till Älta rektorsområdes förskolor ska alla barn gå med glädje varje dag. Vår
gemensamma värdegrund är: Här växer och utbildas Ältas barn i en ny era. Värdeord:
Empati, Respekt, Allas lika värde samt trygghet. Alla barn ska känna trygghet och trivsel
varje dag och känna att det finns en vuxen att gå till vid behov.

BARNS DELAKTIGHET OCH INFLYTANDE
I förskolan läggs grunden för barns förståelse av demokrati genom att pedagogerna är
goda förebilder, lyssnar på barnen, tar in deras tankar och omsätter dem i verkligheten.
Våra pedagoger arbetar utifrån devisen att vara medvetet härvarande.

NORMER OCH VÄRDEN
Vi utgår från att vår verksamhet genomsyras av betydelsen av Empati, Respekt, Allas lika
värde och Trygghet. Vi har fokus på trygghet, trivsel, förhållningssätt, bemötande och
gott kamratskap i förskolan, i ömsesidigt samspel med barnen.

KOMMUNIKATION FÖRSKOLA/HEM
Vi önskar och strävar efter en tillitsfull relation mellan hem och förskola. Vi har flera
forum där vi möts: utvecklingssamtal, föräldramöten, samtal vid inskolning och olika
aktiviteter så som exempelvis drop-in. Vid behov kan vi kan vi även boka in andra möten.
Vi värnar om den dagliga kontakten och ser kommunikationen med vårdnadshavarna
som en tillgång.

Sidan uppdaterades: