Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Korallen

Välkommen till Korallen!

Vår förskola ligger i Västra Orminge i Nacka kommun och består av sex avdelningar med cirka 110 barn i åldrarna 1-6 år. Här möts du av en trygg, inspirerande och lärorik miljö där varje barn får möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Vi strävar efter att skapa en vardag fylld av nyfikenhet, glädje och gemenskap. Vår verksamhet bygger på värden som respekt, inkludering och ett aktivt arbete för allas lika värde.

Organisation

Korallen är en del av Myrsjö rektorsområde. Det övergripande ansvaret har den biträdande rektorn. På våra förskolor finns en pedagogisk utvecklingssamordnare och på varje förskola finns också en pedagogisk utvecklingsledare samt en samordnare. I samråd med den biträdande rektorn, tillser de att organisationen fungerar tillfredsställande utifrån gällande målsättningar och riktlinjer.

Vision och värdegrund

På vår förskola möter du en verksamhet som genomsyras av omtanke, respekt och en stark tro på varje barns förmåga. Vi ser barn som kompetenta individer med en naturlig lust att utforska, leka och lära. Vår vision är att skapa en trygg och inspirerande miljö där alla barn får möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.
Vi värdesätter olikheter och ser dem som en styrka. Genom att arbeta aktivt med empati, inkludering och allas lika värde bygger vi en förskola där varje individ känner sig sedd och uppskattad.
Våra pedagoger är nyfikna medforskande, som deltar i barnens lärprocesser och skapar meningsfulla sammanhang för lek och undervisning. Vi strävar efter att verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik, samt att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.

Styrdokument

De dokument som ligger till grund för vår verksamhet är Skollagen, Läroplanen för förskolan, Barnkonventionen samt lokala dokument för Nacka kommun och Myrsjö rektorsområde.

Enligt förskolans läroplan är det övergripande målet för utbildningen att förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Utbildningen ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Den ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. (Läroplan för förskolan, Lpfö 18 – reviderad 2025).

Systematiskt kvalitetsarbete

Läsåret på Korallens förskola delas in i fyra fördjupningsområden, baserade på läroplanens mål. Läsåret 25-26 har vi valt att fördjupa oss inom följande områden:

1. Normer och värden (augusti–oktober)
2. Fysisk aktivitet – hälsa och välbefinnande (november–halva januari)
3. Matematik (halva januari–mars)
4. Naturvetenskap (april–juni)

Varje avdelning planerar hur och med vad de ska arbeta för att ge barnen bästa möjliga utveckling inom dessa områden. Arbetet kopplas till aktuella teman och projekt, där övriga läroplansmål integreras ämnesöverskridande.

Reflektionskultur

På Korallen har vi en stark kultur av reflektion och kollegialt lärande. Våra pedagogiska utvecklingsgrupper träffas varje månad under ledning av utvecklingsledare för att diskutera utvalda områden.
Utöver detta finns flera andra forum där medarbetare regelbundet möts för att dela erfarenheter och utveckla verksamheten tillsammans.

Sidan uppdaterades: