Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Vår verksamhet

nPå Sickla skola finns anpassad grundskola för år 1-6. Den anpassade grundskolan är till för barn med utvecklingsstörning och alla barn är utredda inför placeringen hos oss.

Välkommen till Paletten

Paletten består ht 2023 av 45 elever fördelade på sex olika klasser. Det går 5-10 elever i varje klass. Undervisningen i ämnena slöjd och idrott bedrivs av grundskolans lärare med denna ämneskompetens. Lunchen äter vi i matsalen och rastverksamheten sker på skolgården tillsammans med grundskolans elever.

Efter skolan har de flesta elever fritidshemsplats på något av grundskolans tre fritids. En eller två elevassistenter är alltid med eleverna under eftermiddagarna i dessa grupper. Det finns även två Paletten-fritids avdelningar för de elever som behöver den "lilla gruppens sammanhang". De fritidsgrupperna finns i Palettens egna lokaler med högre personaltäthet.

Målsättning

Vårt övergripande mål är att bemöta varje elev efter sina egna förmågor och förutsättningar.
Vi följer skolverkets läroplan för den anpassade grundskolan. Varje elev har sin individuella utvecklingsplan (IUP) där elevens mål/metod/utvärdering för respektive ämne skrivs in. Vid behov upprättas dessutom åtgärdsprogram.

Arbetssätt

Vi arbetar individuellt och i grupp utifrån varje elevs förutsättningar.
Vårt arbetssätt präglas av att ge eleverna en tydlig och begriplig struktur under dagen. Arbetet ska också präglas av glädje och lust och ge tillfällen till socialt samspel samt väcka nyfikenhet. Datorn och olika typer av bildstöd är viktiga redskap i undervisningen och digitalkameran används konsekvent för dokumentation. Vi använder smartboard och Ipad som interaktiva verktyg.

Kunskapssyn

Målet med elevernas skolgång är att de ska utveckla kunskaper inom de teoretiska och praktiska ämnena samt få strategier för hur man kan söka kunskap för ett livslångt lärande. Vi konkretiserar undervisningen, så att kunskaper och färdigheter lättare ska kunna relateras till verkligheten. Vi lägger stor vikt vid att utveckla elevernas sociala färdigheter och övar mycket på att eleverna så självständigt som möjligt, ska klara vardagssituationer - i skolan, hemma och ute i samhället.

Värdegrund

Arbetet med värdegrunden är ett ständigt pågående arbete. Vi "väver in" livskunskap i många ämnen och värdegrundstankar finns alltid med i det dagliga arbetet. Vårt mål är att eleven ska ges möjlighet att samspela med andra människor i skolan och i samhället. I dialog med pedagogerna ges eleverna möjlighet att reflektera över sitt eget och andras beteende i samspelet med andra. Genom rollspel, seriesamtal och sociala berättelser försöker vi åskådliggöra detta på ett konkret sätt för eleverna.

Föräldrakontakt

Alla elever på Paletten har en kontaktbok eller loggbok, som följer dem mellan hem och skola varje dag. De elever som har lärt sig läsa och skriva gör sina dagliga anteckningar själva, andra kommunicerar med bilder och får hjälp med att återberätta dagens händelser i sin bok. Paletten är en öppen verksamhet och föräldrar är alltid välkomna att besöka oss. Kommunikationen med föräldrar sker även via mail, sms och telefon. Föräldramöten för varje klass, samt utvecklingssamtal för varje elev, erbjuds minst en gång per termin.

Ledning

Skolans biträdande rektorer Catrin Freidenvall och Ullrika Modin har ledningsansvar över den anpassade grundskolan.

Sidan uppdaterades: