Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Varning för personer som erbjuder ledningsspolning. Släpp inte in personer som erbjuder spolning och rengöring av dina ledningar. De är inte utsända av Nacka vatten och avfall eller Nacka kommun. Läs mer
35

Vad kostar en akut slamtömning?


Svar:

Vid beställning av tömning under ordinarie kontorstid tillkommer en extra avgift om 377 kr. Tömningen utförs då inom 24 timmar. Om beställningen görs en fredag utförs slamtömningen senast under påföljande vardag, med 377 kr i tilläggsavgift. Vid behov av en akut tömning utanför kommunens ordinarie öppettider finns möjlighet att beställa en jourtömning direkt via entreprenören Cija tank, tel. 08-55 66 17 30. Då tillkommer en tilläggsavgift om 1830 kr. Se mer i taxan för slam, latrin och fett här.

Fick du svar på din fråga?
34

Jag ska sälja/köpa en fastighet – hur gör jag med abonnemanget för VA och avfall?


Svar:

Vid ägarbyte av en fastighet ska en flyttanmälan göras. Det gör du enkelt genom att logga in med e-legitimation i vår e-tjänst eller genom att skicka in en ifylld blankett till oss. Flyttanmälan ska både fyllas i av säljaren och köparen. Inloggningssidan och blanketten hittar du här. Om fastigheten är ansluten till kommunalt VA ska vattenmätaren läsas av på tillträdesdagen.

Fick du svar på din fråga?
20

Var hittar jag priser för abonnemang och tilläggstjänster?


Svar:

Samtliga priser för avfall finns i våra två taxedokument (avfallstaxan och taxan för slam, latrin och fett). Taxorna kan du hitta på sidan om avgifter.

Priserna för VA hittar du här.

Fick du svar på din fråga?
11

Varför har det införts en tömningsavgift för matavfall?


Svar:

Tidigare har matavfallsinsamlingen varit avgiftsfri men i takt med ökat antal matavfallsabonnenter ökar även kostnaderna för insamlingssystemet. En avgift om 5 kr per tömning har införts dels för att spegla kostnaderna för systemet, dels för att öka förståelsen för problematiken kring matsvinn.

Varje år slänger vi ca 19 kilo ätbar mat per person i soporna. Mycket av maten slängs för att den inte äts upp i tid. Ett hushåll beräknas kunna spara minst 3 000-6 000 kr per år på att minska sitt svinn. Svinnet kostar även för miljön. Att producera mat ger bland annat upphov till växthusgaser som påverkar klimatet och bidrar till övergödning. Allt detta sker i onödan om vi sedan slänger bort maten. Att minska svinnet är därför att göra en insats för miljön. Med avgiften om 5 kr per tömning synliggör vi matsvinnet och tar ett ansvar för vår gemensamma livsmiljö.

Tömningsavgiften för restavfall är oförändrad för de som matavfallssorterar.

Fick du svar på din fråga?
10

Hur aktiverar jag sms-avisering vid driftstörning som t.ex. vattenavstängningar?


Svar:

Nacka vatten och avfall kan någon gång behöva stänga av ditt vatten till exempel vid en vattenläcka. För att informera berörda användare använder vi oss av en SMS-tjänst. De som är anslutna till SMS-tjänsten får då en avisering om avstängningen och löpande information om händelseutvecklingen. Vid större driftstörningar i avfallshanteringen meddelas detta också via denna tjänst. Läs mer och anmäl dig här.

Fick du svar på din fråga?
9

Kan jag få en avisering vid utförd slamtömning?


Svar:

Du kan få en sms-avisering vid utförd slamtömning. Anmäl dig till tjänsten via vår kundservice eller i samband med nästkommande beställning av tömning via vår e-tjänst där du enkelt kan välja in i formuläret att du vill ha avisering när tömningen har utförts.

Kundservice når du på tel. 08-718 80 00 eller mail info@nacka.se.

Fick du svar på din fråga?
9

Hur ofta ska jag läsa av min vattenmätare?


Svar:

För att du ska få en jämn debitering av din förbrukade vattenmängd rekommenderar vi att du rapporterar in din vattenmätarställning minst 2-3 gånger per år. En regelbunden vattenmätaravläsning kan också avslöja om vattenläckor uppstått.

Du kan som VA-kund hos oss kan enkelt lämna din vattenavläsning här på webben. Det finns två sätt att logga in. Antingen med e-legitimation eller med personnummer och kundnummer. Här hittar du inloggningssidan.

Fick du svar på din fråga?
8

Hur anmäler jag utebliven sophämtning?


Svar:

Utebliven sophämtning anmäls enklast via vår e-tjänst som du hittar här.

Tänk på att:

  • Vår entreprenör tömmer kärl fram till kl. 21 på tömningsdagen.
  • Kontrollera om din adress omfattas av en driftstörning. Denna information finns på startsidan.
Fick du svar på din fråga?
8

När töms mitt matavfallskärl?


Svar:

Matavfallskärlet töms vanligtvis på samma veckodag som restavfallskärlet, om det inte är så att du har meddelats en annan tömningsdag för matavfallet (gäller några mindre områden i Nacka).

Matavfallet töms udda veckor under vintertid och denna period är under oktober till april och varje vecka under sommarperioden maj till september.

Fick du svar på din fråga?
6

Kan jag lägga fallfrukt i matavfallskärlet?


Svar:

Det går bra att lägga fallfrukt i matavfallskärlet. Tänk dock på följande: lägg gärna äpplena i matavfallspåsar för att hålla kärlet fräscht (rengör annars oftare), sprid ut mängden fallfrukt mellan tömningarna - är kärlet för tungt kan det gå sönder vid tömning.

Du vet väl att du även kan även lämna fallfrukt till kretsloppscentralerna!

Fick du svar på din fråga?
4

Mitt sopkärl har gått sönder, hur anmäler jag det?


Svar:

Du kan anmäla ditt trasiga sopkärl till kundservice via vår e-tjänst som du hittar här. Efter mottagen anmälan levereras eller lagas kärlet inom fem arbetsdagar. Du är även välkommen att anmäla ditt trasiga sopkärl till kundservice direkt via tel 08-718 80 00 eller mail info@nacka.se.

Fick du svar på din fråga?
4

Hur beställer jag slamtömning?


Svar:

Så här beställer du slamtömning:

Mer information hittar du här.

Fick du svar på din fråga?

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.