Under vårterminen 2024 genomfördes nationella prov i årskurserna 3 och 6 i hela landet. Det gjordes också en mätning av läsförståelsen hos elever i årskurs 1. Resultaten ligger i årskurs 1 och 6 stabilt på en hög nivå i Nacka. I de nationella proven i årskurs 3 fortsätter den tidigare nedgången i andelen elever som klarar alla de nationella delproven i matematik och svenska och kommunens målnivå uppnås därför inte. Med tanke på vikten av tidiga insatser för elevers skolframgång är utvecklingen i lågstadiet viktig att fortsätta bevaka.
Utbildningsnämnden har beslutat om vissa ändringar i riktlinjerna för förskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet. Syftet med revideringen har varit att göra regelverket enkelt och tydligt för medborgare och anordnare. Reglerna ska vara väl avvägda och anpassade till medborgarnas olika förhållanden, såsom olika familjekonstellationer och lösningar vid föräldraledighet. Förändringarna innebär dels ett förtydligande av begreppen syskonförtur och syskonrabatt, dels att möjligheten till delad faktura tas bort.
Befolkningsökningen i Nacka förväntas enligt den senaste befolkningsprognosen bli väsentligt lägre jämfört med den förra prognosen. Detta leder till ett förändrat platsbehov för såväl förskola som skola, vilket framgår i en ny behovsprognos. Till grund för den nya behovsprognosen ligger vårens befolkningsprognos för 2024–2040 samt uppgifter från anordnare angående enheternas kapacitet inklusive eventuella beslutade förändringar av kapacitet.
Utbildningsenheten har under våren haft samtal med rektorerna för 13 av de totalt 14 gymnasieskolorna i Nacka kommun om kvaliteten i deras verksamhet. I samtalen framkommer framför allt två stora utmaningar som står i vägen för elevers gymnasieexamen, nämligen frånvaroproblematik och svårigheter att klara kravnivåerna i matematik.
Skolverket har uppmärksammat att skolfrånvaro är ett globalt och växande hot, främst mot likvärdigheten och alla barns rätt till utbildning. Frånvaro är problematisk när den är återkommande eller omfattande oavsett om den är giltig eller ogiltig. Rektor, huvudman, hemkommun och vårdnadshavare har alla ett ansvar för att se till att eleven får sin rätt till utbildning tillgodosedd.
Sidan uppdaterades: