Lagar och riktlinjer kring trygghetsarbete
ur Läroplan för förskolan, Lpfö 18 rev. 25
Förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s
konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). Utbildningen
ska därför utgå från vad som bedöms vara barnets bästa, att barn har rätt
till delaktighet och inflytande och att barnen ska få kännedom om sina
rättigheter.
Trygghetsarbetet omfattar värdegrundsarbete och arbete mot kränkande behandling och diskriminering. Det styrs av två lagar Skollag (kap 6) och Diskrimineringslag, även i Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 rev. 25, finns riktlinjer kring barnens rättigheter.
Ett förebyggande arbete
Vi har en gemensam Trygghetsplan - plan mot kränkande behandling och diskriminering. Den utgår från vårt gemensamma arbetssätt och förhållningssätt samt vår vision och värdgrund. Varje höst formulerar alla avdelningar ett eget mål som följs upp terminsvis.
Vi arbetar normkritiskt genom att lyfta fram diskussioner om normer och värderingar och skapa insikt i att vi själva är en del av normskapandet. Alla vuxna som vistas på förskolan är förebilder för barnen när vi agerar och pratar. Vi bemöter därför varandra med öppenhet och respekt. I vår utbildning och undervisning utgår vi från FN:s konvention om barnets rättigheter och vi arbetar aktivt med att medvetandegöra barnen om deras rättigheter.
Ur Läroplan för förskolan, Lpfö 18 rev. 25
Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till
empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras
medkänsla och inlevelse i andra människors situation.Utbildningen ska
präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar
och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera
över och dela sina tankar om livsfrågor.
ur Läroplan för förskolan, Lpfö 18 rev. 25
Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktning för människolivets
okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika
värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, flickor och pojkar, samt
solidaritet mellan människor. Inget barn ska i förskolan bli utsatt för
diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck,
etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning,
sexuell läggning eller ålder, hos barnet eller någon som barnet
har anknytning till, eller för annan kränkande behandling. Alla sådana
tendenser ska aktivt motverkas.
Länkar likabehandlingsarbete
Sidan uppdaterades: