Enhetens prioriterade utvecklingsområde 2024-2025: Språkundervisning
På vår förskola har vi identifierat språkutveckling som ett prioriterat område. Genom att noggrant observera barnens språkliga förmågor och basera vårt arbete på aktuell forskning och beprövad erfarenhet, strävar vi efter att skapa en stimulerande och utvecklande miljö för alla barn.
Syfte
Vi fokuserar på språkundervisning av flera skäl:
Vad säger läroplanen?
Enligt Lpfö-18 ska förskolan stimulera barnens språkutveckling i svenska. Barnen ska erbjudas en miljö där de kan utveckla sitt språk genom högläsning och samtal om litteratur och andra texter. Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för olika syften, vilket lägger grunden för de kunskaper som behövs i samhället.
Genomförande
För att främja språkutvecklingen använder vi Ann S. Pihlgrens arbetsmaterial för kollegialt lärande. Vi arbetar också med våra lärmiljöer ur fysiskt, pedagogiskt och socialt perspektiv. Material från Lärportalen och Välfärd skolas vägledningsdokument för språk-, läs- och skrivutveckling används som stöd i vårt arbete.
Vi strävar efter att skapa en miljö där barnen känner sig trygga och inspirerade att utforska och utveckla sitt språk. Genom högläsning, samtal och lek skapar vi förutsättningar för barnen att utveckla sina språkliga färdigheter på ett naturligt och lustfyllt sätt.
Välkomnande Miljö
Vår förskola är en plats där alla barn och familjer känner sig välkomna och inkluderade. Vi värdesätter varje barns unika bakgrund och erfarenheter och arbetar aktivt för att skapa en trygg och inspirerande miljö där alla kan trivas och utvecklas. Vår personal är engagerad och kompetent, och vi ser fram emot att välkomna er till vår förskola.
Sidan uppdaterades: