Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

1. Förbereda för kollegialt lärande

Att förändra sitt arbetssätt är ganska svårt, visar det sig, särskilt om de arbetssätt som man ska utveckla är okända, inte stämmer överens med hur man har arbetat tidigare och kanske känns främmande (Katz & Dack, 2017).

Förändringsarbetet kan vara jobbigt och man kan till och med bli förvirrad och känna sig obekväm medan det pågår. Men det är en övergående fas, ett tecken på att förändringen är på väg att komma till stånd. De följande processarbetena är därför konstruerade för samspel och diskussion, så att arbetslaget gemensamt stöttar varandra i förändringen. Vill du prova aktiviteterna på egen hand är det bra att ibland också diskutera med ditt arbetslag eller med en kollega – det underlättar förändringen.

Ett mer djupgående och hållbart förändringsarbete innebär att man förändrar sin förståelse. Det sker inte på en gång utan kräver att man får längre tid på sig att utvecklas (Sandberg & Targama, 2013). Ett sådant utvecklingsarbete innebär att man förändrar sitt arbetssätt och även sina tankestrukturer. Utvecklingsarbetet behöver därför vara långsiktigt och systematiskt. Det här materialet är upplagt så att man kan arbeta med antingen tre eller fyra moduler, såsom följande bilder visar:

Rutor till sida 4.jpgI den första varianten sker två av tillfällena individuellt och två innebär ett gemensamt kollegialt möte för att diskutera det man har läst och provat mellan de gemensamma tillfällena. Det innebär att arbetslaget tillsammans med rektor behöver finna tid för ca 1–1,5 timme varannan, var tredje eller var fjärde vecka, beroende på era förutsättningar och hur fort ni vill utveckla. Vid dessa tidpunkter behöver alla fast anställda i arbetslaget kunna delta. Dessemellan arbetar var och en på egen hand under ordinarie arbets- och planeringstid. Rektor behöver också utse en förskollärare som fungerar som lärledare, det vill säga leder lärande under de kollegiala tillfällena.

Rutor 2 till sida 4.jpg

I den andra varianten sker två tillfällen individuellt och ett tillfälle innebär ett gemensamt kollegialt möte för att diskutera det man har provat mellan tillfällena och det man har läst samt planera för nästa uppgift att prova. Här görs det gemensamma arbetet vid samma tillfälle. Det innebär att arbetslaget tillsammans med rektor behöver finna tid för ca. 1,5–2 timmar var tredje eller fjärde vecka, beroende på förskolans förutsättningar och hur snabbt ni önskar utveckla. Liksom i den första varianten arbetar var och en på egen hand under ordinarie arbets- och planeringstid. Även här behöver en lärledare utses. Vilken av de två varianterna som förskolan väljer att använda sig av är upp till förskolan att välja, beroende på förskolans förutsättningar.

Ett exempel på kollegialt lärande om språkutveckling genomfördes på en förskola i Nacka. Personalgruppen delades in i tre grupper som träffades regelbundet under en tid. Grupperna läste texter om högläsning och om Före Bornholmsmodellen och provade att genomföra aktiviteter mellan tillfällena. Det ledde bland annat till att man utvecklade sätt att genomföra högläsning i mindre grupper före mellanmålet, som gav goda resultat i barnens engagemang och aktiva lyssnande.

Ett annat exempel på långsiktigt kollegialt lärande genomfördes av Borås, Malmö och Lunds kommuner i samverkan med Maria Heimer, utvecklare, författare, bibliotekarie och pedagog. Där inleddes utvecklingen med en föreläsning om högläsning av Maria. Därefter sågs arbetslaget i kollegialt lärande enligt samma modell som ovan. Varje arbetslag fick dessutom fem handledningstillfällen av Maria Heimer, utspritt under utvecklingsarbetet. Maria Heimer träffade också rektorerna regelbundet för att diskutera arbetets fortsättning.

I det här första processarbetet planerar ni förutsättningarna för det fortsatta kollegiala lärandet. Var och en förbereder sig genom att läsa texten ovan 1. Förbered för kollegialt lärande. Fundera över diskussionsfrågorna nedan. Markera gärna sådant du håller med om med utropstecken (!), frågor du har om innehållet i texten med frågetecken (?) och skriv gärna ner tankar som du får under läsningens gång i textens marginal. Det hjälper dig att hitta tillbaka till vad du tänkte när du läste, när ni senare diskuterar i gruppen.

1.1. Frågor att fundera över

  • Förändring är svårt och tar tid, står det i texten. Hur mycket tid och kraft är du beredd att lägga på att förändra ditt arbetssätt?
  • Vad vill du själv uppnå med utvecklingsarbetet?
  • Vad är viktigt för barnen att utvecklingsarbetet lyckas utveckla?

1.2. Prova att utveckla

Här ges några förslag på vad ni kan arbeta med under de två gemensamma träffarna.

Första träffen

Börja träffen med att diskutera texten en stund. Diskussionsfrågorna kan vara ett stöd.
Diskutera därefter någon eller några av observationsutdragen i häftet Observationsutdrag för kollegial diskussion, exempelvis observation 26 och 27.
Förbered er därefter inför det kommande kollegiala lärandet genom att diskutera och komma överens om de yttre ramarna:

  • Vilket syfte vill ni uppnå med utvecklingsarbetet?
  • Vem ska delta i utvecklingsarbetet?
  • Hur mycket tid ska varje deltagare kunna lägga ner i utvecklingsarbetet?
  • När ska träffarna ske?
  • Vem eller vilka är lärledare?
  • Vilken lokal ska användas? Det behövs tillgång till smartboard, whiteboard eller blädderblock.
  • Hur och när ska processarbetets resultat utvärderas (se sista kapitlets processarbete)?

Avsluta den första träffen med att förbereda er inför den individuella uppgiften. Läs instruktionen samt diskutera följande frågor:

  1. Vad behöver vi tänka på inför observationen?
  2. Vilka ska arbeta tillsammans?
  3. Vilket material ska vi ta med oss till nästa tillfälle?

Förslag till individuell uppgift

I den här första uppgiften är det bra om ni arbetar två och två. Ni ska genomföra 4–5 observationer under förskoledagen. Varje observation ska omfatta ca 5 minuter. Fördela rollerna så att båda får möjlighet att vara observatör minst vid två tillfällen. Observatören kan använda ett enkelt protokoll som består av en vikt A4-sida, där varje händelse och det som görs och sägs antecknas på vänstra halvan:

Bild1.JPG

Gör en kort analys tillsammans efter observationen: Hur kan ni tolka det som hände? Vilka tecken på lärande såg ni? Anteckna detta i den högra halvan av A4-sidan. Ta med analysen till nästa gemensamma möte.

Andra träffen

Under den här andra träffen analyseras resultatet av observationerna:

  1. Varje grupp redovisar sitt observationsmaterial.
    Några frågor som kan användas vid redovisningen kan vara:
    Vad förvånade och överraskade er i aktiviteten och observationen?
    Vilka tecken på lärande synliggjordes?
    Vilka tecken på brister i lärande synliggjordes?
  2. Avsluta med en kort runda där alla svarar kortfattat på frågan:
    Vilka nya tankar och insikter har processarbetet givit er?
    Hur kan ni använda det i ert vardagliga arbete?

1.3. Läs mer om området

  • Cederberg-Scheike, A. (2020). Praktisk handbok i kollegialt lärande. Leda utvecklingsarbete i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur.
  • Katz, S. & Dack, L. A. (2017). Professionsutveckling och kollegialt lärande. Framgångsstrategier och utvecklande motstånd. Stockholm: Natur & Kultur.

Sidan uppdaterades: