Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

13. Undervisa i metaspråklig uppmärksamhet och ordförråd

Förberedelser

Inför den gemensamma träffen förbereder sig var och en genom att läsa texten 13. Undervisa för metaspråklig uppmärksamhet och ordförråd. Fundera över diskussionsfrågorna nedan. Gör en enkel läslogg medan du läser, se avsnitt 8. Välj ut mellan 2–4 citat som du finner särskilt intressanta i texten. Skriv dem i den vänstra kolumnen. Skriv dina egna reflektioner om citatet i den högra kolumnen. Det hjälper dig att minnas innehållet när ni senare diskuterar i gruppen. Ta med läsloggen till den kollegiala träffen.

I de följande tre avsnitten fördjupas själva innehållet i undervisningen på tre områden: Metaspråklig uppmärksamhet och ordförråd, högläsning och förståelse samt begynnande läs- och skrivutveckling. Det här är det första avsnittet. Innan vi tar itu med undervisningen i metaspråklig uppmärksamhet och ordförråd vill jag dock börja med några generella råd om hur man kan lägga upp en undervisningssekvens. Som vi har sett i de tidigare avsnitten är det viktigt att undervisningen är fredad, att den är lagom lång och att den utmanar och intresserar barnen. För att väcka ett sådant intresse bör du som undervisare hålla lärandet i fokus – Vilket lärande ska ske här? Vilka möjligheter till lärande ger den här stunden? Här har du hjälp av att tidigare gjort en förskolepedagogisk planering för området, FÖPP. Därefter bryter du ner planeringen i olika aktiviteter så att det bildas en progression för aktiviteterna. Inför den kommande veckan planeras sedan de aktuella aktiviteterna i ett körschema.

Ett sätt att skapa intresse och lärande är att genomföra följande steg i aktiviteten:

  1. Börja med en uppgift, något som barnen ska lösa tillsammans. Det kan vara en utmaning, där de tillsammans ska lösa ett problem, eller en öppen frågeställning som de ska diskutera eller ett material som de får utforska tillsammans, och som har med området att göra. Om exempelvis pedagogen har tänkt att området ska handla om ord på kroppsdelar kan inledningen utgöras av att man tillsammans sjunger en kroppssång som ”Jag gick in i en affär…” eller ”Hänger öronen på dig ner…” där barnen får föreslå kroppsdelar och rörelser till.
  2. Därefter kan man låta barnen berätta vad de vill veta mer om det aktuella ämnet, exempelvis om kroppsdelar. Om det är ett område som man kommer att arbeta med i flera aktiviteter kan barngruppen och pedagogerna tillsammans skapa en frågevägg, en tankekarta med de frågor som barnen vill ha svar på om det aktuella området. På så sätt skapar barnen samtidigt en målbild för vad som ska läras under den aktuella aktiviteten.
  3. Därefter behöver pedagogen fördjupa kunnandet utifrån barnens frågor och sin planering. Barnen behöver få möta lärandeobjektet, alltså det lärande och den förståelse som du vill visa dem, flera gånger på olika sätt, för att få en förståelse för området. Detsamma gäller för de begrepp som du vill visa dem på, de behöver också presenteras och visas praktiskt flera gånger för att fyllas med betydelse. I en förskola i Nacka arbetar exempelvis en pedagog med att barnen får peka på olika kroppsdelar som handflata, vrist, kinder och så vidare. Som inspiration använde hon ett material, Kroppsdelar, från Folkhälsan (se blocket 13.3 Läs mer om området).
  4. När det är dags att avsluta området kan barnens förståelse fördjupas ytterligare om de får möta området på ett annat sätt, exempelvis genom en estetisk upplevelse. I exemplet med kroppen kanske barnen ritar av varandra i helfigur och benämner de olika kroppsdelarna när aktiviteterna på området är klara.

När det gäller den metaspråkliga uppmärksamheten, alltså den tekniska sidan av språket, och ordförrådet innehåller det många olika delar, se avsnitt 3 och 5. Alla dessa delar behöver arbetas igenom med en progression i lärandet. Just när det gäller de här områdena innehåller undervisningen en hel del instruktion och övning, det vill säga kunskaperna behöver repeteras och drillas många gånger
för att de ska kunna användas av barnen i vardagen. Det behöver ske återkommande, minst varje vecka, och systematiskt.

Ett material som många förskolor använder sig av är Före Bornholmsmodellen och Bornholmsmodellen. På så sätt får man med sig progressionen i det förplanerade materialet, under förutsättning att man går igenom materialet såsom det är tänkt. Samtliga delar av dem som nämns i kapitel 3 och 5 kan dock planeras av pedagogerna själva. Då kan också övningarna konstrueras så att de ligger närmare de aktuella barnens intressen. Pedagogerna kan på ett engagerat sätt visa barnen på hur de kan höra ljud och förstå innebörder i skriven text. Några områden som kan planeras i förskolepedagogisk planering för metaspråklig uppmärksamhet och ordförråd är följande:

  • Ordförråd som sträcker sig i progression från enkla vardagsord på olika sätt, till mer avancerade ord och begrepp. Ett exempel på det är kroppsorden ovan. I en förskola i Nacka arbetar en av pedagogerna med att gissa och berätta. Någon tänker på ett djur (eller något annat) och beskriver detta för de andra, som gissar vilket djur det kan röra sig om. I en annan förskola genomför en av pedagogerna en enkel och tydlig övning med barnen. Hen använder en figur, hunden Bobbo, som hen placerade på olika ställen i förhållande till en liten låda: Var sitter Bobo nu? På så sätt kan barnen öva framför, bakom, över, under, bredvid och i. Därefter får barnen från en bild med text avgöra var Bobbo är placerad: Hunden är bakom lådan. Ett barn i taget placerar Bobbo på rätt ställe. Till slut ber pedagogen dem att hämta stolar och själva ställa sig på rätt ställe i förhållande till stolen. Under den observerade aktiviteten blev det särskilt många skratt när barnen skulle vara under stolen. Som stöd använder pedagogen Bobbo och den lilla lådan för att visa barnen. Övningarna är inspirerade av materialen Grundläggande TAKK-kunskaper och Fortsatta TAKK-kunskaper (se blocket 13.3 Läs mer om området).
  • Övningar med ljud, som sträcker sig från att urskilja olika ljud genom musikinstrument, ärtor i burkar, och liknande, till att kunna avstava med hjälp av att klappa orden och fortsättningsvis kunna rimma, till att till slut kunna höra ljud i början, slutet och mitten av ord och därefter kunna ljuda ut hur ordet ska skrivas.
  • Tolka och avläsa instruktioner, från en enkel muntlig instruktion med några få steg, till instruktioner med bilder till att till slut kunna förstå och tolka instruktioner med bild och text.

Om de här områdena ska vara intressanta för barnen är det viktigt att de också ser vad de ska syfta till, längre fram. Där kommer aktiviteter för begynnande läs- och skrivinlärning in, se nästa avsnitt. Det är i barnens eget görande som de förstår nyttan med språket. Aktiviteterna i nästa avsnitt kan därför gärna varvas med de metaspråkliga och ordförrådsaktiviteterna.

13.1. Frågor att fundera över

  • Vilken arbetsgång följer era aktiviteter?
    Är den genomtänkt så att den får goda lärandeffekter?
    Hur kan den utvecklas?
  • Hur arbetar ni med metaspråkliga aktiviteter idag?
    Finns det en plan för alla de tre områden som finns i punktlistan?
  • Hur ofta arbetar ni med aktiviteterna? Vad kan utvecklas?

13.2. Prova att utveckla

Här ges några förslag på vad ni kan arbeta med under de två gemensamma träffarna.

Första träffen

  1. Börja träffen med att diskutera texten en stund. Diskussionsfrågorna och deltagarnas citat kan vara ett stöd.
  2. Diskutera därefter någon eller några av observationsutdragen, exempelvis 11, 18, 32, 49 och 50.
  3. Förbered den individuella uppgiften. Läs instruktionen samt diskutera hur ni ska genomföra uppgiften

Förslag till individuell uppgift

I den här uppgiften planerar ni och genomför en aktivitet i undervisning om metaspråklig uppmärksamhet eller ordförråd, utifrån de steg som beskrivs i texten. Arbeta enskilt eller i par.

Se till att aktiviteten:

  • Utgår från det lärande som ni vill åstadkomma.
  • Träffar rätt progressionsnivå.
  • Innehåller systematik och övning på det sätt som beskrivs i texten.

Filma aktiviteten: Välj ut en sekvens på 1–3 minuter som visar på lärande i gruppen. Ta med sekvensen till nästa gemensamma tillfälle.

Andra träffen

Under den här andra träffen analyseras resultatet av de aktiviteter i metaspråklig förståelse och ordförråd som ni har planerat och genomfört:

  • Varje person eller par redovisar sin filmsekvens och berättar kort om det lärande som man sett i aktiviteten.
  • Diskutera tillsammans:
    - Vilka likheter och skillnader synliggjorde de olika filmerna?
    - Hur påverkar dessa lärandet?
    - Vad skulle kunna utvecklas till en annan gång?
  • Avsluta med en kort runda där alla svarar kortfattat på frågan:
    - Vilka nya tankar och insikter har processarbetet givit er?
    - Hur kan ni använda det i ert vardagliga arbete?

13.3. Läs mer om området

  • Länk till sida om Bornholmsmodellen
  • Folkhälsan (2015). Kroppsdelar med text. Bildbank för språkpedagogiska lekar. https://lekar.folkhalsan.fi/ Hämtad 2023-10-15.
  • Melin, A. (2021). Grundläggande TAKK-kunskaper. Västra Frölunda: Språkbussen.
  • Melin, A. (2020). Fortsatta TAKK-kunskaper. Västra Frölunda: Språkbussen.
  • Pihlgren, A. S. (2020). Läsa, skriva och räkna i förskolan – ett undervisande förhållningssätt. Stockholm: Natur & Kultur.

Sidan uppdaterades: