Ditt skräp som du tappar på marken i staden blåser lätt iväg till våra vattendrag, sjöar och hav. Skräpet kan även hamna i våra vattendrag via rännstensbrunnar som finns till för att regnvattnet ska kunna rinna undan.
Fiskarna röker inte
Fimpen är det allra vanligaste skräpet på gator i Nacka. Cigarrettfiltret i en fimp består till stor del av plast och i filtret fastnar tobakens farliga ämnen för att de inte ska nå rökarens lungor. Dessa ämnen är även farliga för djur och natur, till exempel kadmium som även finns i batterier. En fimp ska ju självklart släckas ordentligt och läggas i närmsta sopkorg, men tyvärr ser vi dem allt för ofta på gatan och de hamnar lätt i våra rännstensbrunnar när det regnar eller blåser. Via rännstensbrunnarna kan fimparna hamna i sjöar och vattendrag och vi har alla koll på att fiskarna inte röker, men lakvattnet från fimparna är akut giftiga för fiskarna.
Barnen visar vägen
Barnen på Tallidens förskola har valt att uppmärksamma vart skräp från rännstensbrunnarna tar vägen och vilka de påverkar. De ritade ett helt vattenlandskap runt sin rännstensbrunn. Vi på Nacka vatten och avfall blev glada att se detta och besökte dem när de var i full gång med att rita. Pedagogerna berättar att de sedan vill ge sig ut och plocka skräp.
Tips som ni kan göra på förskolan för att uppmärksamma skräp i vatten:
- en skattjakt där barnen får leta efter brunnar
- prata om skräp som ofta hamnar i brunnar (fimpar, plast etc.)
- om ni har gatukritor: rita roliga bilder på asfalten runt rännstensbrunnar eller diken som visar var skräpet som slängs i brunnen till slut hamnar (vattendrag, sjöar, hav) eller vilka skräpet påverkar (fiskar och vattenlevande djur och växter)
OBS, tänk på att stå på trottoaren och inte gatan när ni ritar/tittar på brunnarna.
Använd Skräplabbet
Håll Sverige Rent har tagit fram ett läromedel anpassat för läroplanen för alla skolor och förskolor som deltar i Skräpplockardagarna. Materialet är indelat i fyra ämnesområden: Människan, Stad, Hav och Natur. Under varje ämnesområde hittar du förslag på längre och kortare övningar som du sätter samman till en eller flera lektioner.
Titta på bilden tillsammans med barnen och samtala om vad ni ser.
Samtalsfrågor
- Varför finns det skräp i våra hav?
- Var kommer skräpet ifrån?
- Vad tror ni att havsdjuren tycker om allt skräp?
- Vad kan man göra för att stoppa nedskräpningen i våra hav och vatten?
Här hittar ni mer lektionsmaterial från Skräplabbet om hur man kan prata om skräp i haven
Sidan uppdaterades: