Utbildningsenhetens uppföljning syftar till att synliggöra det arbete som pågår i särskolan för elever i behov av omfattande stöd samt att kvalitetssäkra skolpengen och tilläggsbelopp som utgår till särskolorna i Nacka.
Uppföljningen av tilläggsbelopp för elever i särskolan genomfördes under våren 2022 på de sju skolor i Nacka som har undervisning inom grundsärskola och/eller gymnasiesärskola. Under den aktuella perioden fanns det 123 elever inskrivna i grundsärskola och 68 i gymnasiesärskola, samtliga folkbokförda i Nacka.
Resurssamordnare genomförde en intervju på skolorna med rektor och pedagog, utifrån frågorna nedan som skickades ut innan mötet. Resurssamordnarna valde slumpmässigt två elever på varje särskola i Nacka, totalt 14 elever.
Följande frågor ställdes till skolorna:
Resultatet av utbildningsenhetens uppföljning av tilläggsbelopp är totalt sett mycket positiv. Intervjuer och observationer gav en bild av att eleverna fick mycket stöd i form av personella resurser, anpassning av material, lärmiljö och tekniska hjälpmedel.
Uppföljningen visar att beviljat tilläggsbelopp ger möjlighet för skolorna till de anpassningar och resurser som eleverna har behov av i form av personalförstärkning, undervisning i mindre grupp, individuellt samt anpassat material och de hjälpmedel som behövs i undervisningen.
Uppföljningen visar således att beviljat tilläggsbelopp till mer omfattande insatser ger en positiv utveckling för eleverna på både kort och lång sikt. Pedagogerna vittnar om att insatserna har stor betydelse för elevernas utveckling.
Sidan uppdaterades: