Det här utvecklingsmaterialet är till för dig som vill utveckla språkundervisningen på fritidshemmet. Det är ett resultat av Studie med fokus på språkutveckling i fritidshem i Nacka kommun som genomfördes under hösten 2024.
Till vem riktar sig materialet?
Detta material riktar sig till dig som arbetar som fritidshemspersonal, fritidslärare och rektor men det kan också läsas av intresserade föräldrar som vill veta mer om undervisning, lärande och språkutveckling i fritidshemsåldern. Här hittar du en rad goda exempel på framgångsrika metoder för undervisning i allmänhet och språkutveckling i synnerhet.
Hur kan jag använda materialet?
Utvecklingsmaterialet kan användas av dig själv för att utveckla din undervisning. Det kan också användas i kollegialt lärande genom att arbetslaget läser ett avsnitt, provar några av metoderna och utvärderar dessa. Då kan materialets avsnitt läsas, diskuteras och provas, ett i taget, under några veckor. Antingen kan man välja de avsnitt som arbetslaget just nu har behov av att utveckla, eller så börjar man med det första avsnittet och arbetar sig fram till det sista, avsnitt 21. På så sätt får man en gedigen genomgång av arbetssätten för undervisnings- och språkutveckling på det egna fritidshemmet.
Jag har valt att ta fram några tydliga exempel inom varje område, som också kan vara lätta att vidare-utveckla på ditt fritidshem. Det finns dock många andra goda exempel på arbetsformer. I varje avsnitt hittar du därför tips om böcker där du kan läsa vidare om hur man kan arbeta med det aktuella området i fritidshemmets vardagspraktik.
Observationsutdrag för kollegial diskussion
Till utvecklingsmaterialet hör också ett annat arbetsmaterial, Observationsutdrag för kollegial diskussion. Det innehåller en rad autentiska observationsutdrag från mina observationer i fritidshems-verksamhet, både i de fritidshem som förekom i studien och på andra fritidshem. Dessa kan användas för att diskutera undervisning och hur den kan utvecklas, antingen fristående eller i det kollegiala lärandet. I det här utvecklingsmaterialet hänvisar jag ibland till dessa observationer.
Observationsutdrag för kollegial diskussion i fritidshem.pdf
I avsnittet Leda språkutveckling behandlas hur man leder språkutvecklande arbete. Det kapitlet riktar sig främst till rektorer och de lärledare som deltar i styrningen av utvecklingen.
Länk till texten Leda språkutveckling
Avsnittet Lärledarens uppdrag riktar sig särskilt till dig som fått uppdraget som lärledare för ett eller flera arbetslag.
Länk till texten Lärledarens uppdrag
Forskning visar att pedagogen är den allra viktigaste faktorn om elever ska lära sig och utvecklas. Även ledningen är av stor betydelse. Din kunskap och ditt sätt att arbeta är alltså det allra viktigaste om eleverna ska ha en stark positiv lärande- och språkutveckling. Lycka till med ditt utvecklingsarbete!
Ann S. Pihlgren
Sidan uppdaterades: