Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Frånvaro i grundskolan

Skolverket har uppmärksammat att skolfrånvaro är ett globalt och växande hot, främst mot likvärdigheten och alla barns rätt till utbildning. Frånvaro är problematisk när den är återkommande eller omfattande oavsett om den är giltig eller ogiltig. Rektor, huvudman, hemkommun och vårdnadshavare har alla ett ansvar för att se till att eleven får sin rätt till utbildning tillgodosedd.

Om en skolpliktig elev har upprepad eller längre frånvaro ska rektorn, oavsett om det är fråga om giltig eller ogiltig frånvaro, enligt skollagen, se till att frånvaron utreds. I samband med att en utredning påbörjas ska detta anmälas till huvudman som i sin tur anmäler till hemkommunen.

Påbörjade utredningar

Från september till juni läsåret 2023/2024 har sammanlagt 233 påbörjade utredningar om skolpliktiga elevers upprepade eller längre frånvaro rapporterats till utbildningsenheten i Nacka. Det är något färre än läsåret 2022/2023, men fler än åren dessförinnan. Precis som tidigare är antalet påbörjade utredningar fortsatt högst för elever i högstadiet och lägst för elever i förskoleklass, årskurs 1 och 2. I Nacka ska huvudmannen även anmäla resultatet av utredningen till utbildningsenheten. Läsåret 2023/2024 kom 111 resultat av utredningar in. Dessa visar att orsakerna till frånvaro till stor del beror på sjukdom, psykisk ohälsa, sömnsvårigheter och mobbning.

Statistik

I dag saknas offentlig nationell statistik över skolfrånvaro, vilket omöjliggör en jämförelse med andra kommuner. I Skolverkets rapport Nationell kartläggning av elevfrånvaro från 2021 konstateras också att skolor rapporterar och definierar frånvaro på olika sätt och att de digitala närvarosystem som finns inte möjliggör likvärdiga data. Välfärd skola har under hösten implementerat ett nytt system för en likvärdig frånvaroruppföljning för de kommunala grundskolorna, vilket kommer vara till nytta för utbildningsenhetens framtida redovisningar för nämnden.

Arbetet framåt

Skolverket lyfter fram att närvarofrämjande framgångsfaktorer är samsyn kring arbetssätt och roller samt samverkan med såväl vårdnadshavare som andra aktuella aktörer. Detta är ofta tidskrävande åtgärder för de samverkande parterna men de är nödvändiga för att vända omfattande skolfrånvaro. Utbildningsenheten har under senaste läsåret genomfört och deltagit i flertalet insatser som syftar till att främja ökad närvaro, så som seminarieserier, samverkan mellan utbildningsenheten, Välfärd skola och socialtjänst. Utbildningsenheten har även uppmärksammat vikten av ett aktivt närvarofrämjande arbete på rektors- och huvudmannamöten.

Här kan du läsa hela tjänsteskrivelsen med statistik per årskurs och över tid

Sidan uppdaterades: