Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Matematik och frånvaro vanliga utmaningar för Nackas gymnasieskolor

Utbildningsenheten har under våren haft samtal med rektorerna för 13 av de totalt 14 gymnasieskolorna i Nacka kommun om kvaliteten i deras verksamhet. I samtalen framkommer framför allt två stora utmaningar som står i vägen för elevers gymnasieexamen, nämligen frånvaroproblematik och svårigheter att klara kravnivåerna i matematik.

Underlaget för samtalen omfattade såväl kunskapsresultat som tillgången till legitimerade och behöriga lärare samt resultat från elevenkäten. Tillgången till legitimerade och behöriga lärare bedömer rektorerna generellt som god, men mindre skolor har ibland svårt att rekrytera till specifika, mindre ämnen.

Rektorernas analys av elevernas kunskapsresultat

Flera rektorer bedömer att elevernas förkunskaper har sjunkit och att många elever som kommer till gymnasiet saknar studievana. Utmaningarna gällande särskilt matematik är gemensamma för flertalet gymnasieskolor i Nacka. Eftersom det inte är ovanligt att en gymnasieskola i Nacka tar emot elever från många olika grundskolor utanför kommunen är överlämning med information om anpassningar med mera från avsändande skolor oftast inte hanterbart. Istället är kartläggning av elevernas kunskapsnivåer när de börjar årskurs 1 vanligt. Vanligaste ämnet som kartläggs är matematik.
Vid 7 av 13 skolor tar rektor upp elevers frånvaro från undervisningen som utmaning för att alla ska klara gymnasieutbildningen på skolan. Detta kan exempelvis vara kopplat till psykisk ohälsa. I några fall beskriver rektor att de ser en ökning av frånvaro efter att elever blivit myndiga

Insatser på skolorna

På frågan om skolan har genomfört några särskilda insatser med anledning av förra läsårets kunskapsresultat tar flertalet rektorer upp insatser gällande matematikämnet. Exempel på detta är lärarförstärkningar i klassrummet, extra tid med ämneslärare utanför ordinarie skoltid, repetitionskurser och mattestuga. Ett par skolor tar upp att de ordnar lovskola. Rektorn på Nackas största gymnasieskola konstaterar att skolan upplevt just matematiken som utmaning för eleverna tidigare men att skolan nu bland annat genom ett starkt lärarlag fångar upp eleverna väl, något som bidrar till deras höga examensnivå.
I arbetet för att främja närvaro lyfts ett välfungerande mentorskap och vikten av att eleverna blir sedda av lärarna. Vid en skola som är inriktad mot elever som behöver läsa in grundskoleämnen kommer en särskild kurs att startas för att locka elever som stannar hemma för att spela.
Syftet med kvalitetssamtalen är att främja hög måluppfyllelse och en likvärdigt hög kvalitet för alla elever. Samtalen bidrar med viktigt underlag till kommunens övergripande kvalitetsanalys av gymnasieskolan och utformas med ambitionen att vara till nytta i rektors arbete med att utveckla verksamheten. Utbildningsenheten vill på detta sätt även främja en kvalitetsfokuserad samverkan med alla anordnare i kommunen.

Här kan du läsa hela tjänsteskrivelsen

Sidan uppdaterades: