Nackas skolor har generellt en mycket hög måluppfyllelse. Tidiga insatser för att främja elevers läsförmåga bedöms av huvudmännen som en viktig förklaring till hög måluppfyllelse i de lägre årskurserna och systematisk uppföljning och tidiga stödinsatser är viktiga i alla årskurser. I årskurs 3 varierar resultaten mycket mellan skolor. Låga resultat förklaras med många lärarbyten, bristande läsförståelse och behov av mer undervisningstid för elever med annat modersmål än svenska. Höga resultat förklaras med ökad undervisningstid och tidigt identifierade stödbehov.
Likvärdighet
Tidiga insatser, ledning, stimulans och uppföljning av insatser samt undervisningens struktur, tydlighet och studiero lyfts som viktiga faktorer för likvärdighet. Undervisningen i svenska som andraspråk är också viktig för att ge likvärdiga förutsättningar till eleverna.
Utmaningar
De största utmaningarna som huvudmännen lyfter handlar om ekonomi och vikande elevantal. Huvudmännen ser utmaningar med att få ekonomi för nödvändig lärartäthet och att pussla ihop lärartjänster så att även mindre ämnen undervisas av behöriga lärare.
Positiv återkoppling och framtida insatser
Huvudmännen gav positiv återkoppling på kvalitetssamtalen och underlagen för dessa. Flera huvudmän efterfrågade ytterligare underlag för att kunna förbättra sina analyser och kvalitetsarbete. Utbildningsenheten kommer att fortsätta ta fram underlag till huvudmän och rektorer om elevers måluppfyllelse, resultatutveckling och likvärdighet.
Läs hela tjänsteskrivelsen här
Sidan uppdaterades: