Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Vår utbildning

ENHETENS PRIORITERADE UTVECKLINGSOMRÅDEN 2024-2025

Vi har identifierat två viktiga fokusområden för detta läsår:

1. Språkutvecklande arbetssätt

På vår förskola arbetar vi aktivt med att främja barnens språkutveckling genom ett språkutvecklande arbetssätt som innefattar flera dimensioner: den fysiska, sociala och didaktiska. Detta återspeglas i vår lärmiljö, i leken och i den sociala samvaron där barnen ges många tillfällen till kommunikation, både med varandra och med vuxna. Barnen tar sina första steg mot att erövra skriftspråket genom böcker, bilder, symboler, berättande, samtal, ritande, skrivande och sjungande. När barnen erövrar litteracitet sker det genom interaktion med andra människor i olika kontexter och med engagerade, medvetna pedagoger.

2. Att främja barns psykiska hälsa

Att främja barns psykiska hälsa är en central del av vår värdegrund. Alla barn har rätt till en god hälsa, både fysisk och psykisk. De första åren i barnens liv har stor betydelse för deras hälsoutveckling, och lärande och hälsa påverkar varandra ömsesidigt. Förskolans undervisningskvalitet är därför en viktig faktor för att främja barns psykiska hälsa. Vi erbjuder stöttande undervisningsmiljöer, tydlig kommunikation, ömsesidigt samspel och god omsorg. Genom meningsskapande situationer får barnen möjlighet att vara socialt delaktiga och utveckla sin psykiska hälsa.

Vad säger läroplanen?

Enligt Lpfö-18 ska förskolan stimulera barnens språkutveckling i svenska genom att uppmuntra deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de kan utveckla sitt språk genom högläsning och samtal om litteratur och andra texter. Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för olika syften, vilket lägger grunden för de kunskaper som behövs i samhället.

Lpfö-18 betonar också att utbildningen i förskolan ska planeras och genomföras på ett sätt som främjar barnens utveckling, hälsa och välbefinnande. De förmågor som är väsentliga för barns psykiska hälsa lyfts fram både i läroplanen och i pedagogisk forskning.

Genomförande

För att arbeta språkutvecklande integrerar vi detta som en röd tråd genom våra projekt. Vi använder Ann S. Pihlgrens matriser för att se över den fysiska, didaktiska och sociala lärmiljön. Vi arbetar aktivt med litteracitet genom högläsning, sång, rim och ramsor. Våra lärmiljöer är utformade för att stimulera samtal, och pedagogerna arbetar med sitt förhållningssätt för att stärka barnens språk. Böcker, symboler och text är medvetet placerade i lärmiljön, och tecken och bildstöd används i kombination med ett rikt talat språk.

För att främja barns psykiska hälsa använder vi Ioufus material för kompetensutveckling av alla pedagoger. Barnens delaktighet genomsyrar vardagen genom nyfikna pedagoger och pedagogisk dokumentation. Barnens röster tas till vara genom barnråd, samlingar och andra former som passar barngruppen. Det främjande och förebyggande arbetet lyfts på arbetsplatsträffar, förskollärarmöten och genom värdegruppen.


Vi ser fram emot att välkomna er till vår förskola, där vi tillsammans skapar en trygg och inspirerande miljö för barnens utveckling och lärande.

Sidan uppdaterades: