Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Igelboda förskola

Lek-Lust-Lär – förskolans pedagogiska idé!

Lyckan för oss i förskolan är att få möta ett barn på morgonen vid förskolans grind som förväntansfullt och lite nyfiket undrar vad som händer idag. Som pedagoger är vår idé att fånga lärandet, att inspirera till lek som lär och att alltid vara närvarande pedagoger för varje barn, varenda dag i förskolans spännande värld. Som förälder kan man lämna sitt barn till förskolan i säker förvissning om att miljön är trygg, inspirerande och lärofylld. På Igelboda förskola arbetar hängivna och reflekterande pedagoger med barnen i fokus och som alla förskolans dagar bjuder in ditt barn och alla barn till en till ny, lärorik och trygg förskoledag.

Tänk så mycket man kan lära sig utomhus!

Förskolans gård lockar till lek och är en arena som pedagogerna använder sig av så ofta de kan. Vi öppnar utomhus, vi stänger utomhus och vi är ute så mycket vi kan däremellan. En liten grupp av barn brukar gå in en stund för att arbeta i ett projekt. De andra barnen stannar ute tillsammans med kamrater och pedagoger. Pedagogerna följer barnens lekar och behov och finns alltid närheten för att fånga ögonblicken av lärande, som stöttar barnen och får leken att växa och barn att utvecklas. Spontanundervisning blandas med planerad undervisning ute som inne. På gården växer stationer fram, som förändras utifrån barnens intressen och behov.

Natur, skog, hav och goda måltider

Utanför vår förskola finns naturen med skog och hav! Varje dag ger sig någon grupp iväg, ibland med lite varmt i termosen, för att utforska närmiljön. Väl tillbaka i förskolan väntar förskolerestaurangen med god och näringsrik mat, som i mångt och mycket är växtbaserad.

Allra första tiden i förskolan - Föräldraaktiv inskolning

På Igelboda förskola använder vi oss av föräldraaktiv inskolning, även kallad heldagsinskolning som pågår i tre dagar, ca 6 timmar per dag. Vår avsikt är att barnet, under trygga förhållanden tillsammans med sin förälder får upptäcka förskolans alla roliga aktiviteter och miljöer. Barnet får vara delaktig i våra dagliga rutiner tillsammans med sina nya kamrater och nya pedagoger.

Det är föräldern som sköter all omvårdnad om sitt barn och deltar i alla aktiviteter efter barnets önskan. Vi vill framhäva vikten av att föräldern är aktiv och närvarande under inskolningen för att barnet ska skolas in i verksamheten och det sociala umgänget under dessa tre dagar.

På fjärde dagen, då både barn och förälder känner sig bekanta med förskolans verksamhet, säger barnet och föräldern ”hej då” till varandra och barnet är från och med nu i förskolan på egen hand. Denna form av inskolning bidrar till att både barn och föräldrar känner sig trygga med sin nya förskola.

Alla barn är olika, så om barnet efter tre dagar fortfarande känner en oro kan det vara bra om föräldern finns med en extra dag. Det är viktigt att barnet får en trygg start på förskolan.

Allra sista tiden i förskolan - SOMMARKLUBBEN

På vårkanten när förskolans äldsta barn enbart är ett sommarlov bort från att börja skolan, samlar vi de kommande skoleleverna till en klubb bara för dem. Sommarklubben är efterlängtad! Klubben gör utflykter nästan varje dag, besöker skolan, tittar in på en lektion och tillsammans med sina kamrater kan man våga både spela boll eller hoppa hopprep med skolbarnen på rasten. Även om det inte är samma skola man besöker som man skall börja i, så blir man på ett tryggt sätt rustad för skolstarten. Till slut med pompa, ståt och diplom blir förskolans äldsta barn utsparkade ur sommarklubben och förskolan. Nu ligger endast en sommar mellan utspark från förskolan till skolstart!

Sidan uppdaterades: