Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Det finns viktig information

Just nu är efterfrågan extra hög på ärenden hos Bygglovsenheten, vilket gör att du kan behöva vänta längre än vanligt på svar och besked från oss.

Mer information

Citat från vårdnadshavare

Pedagogerna bildar tillsammans ett starkt team. De verkar trivas på sin arbetsplats och är mycket positiva i bemötandet. Verksamheten är ambitiös när det kommer till att utmana barnen i olika områden, men samtidigt låter de barnens lek och nyfikenhet styra. De har bra rutiner, bra flexibilitet och god förståelse för oss föräldrar. Jag glömmer aldrig ett föräldramöte där personalen uppträdde med en teater för oss vuxna för att illustrera hur de undervisar. Det visade på deras engagemang, Anna Berg, förälder

Igelboda förskola sätter barnen bästa och intressen först. De väcker barnens nyfikenhet för bokstäver, former och siffror på ett lekfullt sätt och integrerar lärandet i barnens lek. Tack vare närheten till Igelboda skola förbereds barnen för övergången från förskola till förskoleklass. Jag och min man vet att våra döttrar trivs och känner sig trygga med personalen, vi är väldigt nöjda med vårt val av förskola, Sofia Jutner, förälder

image7c606.png

Vi har skolat in två barn på Igelboda förskola och är väldigt nöjda. Man får som förälder vara med i tre hela dagar och får inblick i hur man arbetar med barnen. Det är imponerande hur mycket man arbetar med barnen. Pedagogerna arbetar väldigt mycket med känslor – att det är viktigt att få känna. Inget är konstigt eller fel. Barnen är mycket utomhus och barn från alla avdelningar leker ofta tillsammans, vilket vi tycker är väldigt bra. Det är kul att se hur de stora hjälper de små.

Pedagogerna gör ett fantastiskt jobb och är snabba att reagera om något händer. Alla arbetar med jämställdhet, känslor och att bli sedd, både som förälder, men framförallt för barnen är något vår förskola verkligen har lyckats med.

Kim och Tina Eriksson, mammor till Noomi och Mila

Om livsfärdighetsträning - Vad gör vi när barn bråkar och retas med varandra?

”Vi behöver ständigt arbeta med livfärdighetsträning i barngruppen. Vi använder oss av START. Det är jätteviktigt att barnen får sätta ord på sina känslor. I det dagliga arbetet är det betydelsefullt att vara en närvarande pedagog. Tala med barnen när något händer. Ställa frågor. Ser du att din kamrat blir ledsen? Hur tror du hen känner sig? Hur känner du dig? Då lär vi barnen hur man reder ut svårigheter. Det är livsfärdighetsträning. Vi behöver hjälpa barnen med det”. Anette Bengtson, förskollärare.

Om minimedling - konkret värdegrundsarbete som tränar interagerande och barns sociala kompetens

Vi har ”snack” när det blir konflikter. Oftast är det tre barn i grupp som råkar i konflikt. Vi går in och samtalar med barnen. Vi ställer frågor som: Vad hände? Hur kände du? Hur tror du kompisen kände när…? Kan du se din del i det som hände? Hur vill ni göra nästa gång…? Vi leder samtalet och låter var och en berätta utan att bli avbruten. Vi kanske pratar en måndag och följer upp på fredagen. Ibland har vi haft många uppföljningar. Vi kan se och höra lärandet när barnen själva konflikthanterar mellan varandra: Hur tror du det kändes för… Jag blev ledsen…”
Christian Rabe, förskollärare.

Arbetsglädje

”Min förhoppning är att vi skall fortsätta på det sättet vi jobbar. Behålla gemenskap och trygghet. Hur vi har det beror på oss själva och den inställning vi har. När man känner sig trygg på jobbet, mår man bra och kan ägna sig åt barnen. Har man inte bra relationer så går tankar och energi till det. Vi har haft det lite så ibland, men nu är det mer att vi pratar tillsammans och kommer fram till lösningar. Nu kan vi ägna mycket tid åt att vara närvarande med barnen.” Iva Sharankova, pedagog.

Om profession pedagog

”Förskollärarna har det pedagogiska huvudansvaret, men vi pratar tillsammans, bollar idéer och gör det mesta ihop. Jag gillar inte ordet barnskötare men ordet pedagog. Jag har och tar stort ansvar och får använda mina kunskaper. Ordet barnskötare kommer från förr känns det som, då man bara bytte blöjor. Jag känner mig som en pedagog.” Karine Hunanyan, pedagog.

Sidan uppdaterades: