Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
112

Varför hittar jag inga kontaktlistor i SchoolSoft till andra föräldrar/elever?


Svar:

Nacka gymnasium har valt att inte presentera några kontaktuppgifter i SchoolSoft för elever/vårdnadshavare. Detta för att skydda den personliga integriteten samt av hänsyn till elever/vårdnadshavare med skyddad identitet.

Fick du svar på din fråga?
105

Hur ser vårdnadshavare betyg i SchoolSoft?


Svar:

Betyg på gymnasiet visas i SchoolSoft på ett annat sätt än betyg på grundskolan då alla elever har ett s.k. individuellt studieplan.

Klicka på "Individuell studieplan" under rubriken "Elevdokument" för att se betyg i avslutade och betygsatta kurser på gymnasiet. Se bilden nedan.

För en steg för steg instruktion ladda ner filen Instruktion - Hur ser vårdnadshavare betyg i Schoolsoft.pdf (PDF-dokument, 232 kB)

Fick du svar på din fråga?
97

Mitt barn har fyllt 18år, hur kommer jag åt SchoolSoft då?


Svar:

Samma dag som eleven i lagens mening blir myndig d.v.s. fyller 18år kommer systemet att automatiskt blockera din tillgång till elevens information. Du kan alltså inte logga in längre för att se elevens betyg, omdömen, frånvaro m m.

Om den myndiga eleven själv vill ge dig tillgång till sina uppgifter i SchoolSoft görs det på följande sätt:

  • Eleven måste själv logga in i SchoolSoft med sina egna kontouppgifter
  • Eleven klickar på fliken "Min profil"
  • Eleven tar bort markeringen vid "Tillåt EJ mina vårdnadshavare att logga in i SchoolSoft" och klickar på Spara

  • Efter det kan du logga in som vårdnadshavare igen med exakt samma kontouppgifter som du använde tidigare.
Fick du svar på din fråga?
77

Var hittar jag manualer till SchoolSoft?


Svar:

Det finns flera sätt att nå manualer.

Manualer finns i systemet och kan nås efter att du har loggat in. Klicka på frågetecknet i menyn högst upp och därefter på ”Klicka här för att komma till SchoolSofts manualer”.

SchoolSoftmanualer finns att ladda ner på sidan SchoolSoft - Manualer.

Fick du svar på din fråga?
49

Var hittar jag aktuell information om SchoolSoft, föräldrarkonton och systemets status?


Svar:

Ta för vana att besöka Nacka gymnasiums hemsida och kika på nyheter eller klicka på För vårdnadshavare > Allt om SchoolSoft. Där presenteras all väsentlig information.

Fick du svar på din fråga?
40

Jag får meddelandet "Varning Eleven är inte aktiv, och du som vårdnadshavare har inte tillgång till SchoolSoft." när jag försöker logga in. Vad är det för fel?


Svar:

Det kan finnas flera orsaker:

Eleven går inte på skolan

Den elev du som vårdnadshavare till går inte på någon av Nacka kommuns gymnasieskolor.

Det är ett problem med din webbläsare

Din webbläsare kan ha sparat en gammal cookie (en textfil som webbservrar brukar skicka) som på något sätt pekar mot en annan skola i kommunen som har SchoolSoft. Troligen en skola där ditt barn gick tidigare och där han/hon numera är inaktiverad som elev.

Gör så här för att lösa problemet:

Steg 1 - Rensa webbhistoriken

1. Använd en modern, uppdaterad webbläsare helst Chrome eller FireFox.

2. Starta webbläsaren och rensa webbläsarens historik (s k Internet cache). Detta tar bort gamla cookies.

Fick du svar på din fråga?
32

Hur meddelas vårdnadshavare om att en elev har varit frånvarande?


Svar:

Systemet skickar automatiskt ett mejl till vårdnadshavarens mejladress, förutsatt att vårdnadshavaren på sidan "Min profil" i SchoolSoft har:

  1. fyllt i sin e-postadress
  2. på barnfliken valt E-post och tagit ställning till inkluderandet av detaljer vid meddelande om frånvaro (endast e-post)

För mer info se sidan Allt om SchoolSoft.

Fick du svar på din fråga?
25

Kan man använda Mobilt BankID för inloggning i SchoolSoft?


Svar:

Ja, det går utmärkt både på webben och i SchoolSoft appen

Systemet hämtar uppgifter om vårdnadshavare från folkbokföringsregistret. Det innebär att du som är vårdnadshavare till en av våra elever kan på en gång logga in i SchoolSoft med Mobilt BankID. Se sidan Allt om SchoolSoft för detaljer.

Fick du svar på din fråga?
22

Är det någon skillnad på hur elever och vårdnadshavare loggar in?


Svar:

Ja.

Alla elever får per automatik ett användarnamn och lösenord till SchoolSoft vilket är exakt samma som deras användarnamn och lösenord i Nackas system som bl.a. används för inloggning på PC-datorer.

Vårdnadshavare får inga inloggningsuppgifter per automatik utan kan logga in med Moblit BankID. Uppgifterna hämtas från folkbokföringsregistret.

De vårdnadshavare som inte kan eller vill använda Mobilt BankID kan registrera sina kontaktuppgifter via ett formulär på sidan Allt om SchoolSoft.

Fick du svar på din fråga?
19

Tar ni hand om vårdnadshavarkonton i SchoolSoft för andra skolor i kommunen?


Svar:

Nej, vi tar endast hand om Nacka gymnasiums del av SchoolSoft.

Fick du svar på din fråga?
17

Jag har glömt mitt lösenord till SchoolSoft, vad ska jag göra?


Svar:

Som vårdnadshavare kan du själv antingen ändra eller begära ett nytt engångslösenord i SchoolSoft. Det finns två sätt att göra det på:

Alt 1 - Ändra ett lösenord:

  1. Öppna en webbläsare (dator eller mobil)
  2. Gå till sidan https://sms.schoolsoft.se/nacka
  3. Klicka på länken ”INLOGGNING FÖR ELEVER, PERSONAL OCH VÅRDNADSHAVARE - KLICKA HÄR
  4. Välj ”Mobilt BankID” och följ instruktionerna som visas för att logga in

Efter inloggning, på sidan ”Min profil” gör följande:

  1. Aktivera åtkomst från app (SchoolSoft mobilapp)
  2. Uppdatera din e-postadress
  3. Uppdatera ditt telefonnummer
  4. Ändra ditt lösenord (kan används istället för Mobilt BankID på webben samt i SchoolSoft mobilapp)
  5. Glöm inte att klicka på Spara

Det finns även några inställningar kopplade till eleven.

  1. Klicka på namnet på eleven för att få se elevens och ditt användarnamn (som är exakt samma som elevens)
  2. Anteckna gärna användarnamnet (används bl.a. vid inloggning via SchoolSofts mobilapp)
  3. I "Meddelande vid oanmäld frånvaro" välj e-post och kryssa i om du vill inkludera detaljer i frånvaromeddelandet
  4. Glöm inte att klicka på Spara

Alt 2 - Begär ett nytt engångslösenord:

  1. Starta en webbläsare (helst Chrome) på en dator.
  2. Öppna sidan https://sms.schoolsoft.se/nacka.
  3. I inloggningsrutan, klicka på Behöver du hjälp med inloggningen?
  4. I fältet Jag är, välj Vårdnadshavare.
  5. I fältet Användarnamn skriver du ditt barns användarnamn (oftast fornamn.efternamn. Tips: Fråga ditt barn).
  6. I fältet e-post skriver du din mejladress som du använde när du registrerade dig som vårdnadshavare i SchoolSoft.
  7. Klicka på Skicka nytt lösenord. Du kommer att få ett engångslösenord skickat till din mejladress. Hittar du inte mejlet i inkorgen, kika i skräppostkorgen.
  8. Gå tillbaka till sidan https://sms.schoolsoft.se/nacka och logga in som Vårdnadshavare med ditt barns användarnamn samt engångslösenordet.
  9. Välj ett nytt lösenord när du blir ombedd att göra det och klicka på Spara.

Exakt samma användarnamn och lösenord som ovan kan användas för att logga in via SchoolSofts mobilapp. OBS! Detta förusätter att du själv har aktiverat "Åtkomst från app" på sidan "Min profil".

Fick du svar på din fråga?
17

Hur loggar jag in i SchoolSoft med Mobilt BankID?


Svar:

Systemet hämtar uppgifter om vårdnadshavare från folkbokföringsregistret. Det innebär att du som är vårdnadshavare till en av våra elever kan på en gång logga in i SchoolSoft med Mobilt BankID.

För att logga in:

  1. Starta en webbläsare (helst Chrome) på en dator.
  2. Öppna inloggningssidan för SchoolSoft.(https://sms.schoolsoft.se/nacka).
  3. Klicka på länken ”INLOGGNING FÖR ELEVER, PERSONAL OCH VÅRDNADSHAVARE - KLICKA HÄR”.
  4. Välj ”Mobilt BankID” och följ instruktionerna som visas för att logga in.

Efter inloggningen, på sidan ”Min profil” gör följande:

  1. Aktivera åtkomst från app (SchoolSoft mobilapp)
  2. Uppdatera din e-postadress
  3. Uppdatera ditt telefonnummer
  4. Ändra ditt lösenord (kan används istället för Mobilt BankID på webben samt i SchoolSoft mobilapp)
  5. Glöm inte att klicka på Spara

De finns även några inställningar kopplade till eleven.

  1. Klicka på namnet på eleven för att få se elevens och ditt användarnamn (som är exakt samma som elevens)
  2. Anteckna gärna användarnamnet (används bl.a. vid inloggning via SchoolSofts mobilapp)
  3. I "Meddelande vid oanmäld frånvaro" välj e-post och kryssa i om du vill inkludera detaljer i frånvaromeddelandet
  4. Glöm inte att klicka på Spara
Fick du svar på din fråga?
16

Varför får jag inget e-post med inloggningsuppgifter?


Svar:

Om du har registrerat dig via webbformuläret "Registrering för vårdnadshavare utan Mobilt BankID" brukar det ta några få dagar innan vi har importerat alla uppgifter in i SchoolSoft och innan vi skickar ett mejl med inloggningsinstruktioner till dig.

Vanliga orsaker till att mejlet inte kommer fram är:

  • Det mottagande e-postsystemet d.v.s. ditt mejlprogram tolkar det som spam och lägger det i skräppostkorgen eller raderar mailet helt och hållet. Skolan kan tyvärr inte påverka vad som händer med mejl efter det att de har skickats iväg d.v.s. lämnat våra e-postservrar.

  • Felaktigt registrerad e-postadress t.ex. mellanslag, bokstäver å ö ä, avsaknad av tecknet @, .se istället för .com och liknande. En ny registrering via webbformuläret "Registrering för vårdnadshavare utan Mobilt BankID" behövs.

Enklaste sättet att testa om inloggningen fungerar är att logga in med hjälp av Mobilt BankID.

Fick du svar på din fråga?
8

Var hittar jag SchoolSoftsidan?


Svar:

SchoolSoft kan nås via länk från Nacka gymnasiums hemsida https://www.nacka.se/valfard-skola/nacka-gymnasium eller via adressen https://sms.schoolsoft.se/nacka.

Fick du svar på din fråga?
8

Vilket användarnamn och lösenord ska vårdnadshavare använda för att logga in via SchoolSoft appen?


Svar:

Vi rekommenderar användning av Mobilt BankID i SchoolSoft appen men det går bra att logga in med användarnamn och lösenord.

SchoolSoft är byggt på det sättet att vårdnadshavare använder exakt samma användarnamn som sina ungdomar.

Logga in med ditt Mobilt BankID och ta själv reda på ditt användarnamn samt ändra ditt lösenord.

För att logga in:

  1. Starta en webbläsare (helst Chrome) på en dator.
  2. Öppna sidan https://sms.schoolsoft.se/nacka.
  3. Klicka på länken ”INLOGGNING FÖR ELEVER, PERSONAL OCH VÅRDNADSHAVARE - KLICKA HÄR”.
  4. Välj ”Mobilt BankID” och följ instruktionerna som visas för att logga in.
  5. Efter inloggning, på sidan ”Min profil” gör följande:
    1. Aktivera åtkomst från app (SchoolSoft mobilapp)
    2. Uppdatera din e-postadress
    3. Uppdatera ditt telefonnummer
    4. Ändra ditt lösenord (kan används istället för Mobilt BankID på webben samt i SchoolSoft mobilapp)
    5. Glöm inte att klicka på Spara

Det finns även några inställningar kopplade till eleven. Klicka på flikarna för dina barn.

  1. Klicka på namnet på eleven för att få se elevens och ditt användarnamn (som är exakt samma som elevens)
  2. Anteckna gärna användarnamnet (används bl.a. vid inloggning via SchoolSofts mobilapp)
  3. I "Meddelande vid oanmäld frånvaro" välj e-post och kryssa i om du vill inkludera detaljer i frånvaromeddelandet
  4. Glöm inte att klicka på Spara

Bakgrund:

Alla elever på Nacka gymnasium har ett s k edu-konto d v s ett konto i Nackas domän. Kontot består av användarnamn, lösenord och e-postadress. Elevernas användarnamn är oftast men inte alltid fornamn.efternamn (bjorn.svensson) eller fornamn.siffra.efternamn (bjorn.2.svensson). Användarnamnet är begränsat till 20st tecken. Om eleven heter Kajsa-Lisa Svensson Eriksson blir inloggningsnamnet kajsalisa.svenssoner.

Tips! Fråga ditt barn vilket användarnamn de har till skolans alla system så som t ex SchoolSoft, e-post, alla domänanslutna PC-datorer mm. Ditt användarnamn är exakt samma.

Fick du svar på din fråga?
2

Jag får ett meddelande att skolan inte har aktiverat åtkomst från app. Vad beror det på?


Svar:

Skolan har självklart aktiverat åtkomst från app som standard i systemet men du behöver själv aktivera denna funktion för just ditt konto på sidan "Min Profil" i SchoolSoft.

Gör så här:

  1. Starta en webbläsare (helst Chrome) på en dator.
  2. Öppna sidan https://sms.schoolsoft.se/nacka.
  3. Klicka på länken ”INLOGGNING FÖR ELEVER, PERSONAL OCH VÅRDNADSHAVARE - KLICKA HÄR”.
  4. Välj ”Mobilt BankID” och följ instruktionerna som visas för att logga in.
  5. Efter inloggningen, på sidan ”Min profil” aktivera åtkomst från app (SchoolSoft mobilapp).
  6. Glöm inte att klicka på Spara.
Fick du svar på din fråga?
0

Hur får vårdnadshavare reda på veckoplaneringar, resultat på prov som inte redovisas samt innehåll i läxor och prov? Har hört att mycket läggs upp i Google Classroom men dit är endast elever inbjudna.


Svar:

Det är lite skillnad mellan den obligatoriska skolformen grundskola och den frivilliga skolformen gymnasium. På gymnasiet, till skillnad från grundskola, läggs ett större ansvar på att eleven sköter sin skolgång korrekt och håller sig uppdaterad avseende läxor, prov m m.

Nacka gymnasium använder främst två digitala tjänster för kommunikation mellan elever, vårdnadshavare och personal:

SchoolSoft - ett administrativt system som elever, vårdnadshavare och personal har tillgång till. Här finns information om frånvaro, betyg, omdömen, betygsmatriser, större prov m m. Det är detta system som vårdnadshavare använder för att få reda på väsentlig information om sina ungdomars studier.

Google Classroom - ett pedagogiskt verktyg som används dagligen av lärare och elever. Här finns en mängd kursrum där elever och lärare arbetar med inlämningar, diskussioner, länkar, texter m m. Google Classroom har vårdnadshavare inte tillgång till. Resultaten av större prov och övningar presenteras för elever och vårdnadshavare i det administrativa systemet SchoolSoft.

Fick du svar på din fråga?

Sidan uppdaterades: