Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Medverkan i forskning

Forskning och utvecklingsarbeten i samarbete med högskolor och universitet

Nackas kommunala skolor har sedan länge samarbetat med olika institutioner vid högskolor och universitet. Dessa samarbeten driver skolutvecklingen framåt och ger viktig input för alla medarbetare som vill utvecklas i sin profession. Genom delningskulturen Våga göra - Våga dela sprids kunskaper vidare i organisationen och kommer lärare, pedagoger, barn och elever tillgodo.

STLS - ämnesdidaktisk forskning

STLS är en samverkansplattform mellan Stockholms universitet och några skolhuvudmän i Stockholm län där Nacka ingår. STLS syfte är att initiera, stödja och sprida forsknings- och utvecklingsprojekt som rör ämnesdidaktiska frågor och problem som uppstår i klassrummet.

Ramprojekt och FoU-projekt
Lärare som deltar i STLS kan genomföra ramprojekt eller FoU-projekt. Ramprojekt genomförs i STLS ämnesdidaktiska nätverk och lärare genomför undervisningsutvecklande forskningsprojekt i samarbete med andra lärare. Ramprojekt pågår under ett läsår. FoU-projekt genomförs under två läsår och lärare har själva identifierat forskningsfrågor som undersöks. I såväl ram- som FoU-projekt finns stöd av STLS vetenskapliga ledning och nätverksledare med forskarutbildning.

STLS omfattar förskola, grundskola, gymnasieskola samt anpassad grund- och gymnasieskola. Välfärd skola har deltagande lärare från flertalet skolformer och rektorsområden/gymnasieskolor.

Mer information om STLS här.

Har du och dina kollegor en undervisningsrelaterad utmaning som ni vill utforska i er praktik?

Kontaktperson och samordnare, utbildningsstrateg Jonatan Lannemar, e-post: jonatan.lannemar@nacka.se

ULF - Utveckling, lärande, forskande

ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) är en nationell verksamhet som bedrivs av skolhuvudmän och lärosäten i nära samarbete för att stärka utbildningens vetenskapliga grund. Genom att bedriva praktiknära forskning i samverkan tar parterna ett gemensamt ansvar för den svenska skolans och lärarutbildningens långsiktiga utveckling. Med praktiknära forskning avses forskning som utgår från skolprofessionernas behov av ny kunskap.

Nackas kommunala skolor deltar i ULF genom Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS) där vi skapar en samverkansmodell för att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i skolan. Våra lärare får genom ULF/STLS möjlighet bedriva undervisningsnära, praktiutvecklande forskning.

ULF är organiserat i fem noder, där Nacka kommun tillsammans med övriga huvudmän i Stockholmsregionen ingår i Huvudstadsnoden. Nackas kommunala skolor har också representation i Huvudstadsnodens ledningsgrupp.

Läs mer om ULF här.

Läs mer om Huvudstadsnoden här.

Ta kontakt med utbildningsstrateg Jonatan Lannemar om du vill veta mer: jonatan.lannemar@nacka.se

Ifous Bygga skola

Hur bygger man utifrån lokala förutsättningar en skola som på bästa sätt främjar och bidrar till alla barn och elevers utveckling och lärande? Vad kan vi lära av de erfarenheter som redan är gjorda av huvudmän runt om i Sverige?

Dessa och andra frågor skulle projektet Ifous Bygga skola svara på.

Man har utvärderat en del skolmiljöer i flera kommuner för att ta med sig erfarenheterna vid nybyggnation. I Nacka deltog Sickla skola och Stavsborgsskolan.

Projektet leddes av en arkitekt och forskare från Gävle högskola och är ett samarbete mellan fyra skolhuvudmän. Vill du läsa mer finns slutrapporten och mer information här.

Kontaktperson, utbildningsstrateg Elisabeth Lindberg.

Sidan uppdaterades: