Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Naturvetenskapligt Centrum

Naturvetenskapligt centrum, NVC, är ett samarbete mellan NTA och PEAK

NVC ska främja och utveckla undervisningen i naturvetenskap och teknik för elever i åk 1- 6

Målet är att öka elevernas intresse och måluppfyllelse i naturvetenskap och teknik. Genom samverkan når NVC ut med kompetensutvecklande insatser till fler lärare i kommunen, vilket då kommer fler elever till del. Med den här formen av samarbete tar vi bättre vara på de NO/Tk-resurser som finns inom våra respektive grupper, liksom den erfarenhet och kompetens som finns hos lärarna på våra skolor.

NTA är ett nationellt skolutvecklingsprogram i naturvetenskap och teknik. NTA erbjuder 26 olika teman för lärare och elever från förskolan till åk 9, och omfattar såväl temautbildning, lådor med materiel som kompetensutvecklande tematräffar.

PEAK är en modell och arbetsredskap för hur skolor och elever kan lära sig att arbeta medvetet med att spara energi. PEAK arbetar för en långsiktig hållbar utveckling och vill skapa ett långsiktigt ”energietiskt” förhållningssätt hos elever, lärare och föräldrar.

Kollegialt lärande om naturvetenskapens Big Ideas

När det åter blir möjligt att bjuda in till fysiska träffar kommer vi att erbjuda lärare i Nackas kommunala skolor åk 1-6 tre tillfällen för kompetensutveckling i naturvetenskap. Träffen leds och arrangeras av Naturvetenskapligt centrum – NTA och PEAK.

Syftet är att inspirera till en diskussion om:

  • Hur utformas undervisningen för en förståelse för naturvetenskapens övergripande idéer och inte lösryckta faktakunskaper?
  • Vid varje träff utgår vi från ett specifikt naturvetenskapligt innehåll och tittar på hur progressionen i elevers lärande kring detta kan se ut i grundskolan. Första träffen om biologi, andra om kemi och tredje om fysik.
  • Hur kan material och aktiviteter från NTA och PEAK stödja ett sådant arbete? Hur ska de nya kursplanerna tolkas och förstås utifrån Big Ideas?
  • Vi delar erfarenheter av hur en undervisning om detta kan organiseras i praktiken.

Peak-NTA.png

Sidan uppdaterades: