Nackas kommunala skolor genomförde läsåret 2015/2016 en språksatsning. Det övergripande syftet med satsningen var att fördjupa alla lärares kunskaper om hur de kan arbeta språkutvecklande och språkmedvetet på alla stadier och i alla ämnen och därmed öka likvärdigheten och måluppfyllelsen i våra verksamheter. Språksatsningen har därefter fortsatt med en satsning på skolbibliotek och från och med 2023 genomförs en särskild lässatsning.
Inom ramen för språksatsningen har en vägledning för språk-, läs- och skrivutveckling tagits fram. Vägledningen uppdaterades 2023 och den vänder sig till alla lärare och pedagoger i alla årskurser och i alla ämnen – såväl teoretiska som praktiskt estetiska – i Nackas kommunala förskolor, grundskolor, gymnasieskolor samt anpassade grund- och gymnasieskolor.
Ladda hem vår Vägledning för språk-, läs- och skrivutveckling här (PDF-dokument, 4 MB)
Under hösten 2020 gjordes en särskild satsning på skolbiblioteksverksamheten i våra grund- och gymnasieskolor. Skolbibliotekets funktion är förtydligad i läroplanen, och rektor har ett särskilt ansvar för att ”skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens” (Lgr11/reviderad 2018). Målgrupp var skolornas skolbibliotekarier eller den medarbetare som har ansvar för skolbiblioteket. Alla skolor ska ha en kontaktperson för ”skolbibliotek”, företrädesvis skolans skolbiblioteksansvarige/skolbibliotekarie. I Vägledningen för språk,- läs- och skrivutveckling finns även en skolbiblioteksplan för Nackas kommunala skolor (se länk ovan).
Bilderna ovan: Sebastian Lönnlöv, Maria Åsberg och Elisabet Brandberg skolbibliotekarier vid Nacka gymnasiums skolbibliotek
Från och med 2023 gör Nackas kommunala skolor och förskolor en särskild satsning på läsfrämjande insatser under ledning av Karin Herlitz, lärare på Nacka gymnasium.
Kontakta utbildningsstrateg: jonatan.lannemar@nacka.se
Som ett komplement till vägledningsdokumentet för språk-, läs- och skrivutveckling finns även en vägledning för hur förskolan kan arbeta med flerspråkighet. Underlag till vägledningen är förskolans styrdokument, Skolverkets rekommendationer och Nacka kommuns utbildningsenhets riktlinjer.
Flerspråkighet i förskolan - vägledningsdokument (PDF-dokument, 213 kB)
Inom Nackas kommunala skolor och förskolor finns modersmålsenheten som ger elever modersmålsundervisning i kommunala och fristående skolor. På modersmålsenhetens webbsida finns mer information om vilka regler som gäller och hur man ansöker.
Se modersmålsenhetens webbsida
Sidan uppdaterades: