Klicka här för att komma till stoppstället på Google maps
Fisksätra station och Saltsjöbanan
När järnvägar började byggas i Sverige under 1800-talets andra hälft förändrades resandet, transporter och staden Stockholm. Bra kommunikationer var en förutsättning för byggandet av den nya villastaden Saltsjöbaden, grundad 1893, samma år som Saltsjöbanan invigdes. Initiativet att bygga Saltsjöbaden och Saltsjöbanan togs av bankdirektör Knut Agathon Wallenberg (1853-1938) och bankiren Ernest Thiel (1859-1947) som ville skapa en exklusiv villa- och badort vid Östersjökusten nära Stockholm. De första tågen på Saltsjöbanan
drevs med ånglok men redan 1911 elektrifierades banan som en av de första i landet. Utmed Saltsjöbanan växte flera villasamhällen upp i snabb takt som Storängen,1904 och Saltsjö-Duvnäs, 1907.
Saltsjöbanan kom att få stor betydelse för Nackas utveckling. Utöver villasamhällen bidrog Saltsjöbanan även till att flera industrier anlades utmed banan, som till exempel Atlas Diesel i Sickla (idag Sickla köpkvarter) samt de Lavals ångturbiner i Järla (idag bostadsområde).
Makarna Knut och Alice Wallenberg.
Den första hållplatsen i Fisksätra öppnade i juli 1904. När Fisksätras bostadsområde och centrum byggdes flyttades spåret och en ny hållplats tillkom. Under 2024 byggs Fisksätra station om till en
tågmötesstation.
Fisksätra station 1961.
Rallare
Rallare kallades de personer som byggde järnvägarna. Från mitten av 1800-talet till 1930-talet arbetade tiotusentals rallare med att bygga järnvägen genom Sverige. Rallarna bodde ofta i bristfälliga baracker. Det var ett hårt jobb med långa arbetsdagar. Allt arbete skedde för hand. Innan rälsen lades ut måste berg och klippor som var i vägen sprängas
bort. Först på 1940-talet började maskiner användas i större utsträckning. För att hålla takten i arbetet, till exempel när man slog med släggan mot borrstål, sjöng rallarna ofta visor. Visorna kallas för rallarvisor.
Illustration av Jonathan Lindström
Några av arbetarna som deltog i byggandet av Saltsjöbanan. Loket kommer från Nya AB Atlas i Stockholm. Foto 1893.
Sidan uppdaterades: