Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Relationer mellan lärare och elever fascinerar lärarpraktikant från Kanada

Våren 2024 gjorde Stephanie Preston, från University of Victoria i British Columbia, lärarpraktik på Saltsjöbadens samskola med Mercè Camps Navajas, lärare i engelska och spanska, som handledare. Här delar de med sig av sina upplevelser från de sex lärorika, energigivande och roliga veckor som de tillbringade tillsammans.

2024 var det tredje året som Nackas kommunala skolor tog emot lärarstudenter från University of Victoria i British Columbia i Kanada. För Stephanie Preston var det just den möjligheten som avgjorde hennes val av universitet:

- Jag ville gärna komma till Sverige och Nacka eftersom jag hade hört så mycket om ert utbildningssystem. Att det är så bra, att det liknar vårt men ändå är annorlunda, och att ni arbetar mycket med att skapa starka relationer mellan lärare och elever.

Samvaro och tilltal med förnamn skapar band

Det här med att bygga relationer och bryta ner formella gränser i relationen mellan lärare och elev engagerar Stephanie och hon pekar på sådant som vi ofta tar för givet:

- Bara en sådan sak som att ni inte använder titlar och efternamn utan tilltalar varandra vid förnamn. Det ökar känslan av gemenskap och blir mer inkluderande. Och att ni har skolrestaurang, en plats utanför klassrummet där lärare kan äta med eleverna och socialisera. I Kanada äter eleverna ofta lunch i klassrummet. Lärarna kan välja att vara med men behöver ofta använda tiden för att förbereda nästa lektion.

Att praktiken varat i sex veckor har varit en fördel för Stephanies eget relationsbyggande med eleverna. I början var eleverna lite nyfiket avvaktande för att se hur hon skulle agera i klassrummet:

- När de förstod att jag skulle stanna en längre tid var det liksom värt att investera tid på att lära känna mig. De har ställt många frågor, typ: Händer det här i Kanada? Gör ni det här i Kanada? Vad kan du säga på svenska? De har varit väldigt fina, de har till och med kommit fram till mig på bussen för att prata och de tillfällena har varit så speciella!

Mercè Camps Navajas fyller i och säger att eleverna tyckt att det har varit väldigt positivt att få ha en lärare som enbart talar engelska:

- De har varit väldigt öppensinnade och ivriga att kommunicera med Stephanie. Det har gett dem en möjlighet att få träna på att uttrycka sig på engelska och tvingat dem att kliva ur sin komfortzon.

Observation, teori och mycket praktik

Vid praktikens början satte Mercè och Stephanie upp en trestegsplan för observation, teori och praktik. Inför observationerna diskuterade de vilka delar i klassrumsledarskapet som Stephanie skulle fokusera på och sedan fick hon se olika sätt att undervisa i olika årskurser och grupper. Därefter vidtog planering av lektioner med olika upplägg för att nå vissa mål.

- Ja, sen kastade jag ut henne i verkligheten och hon fick börja undervisa, skrattar Mercè och vänder blicken mot Stephanie och tillägger: Du har haft lektioner som gått jättebra och lektioner som inte gått som planerat, vilket händer hela tiden. Det är viktigt att erfara. Eleverna är kanske inte på det humör som man förväntat sig och då måste man hantera det som lärare.

Mercè som inte brukar detaljplanera sina projekt eller lektioner, utan mer arbetar utifrån generella ramar som hon sedan anpassar efter elevernas dagsform och gensvar, tycker att det har varit skönt att det har varit okej för Stephanie med ett sådant flexibelt upplägg.

- I Kanada är det mer så att eleverna får sin studieplan för en eller två månader framåt och vet vem de ska sitta intill och ska samarbeta med. Här är det mer så att man inte riktigt vet vad som ska hända på lektionerna, men jag gillar det, tillägger Stephanie.

Språket har förstås varit en utmaning för Stephanie som fått tänka till kring ordval och förklaringar. Eleverna har också försökt lära henne lite svenska:

- ”Studieverkstan”, jag kan fortfarande inte säga det ordet. De har fått höra mig klanta till det och vi har haft väldigt roligt åt mina försök.

Mercè inflikar att det är ett fint exempel på vikten av att våga:

- Eleverna har det ofta tufft med att hantera misstag och vill därför inte delta i vissa sammanhang. Det är bra för dem att se att även lärare gör misstag. Det gör att de själva vågar.

Likheter och olikheter

Det finns likheter mellan ländernas utbildningssystem. Båda integrerar teknik i undervisningen men i Kanada får eleverna låna datorer vid vissa tillfällen. Båda länderna har liknande värderingar, fokus på inkludering och målet att alla ska få en likvärdig utbildning.

- En intressant sak som jag noterat är att eleverna här verkar ha en större längtan efter att vara mer lika, att vara tillsammans och att vara en del av något. I Kanada vill många uttrycka sin individualitet och skilja sig från mängden, berättar Stephanie.

I Kanada köper eleverna lunch eller tar med sig hemifrån. I början av läsåret skickar läraren hem listor på vad eleverna behöver ha för material i skolan. Antingen införskaffar föräldrarna materialet eller ger läraren pengar för att beställa det som behövs.

- September är en dyr månad för familjerna men vi gör också pengainsamlingar för att alla ska kunna vara med på de extra aktiviteter, som till exempel övernattningar, som skolan arrangerar, säger Stephanie.

Stephanie tror också att det finns en skillnad i samarbetet mellan lärarna, att lärarna här arbetar mer med att dela med sig, av både material och erfarenheter, till varandra och att följa upp alla elever tillsammans.

Otroligt givande för alla

Stephanie säger att hela praktiktiden har varit en otrolig upplevelse och att hon lärt sig jättemycket av Mercè som frikostigt delat med sig av sitt kunnande:

- Bara att få vara i klassrummet med Mercè och alla andra lärare och se olika undervisningsstilar och under resans gång hitta mitt eget sätt att undervisa. Det har varit så roligt och energigivande att se alla olika sätt som man kan använda för att få det att hända i klassrummet.

Även Mercè, som även tidigare varit handledare för en lärarstudent från Kanada, tycker att det har varit väldigt lärorikt och roligt:

- Jag har fått öva på min engelska och fått möjlighet att reflektera över mitt eget yrkesutövande. Det är alltid nyttigt att förklara varför man tar vissa beslut. Eleverna har också fått öva på att prata engelska och de har fått möta en annan kultur. Det är ovärderligt!

Se filmen med Stephanie och Mercè

Om samarbetet med University of Victoria i British Columbia

Nackas kommunala skolor har ett samarbetsavtal med UVIC om att ta emot lärarpraktikanter. Under våren 2024 kom elva studenter. Sju av dem praktiserade i sex veckor på: Saltsjöbadens samskola, Eklidens skola, Sigfridsborgs skola, Järla skola, Orminge skola, Boo gårds skola och gymnasieskolan YBC. De övriga fyra studenterna praktiserade i par under tre veckor på Sågtorpsskolan och Vilans skola.

Ta gärna del av intervjun med fyra av lärarpraktikanterna som praktiserade i Nackas kommunala skolor 2023 

Sidan uppdaterades: