– Det känns väldigt glädjande och stärkande. Ett sådant här omdöme får man inte av en slump. Det är ett bevis på att vårt långsiktiga och systematiska arbete verkligen gör skillnad. Jag känner stolthet över våra skolledare, lärare och medarbetare som varje dag driver undervisningen framåt med stort engagemang och hjärta, säger Åsa Portelius, produktionsdirektör för Nackas kommunala skolor och förskolor.
En undervisning som faktiskt fungerar
Vad innebär en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet egentligen för eleverna?
- För eleverna innebär det något väldigt konkret: Att deras undervisning vilar på det som faktiskt fungerar. De metoder som lärarna använder ska vara prövade, och inte slumpmässiga eller traditionstyngda. När undervisningen kontinuerligt prövas, analyseras och förbättras blir lärandet mer träffsäkert. Och när hela organisationen delar och utvecklar beprövad erfarenhet får eleverna en likvärdig utbildning. Resultatet blir högre kvalitet, större tydlighet och bättre förutsättningar för varje elev att lyckas, förklarar Åsa Portelius.
Tydlig styrning och engagemang är nyckeln
Åsa säger att det är kombinationen av tydlig styrning och stort engagemang ute i verksamheterna som gör att Nackas kommunala skolor når så här goda resultat. Hon lyfter fram tre saker som sticker ut:
- En tydlig organisation med klara roller och strukturer som knyter samman huvudman, rektorer och utvecklingsfunktioner.
- Systematiskt kvalitetsarbete där undervisning och insatser följs upp kontinuerligt och grundas i forskning och beprövad erfarenhet.
- En stark kultur av samverkan och lärande genom lärarakademin, kollegiala lärprocesser, forskningssamarbeten och principen ”Våga göra – våga dela”.
Ett avstamp framåt
Skolinspektionens omdöme är en stark bekräftelse på att Nacka har en välfungerande skolorganisation, men trots toppbetyget är arbetet långt ifrån klart.
– För mig är det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg, men också en påminnelse om att vi måste fortsätta utvecklas. Vi ska stärka våra strukturer, fördjupa kopplingen mellan forskning och praktik och göra vår delningskultur ännu starkare. Det är tillsammans som vi skapar kvalitet i undervisningen, avslutar Åsa Portelius.
Sidan uppdaterades: