Läsåret 2015/2016 genomförde Nackas kommunala skolor en språksatsning. Det övergripande syftet med satsningen var att fördjupa alla lärares kunskaper om hur de kan arbeta språkutvecklande och språkmedvetet i alla stadier och i alla ämnen och därmed öka likvärdigheten och måluppfyllelsen.
Inom ramen för språksatsningen togs en vägledning för språk-, läs- och skrivutveckling fram. Den vänder sig till alla lärare och pedagoger i alla årskurser och i alla ämnen – såväl teoretiska som praktiskt estetiska – i Nackas kommunala förskolor, grundskolor, gymnasieskolor samt anpassade grund- och gymnasieskolor. Ladda hem Vägledning för språk-, läs- och skrivutveckling här (PDF-dokument, 4 MB)
Under hösten 2020 gjordes en särskild satsning på skolbiblioteksverksamheten i våra grund- och gymnasieskolor. Skolbibliotekets funktion är förtydligad i läroplanen, och rektor har ett särskilt ansvar för att ”skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens” (Lgr11/reviderad 2018). Målgrupp var skolornas skolbibliotekarier eller den medarbetare som har ansvar för skolbiblioteket. Alla skolor ska ha en kontaktperson för ”skolbibliotek”, företrädesvis skolans skolbiblioteksansvarige/skolbibliotekarie. I Vägledningen för språk,- läs- och skrivutveckling finns även en skolbiblioteksplan för Nackas kommunala skolor (se länk ovan).
Vill du veta mer om språksatsningen i Nackas kommunala förskolor och skolor? Kontakta utbildningsstrateg: jonatan.lannemar@nacka.se
Sidan uppdaterades: