Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Matavfallsinsamling i flerbostadshus

Välkommen att anmäla er till matavfallsinsamlingen. Så här kommer ni igång.
  1. Kontrollera förutsättningarna

    För att få ansluta sig till matavfallsinsamlingen krävs att en del förutsättningar uppfylls:

    • Matavfallsärlen ska få plats och vara tillgängliga för tömning i befintligt eller nytt soputrymme.
    • Ni får inte ha säckabonnemang. (Kontakta kundservice för genomgång och ändring av abonnemang)
    • Om entreprenören anser att matavfallsinsamling inte fungerar i befintligt eller nytt soputrymme, kan vi neka eller avbryta abonnemanget.

    Så här beräknar ni antal kärl och gör plats i soprummet

    • Räkna ut hur många matavfallskärl som behövs. Ca 10-15 hushåll kan dela på ett kärl med tömning en gång per vecka. Barnfamiljer ger generellt upphov till mer matavfall (10-12 hushåll/kärl) medan singelhushåll ger upphov till mindre (13-15 hushåll/kärl).
    • Utse en plats för kärlen. Alla kärl som behövs måste få plats i soputrymmet utan att blockera för andra kärl. Måtten är: B 480 mm, D 543 mm, H 1065 mm. Placera matavfallskärlen innanför/bortanför restavfallskärlen för att minska risken för att fel avfall läggs bland matavfallet.
    • Går det att skapa mer utrymme i soprummet? Se över fyllnadsgraden på andra kärl i soprummet, kanske går det att minska ner på antal eller storlek. När det gäller förpackningar och tidningar så har föreningen en egen anlitad entreprenör som ska kontaktas vid ändringar.
    • Går det att minska antal eller storlek på restavfallskärlen? Om många hushåll är med och sorterar så kan det gå, men avvakta tills ni vet med säkerhet för att inte riskera att kärlen blir överfulla. Börja med att tejpa igen eller flytta på något kärl. Om kärlet inte behövs kontaktar ni kundservice för VA och avfall för hemtagning.

    Bottentömmande behållare

    Placering och typ av behållare kräver godkännande av Nacka vatten och avfall innan beställning för att säkerställa att tömning kan ske. Kontakta kundservice.

  2. Anmälan

    Det är fastighetsägaren/styrelsen som beslutar om ni ska ansluta er till
    matavfallsinsamlingen. Se till att ni gått igenom alla förutsättningar och
    frågeställningar i förväg. Har ni frågor kan ni kontakta kundservice.

    Anmälningsformulär (fylls i av fastighetsägaren/styrelsen).

  3. Det här ingår i abonnemanget

    I abonnemanget ingår den utrustning som behövs för att alla hushåll ska kunna sortera sitt matavfall: kärl, påshållare och två buntar matavfallspåsar (en årsförbrukning) till varje hushåll samt informationsmaterial. Tömningen av matavfall är avgiftsfri och ni får en reducerad tömningsavgift på restavfallskärlen. Här kan ni läsa avfallstaxan.

  4. Leverans av material

    På överenskommet datum, tidigast inom 5 arbetsdagar från inkommen anmälan, levereras utrustningen. Det levereras till befintligt soputrymme eller annan överenskommen plats i anslutning till fastigheten. Fastighetsägaren/styrelsen ansvarar för att dela ut materialet till de boende.

    När påsarna är slut eller ni behöver beställa nya påshållare gör ni det här.

  5. Informera de boende

    Dela ut de broschyrer ni får efter beställning. Där finns den viktigaste informationen som de boende behöver. Det är viktigt att påshållaren används för att lufta påsen, vilket minskar risken för att den går sönder. Om påsen ställs i en tät behållare blir den blöt och går sönder. Byt påse efter max 3 dagar. Läs mer under Praktisk information.

    Här är en mall/förslag till informationsbrev som kan användas inför införandet av matavfallsinsamling. (Word-dokument, 69 kB)

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.