Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Det finns viktig information

Just nu är efterfrågan extra hög på ärenden hos Bygglovsenheten, vilket gör att du kan behöva vänta längre än vanligt på svar och besked från oss.

Mer information

Matavfallsinsamling i flerbostadshus

Välkommen att anmäla er till matavfallsinsamlingen. Så här kommer ni igång.
  1. Kontrollera förutsättningarna

    Matavfallskärlen ska få plats och vara tillgängliga för tömning i befintligt eller nytt soputrymme.

    Så här beräknar ni antal kärl och gör plats i soprummet

    • Räkna ut hur många matavfallskärl som behövs. Ca 10-15 hushåll kan dela på ett kärl med tömning en gång per vecka. Barnfamiljer ger generellt upphov till mer matavfall (10-12 hushåll/kärl) medan singelhushåll ger upphov till mindre (13-15 hushåll/kärl).
    • Utse en plats för kärlen. Alla kärl som behövs måste få plats i soputrymmet utan att blockera för andra kärl. Måtten är: B 480 mm, D 543 mm, H 1065 mm. Placera matavfallskärlen innanför/bortanför restavfallskärlen för att minska risken för att fel avfall läggs bland matavfallet.
    • Går det att skapa mer utrymme i soprummet? Se över fyllnadsgraden på andra kärl i soprummet, kanske går det att minska ner på antal eller storlek. När det gäller förpackningar och tidningar så har föreningen en egen anlitad entreprenör som ska kontaktas vid ändringar.
    • Går det att minska antal eller storlek på restavfallskärlen? Om många hushåll är med och sorterar så kan det gå, men avvakta tills ni vet med säkerhet för att inte riskera att kärlen blir överfulla. Börja med att tejpa igen eller flytta på något kärl. Om kärlet inte behövs kontaktar ni kundservice för VA och avfall för hemtagning.

    Bottentömmande behållare

    Placering och typ av behållare kräver godkännande av Nacka vatten och avfall innan beställning för att säkerställa att tömning kan ske. Kontakta kundservice.

    Här kan du anmäla nytt abonnemang för bottentömmande behållare. (Tjänsten kräver e-legitimation)

  2. Anmälan

    Fastighetsägaren/styrelsen beslutar om anslutning till
    matavfallsinsamlingen. För att få byta abonnemang och slippa miljöstyrningsavgiften, krävs att minst 30 % av de boende sorterar. De första 6 månaderna är en prövoperiod varefter en bedömning om sorteringsgrad görs. Därefter börjar det nya abonnemanget att gälla.

    Anmälningsformulär (fylls i av fastighetsägaren/styrelsen).

    E-tjänst för anmälning av nytt abonnemang för bottentömmande behållare (Tjänsten kräver e-legitimation.)

    Motion till styrelse (Word-dokument, 46 kB)

    Brev till hyresvärden (Word-dokument, 45 kB)

  3. Det här ingår i abonnemanget

    I abonnemanget ingår den utrustning som behövs för att alla hushåll ska kunna sortera sitt matavfall: kärl, påshållare och matavfallspåsar till alla hushåll samt informationsmaterial. Efter prövoperioden på 6-9 månader går ni över till det sorterade abonnemanget. En tömningsavgift per behållare och tömningstillfälle tas ut. Här kan ni läsa avfallstaxan.

  4. Leverans av material

    På överenskommet datum, tidigast inom 5 arbetsdagar från inkommen anmälan, levereras utrustningen. Det levereras till befintligt soputrymme eller annan överenskommen plats i anslutning till fastigheten. Fastighetsägaren/styrelsen ansvarar för att dela ut materialet till de boende.

    När påsarna är slut eller ni behöver beställa nya påshållare gör ni det här.

  5. Informera de boende

    Dela ut de broschyrer ni får efter beställning. Där finns den viktigaste informationen som de boende behöver. Det är viktigt att påshållaren används för att lufta påsen, vilket minskar risken för att den går sönder. Om påsen ställs i en tät behållare blir den blöt och går sönder. Byt påse efter max 3 dagar. Läs mer under Praktisk information.

    Här är en mall/förslag till informationsbrev som kan användas inför införandet av matavfallsinsamling. (Word-dokument, 69 kB)

Sidan uppdaterades: