- Klicka på respektive utbildnings rubrik för att läsa mer och anmäla dig.
- Innan du anmäler dig behöver du få ett godkännande från din närmaste chef.
Skräddarsydda utbildningar
Vi erbjuder även skräddarsydda föreläsningar och kurser utifrån era individuella behov. Vi föreläser på plats eller digitalt. Beställning görs via Barn- och elevhälsans uppdragsansökan, se "Ansöka om insats", på den här sidan.
Utbildning |
Målgrupp |
|
Kurs: Före Bornholm - att arbeta språk-, läs- och skrivförberedande med förskolebarnInnehåll: Språkutveckling och tidig språkstimulans, språklig medvetenhet och läsning, högläsning och (text)samtal, språk-, skriftspråkvänlig och kommunikativ miljö. Kursledare: Catharina Alvin, leg. logoped För information och bokning: kontakta Catharina Alvin, leg. logoped (catharina.alvin@nacka.se) |
Nackas kommunala förskolor. |
|
Föreläsning: FlerspråkighetInnehåll: Arbetar du i förskola och skola och har flerspråkiga barn/elever i din grupp/klass? Du kanske undrar över vad flerspråkighet är, hur det yttrar sig och hur du ska förhålla dig till det flerspråkiga barnet/eleven? I denna föreläsning kommer vi att gå igenom bakgrundsfakta till flerspråkighet, hur det ser ut i Sverige/Nacka, vad flerspråkighet innebär språkligt samt kort kring att läsa och skriva på olika språk. Föreläsare: Catharina Alvin, leg. logoped För information och bokning: kontakta Catharina Alvin, leg. logoped (catharina.alvin@nacka.se) |
Nackas kommunala förskolor och skolor. | |
Kurs: Instruktörskurs i grundläggande HLR (Hjärt och lungräddning).Innehåll: Utbildningen vänder sig till legitimerade idrottslärare som är intresserade att genomföra utbildning för skolpersonal i grundläggande HLR. Efter genomgången instruktörsutbildning i vuxen HLR ska den blivande instruktören kunna genomföra grundutbildning och repetitionsutbildning i vuxen-HLR med stöd av HLR- rådets standardiserade kursmaterial. Kursledare: Maria Ståhl, specialpedagog För information och bokning: kontakta Maria Ståhl, specialpedagog (maria.stahl@nacka.se) |
Legitimerad idrottslärare med grundläggande utbildning i vuxen HLR. | |
Motorisk träning och kartläggning i förskola och skola.Innehåll: Denna kurs vänder sig till dig som arbetar i förskola eller skola och som vill lära sig mer om motorisk träning och motorikobservationer i förskola och skola. En motorisk kartläggning genomförs genom observation av barnen under ett eller flera lekfulla rörelsepass i syfte att kartlägga de barn som har motoriska brister eller svårigheter. För barn i förskolan 4-6 år kan Mini-MUGI observationsschema användas och för barn från 6 år och äldre rekommenderas MUGI observationsschema. För mer information om MUGI se www.mugi.se Kursens omfattning är 10 timmar. Kursledare: Maria Ståhl, specialpedagog. För med information och bokning: kontakta Maria Ståhl, specialpedagog (maria.stahl@nacka.se) |
Nackas kommunala förskolor och skolor. | |
Bornholmsmodellen - att genom språklekar arbeta språk-, läs- och skrivförberedande med elever i F-klassInnehåll: Språkutveckling, språklig medvetenhet och läsning. Språkligt arbete i förskoleklass. Kursens syfte är att bidra till fördjupad kunskap om hur man som personal i F-klass kan arbeta språkutvecklande med alla barn, i språksamlingar men också i alla vardagssituationer och under hela skoldagen. Kursen ger både teoribakgrund och praktik - konkreta verktyg att använda i den dagliga verksamheten. Samtal kring kurslitteraturen och möjlighet till erfarenhetsutbyte med kollegor vid andra förskolor är också viktiga delar av kursen. Kursledare: Catharina Alvin, leg. logoped För mer information och bokning: kontakta Catharina Alvin, leg. logoped: (catharina.alvin@nacka.se) |
Personal i F-klass vid Nackas kommunala skolor |
|
En kortföreläsning om - ljud och oljud i förskola, fritidshem och skola.Innehåll: Hörseln är ett av våra viktigaste sinnen och arbetar dygnet runt. Alla har behov av en bra ljudmiljö, några har större behov än andra. Varför är det så, och hur ser det ut på våra förskolor, fritidshem och skolor. Vi behöver minska det störande ljudet och öka det som ska höras. Hur då? Föreläsare: Karin Källström, specialpedagog, inriktning tal, språk, kommunikation, hörsel/dövhet. För mer information och bokning: kontakta Karin Källström, specialpedagog (karin.kallstrom@nacka.se) |
Nackas kommunala förskolor och skolor samt fritidshem. | |
TAKK- tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.Innehåll: Grunderna i TAKK, basordförråd, metodik och användningsområden. Kursansvarig: Karin Källström, specialpedagog, inriktning tal, språk, kommunikation, hörsel/dövhet. För mer information och bokning: kontakta Karin Källström, specialpedagog (karin.kallstrom@nacka.se) |
Pedagoger i förskolan och pedagoger i anpassade grundskolan kan beställa kursen | |
Grundläggande utbildning för elevassistenter och resurspersonal- stöd i det dagliga arbetet med elever.Innehåll: Skolans uppdrag, elevers rätt till undervisning och lärande, elevers olika behov och förutsättningar, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i skolan, relationer till elever och om den professionella rollen, bemötande och att förebygga konflikter, betydelsen av samarbete och ansvar och befogenheter. Kursansvarig: Loredana Ciambriello, specialpedagog. För mer information och bokning: kontakta Loredana Ciambriello, specialpedagog (loredana.ciambriello@nacka.se) |
Elevassistenter, elevcoach, resurspersonal och skolmentor |
|
Föreläsning: Språkstörning och matematik.Hur kan undervisningen utvecklas för elever med språklig sårbarhet i grundskola och gymnasium? Steg 1-2. Innehåll: Vad språkstörning och språklig sårbarhet innebär samt dess konsekvenser, vad som är utmanade i matematik för elever med språkstörning, pedagogiska strategier som stöttar lärandet och utvecklingen. Utbildningen ges till arbetslag, hel eller del av skola. Kan utformas utefter aktuella case. Datum och upplägg bokas i samråd med Loredana Ciambriello, specialpedagog. Föreläsare: Loredana Ciambriello, specialpedagog För information och bokning: kontakta Loredana Ciambriello, specialpedagog (loredana.ciambriello@nacka.se) |
Pedagoger i grundskola F-9 och gymnasiet. |
|
Utveckla det språkutvecklande arbetssättet i förskolan- observaion och handledning för hela arbetslaget.Innehåll: Under ca sex träffar med arbetslaget ges tvärprofessionell handledning av logoped och specialpedagog med fokus på språkutvecklande lärmiljö och ett ökat språkutvecklande arbetssätt. Kursansvarig: Karin Källström, specialpedagog och Elin Solli, logoped. För mer information och bokning: kontakta Karin Källström, specialpedagog (karin.kallstrom@nacka.se) och Elin Solli, logoped (elin.solli@nacka.se) |
Nackas kommunala förskolor | |
Stöd i förskoleklass med fokus på språkutvecklande arbetssätt och den tidiga läs- och skrivutvecklingen.Innehåll: Logoped och/eller specialpedagog besöker förskoleklass för observation av undervisning och lärmiljö. I samtal med pedagogerna lyfter vi tillsammans det som oroar och känns angeläget runt språkförståelse, ordförrådsutveckling, uttalsutveckling och fonem-grafemkoppling. Kursansvariga: Karin Källström, specialpedagog och Elin Solli, logoped. För mer information och bokning: kontakta Karin Källström, specialpedagog (karin.kallstrom@nacka.se) eller Elin Solli, logoped (elin.solli@nacka.se). |
Personal i Nackas kommunala förskoleklasser | |
Föreläsning: I Babblarnas världInnehåll: Bakgrund till Babblarna kopplat till språkutvecklande arbete. Arbetar du i förskola och är intresserad av att arbeta språkutvecklande med den tidiga ljud- och uttalsutvecklingen hos små barn? Kanske har ni redan på din avdelning Babblarna som figurer, gosedjur, pussel, spel eller annat material med Babblarna? I föreläsningen tar vi upp hur ni på förskolan kan använda er av Babblarna förebyggande på ett språkutvecklande sätt i er dagliga verksamhet. Ett strukturerat språkutvecklande arbete, som är gynnsamt för alla barn och särskillt för barn med flerspråkig och/eller sen tal-/språkutveckling. Föreläsningen kan med fördel kombineras med en workshop kring materialet och språkutvecklande lekar utifrån specifika situationer och behov på din avdelning/förskola. Föreläsare: Catharina Alvin, leg. logoped För information och bokning: kontakta Catharina Alvin, leg. logoped (catharina.alvin@nacka.se) |
Personal i Nackas kommunala förskolor | |
Språkstörning och språklig sårbarhet hos förskolebarnInnehåll: En föreläsning om språkstörning och språklig sårbarhet hos förskolebarn. Under föreläsningen behandlas bland annat språkets beståndsdelar, vad diagnosen språkstörning innebär, språkstörning i relation till flerspråkighet samt språkstörning och andra samtidigt förekommande funktionsnedsättningar. Även språkstörningens konsekvenser för förskolebarnet tas upp och vi pratar tillsammans om anpassningar och stöd i förhållningssätt samt i lärmiljön. Denna föreläsning kan beställas till arbetslag eller hela förskola/rektorsområdet och kan hållas på plats på er enhet eller på Telefonstigen utifrån önskemål. Upplägget anpassas efter önskemål och beställningen görs via e-mail ill kursansvarig. Föreläsare: Elin Solli, Logoped För mer information och bokning: kontakta Elin Solli, logoped (elin.solli@nacka.se) |
Pedagoger i förskolan | |
Utbildning: Språkstörning och språklig sårbarhet hos elever i grundskola och gymnasium.Innehåll: Vad är språkstörning och språklig sårbarhet och vilka konsekvenser kan det medföra i skolans olika stadier? Hur kan vi hjälpa elever med olika språkliga svårigheter att ta till sig mer av klassrumsundervisningen, att kunna visa sina kunskaper och få en ökad delaktighet och självständighet i skolan genom språkligt stödjande undervisning? Utbildningen består av två tillfällen och ges till arbetslag, hel- eller del av skola. Varje tillfälle består av en föreläsningsdel med efterföljande workshop, där arbete kan ske utifrån aktuella case, skapande av visuellt stöd, anpassningar av prov på grupp- och invididnivå. Upplägget anpassas efter önskemål och beställningen görs via e-mail till kursansvarig. Kursansvarig: Loredana Ciambriello, specialpedagog För mer information och bokning: kontakta Loredana Ciambriello, specialpedagog (loredana.ciambriello@nacka.se) |
Pedagoger i grundskola F-9 och gymnasiet | |
Föreläsning: Autism och ADHD i skolanInnehåll: Hur man känner igen eleverna, vad diagnoserna innebär och vad som är viktigt att tänka på när man möter eleverna. Många praktiska tips och exempel. Föreläsare: Nanna Alroth, skolpsykolog För mer information och bokning: kontakta Nanna Alroth, skolpsykolog (nanna.alroth@nacka.se) |
||
Föreläsning: Lågaffektivt bemötandeInnehåll: Ett förhållningssätt för att bättre hantera våra mest utmanande och krävande elever. Lågaffektivt bemötande handlar om lyssnande, förståelse, respekt och samarbete, och är ett positivt sätt att stötta eleverna. Metoden är även avsedd att hjälpa eleverna öka sina färdigheter i samarbete och problemlösning. Föreläsare: Nanna Alroth, skolpsykolog För mer information och bokning: kontakta Nanna Alroth, skolpsykolog (nanna.alroth@nacka.se) |
||
Föreläsning: Det är något fel på mig!Innehåll: Om ångest och depression hos barn och ungdomar. Föreläsningen går igenom olika ångesttillstånd hos elever, som panikångest, social fobi, separationsångest och tvångssyndrom. Här får man kunskap om hur man känner igen olika typer av problematik samt vad som är klokt att göra och vad man ska undvika. Föreläsare: Nanna Alroth, skolpsykolog För mer information och bokning: kontakta Nanna Alroth, skolpsykolog (nanna.alroth@nacka.se) |
||
Föreläsning: Livet på Level EasyInnehåll: Särskilt högt begåvade elever – hur identifierar och stöttar vi dem? Det är lätt att tro att en ovanligt hög begåvning bara är en fördel i skolan. Tyvärr är det sällan på det sättet. Dessa elever riskerar ofta att bli uttråkade, understimulerade eller till och med bli nedstämda och stanna hemma från skolan. Elever med särskilt hög begåvning behöver stöttas på motsvarande sätt som elever med inlärningssvårigheter för att må bra och få den stimulans de behöver. Föreläsare: Nanna Alroth, skolpsykolog För mer information och bokning: kontakta Nanna Alroth, skolpsykolog (nanna.alroth@nacka.se) |
||
Föreläsning: I gråzonenInnehåll: Om elever med låg teoretisk begåvning. Dessa elever ligger i gränslandet till lindrig intellektuell funktionsnedsättning och behöver åtskilliga anpassningar i grundskolan. Här går vi igenom hur man bäst kan uppmärksamma och stötta eleverna för att underlätta deras inlärning och psykiska mående. Föreläsare: Nanna Alroth, skolpsykolog För mer information och bokning: kontakta Nanna Alroth, skolpsykolog (nanna.alroth@nacka.se) |
Sidan uppdaterades: