Mål och syfte med rastverksamheten
- Varje elev ska känna sig trygg under sin tid på rasten
- Varje elev ska känna att de erbjuds något som är roligt, intressant och utmanande under sin rast.
- Varje elev och pedagog på skolan ska känna sig delaktiga och känna ansvar för rastverksamheten. De ska känna ett stort inflytande över rastens aktiviteter och innehåll.
Ledstjärnan i vår rastverksamhet och planerade aktiviteter är att få elever att röra sig och känna glädje tillsammans med andra för att bygga en gemenskap över hela skolan.
Booden
Vår rastbod, Booden, är fylld av roliga och lekinspirerande saker där alla elever får låna det de vill leka med. Utbudet består av allt från bollar, hopprep, styltor till böcker och ritmaterial
Booden, är öppen under skoldagens alla raster. Vid Booden finns en mängd lekmaterial för utlåning och det finns alltid möjlighet till lugna aktiviteter såsom brädspel och böcker.
Aktiviteter
Det är en rik variation av kvalitativa aktiviteter där vi tillgodoser rörelseglädje, gemenskap och mångfald. Eleverna ges möjlighet till delaktighet gällande vilka aktiviteter och material vi erbjuder. En blandning av lekar, tipsrundor, enkla tävlingar och utmaningar erbjuds alla elever åk F-9.
Det dukas även upp olika rastkit både runt Booden och på vår fotbollsplan, där barnen själva kan välja på ett utbud av olika lekmaterial och bollspel.
Trygghet och planering
Alla våra rastvärdar har gula jackor eller västar på sig för att skapa trygghet. Även rasterna är årskursanpassade och ytorna som eleverna leker på vidgas med ökande ålder, allt för att skapa trygghet och förutsättningar för roliga och givande raster.
Varje vecka skickar rastverksamhetsgruppen ut veckans planering om vilka aktiviteter som erbjuds samt en detaljerad beskrivning av dessa via mejl till all personal på skolan. Vid veckans start ropas veckans planerade aktiviteter ut i skolans högtalarsystem.
Sidan uppdaterades: