Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Nackas elever briljerar med uppfinningar för en hållbar värld

Det var full aktivitet på Nacka Strand möten & event när innovationstävlingen Hållbar utmaning 2024 gick av stapeln den 22 februari i anslutning till Nacka företagarträff. Cirka 300 elever fanns på plats och presenterade 89 fantastiska bidrag.

Under två timmar visade eleverna med stort engagemang upp sina uppfinningar, presenterade sina idéer och svarade på frågor från juryn och andra besökare. Spänningen var hög när juryns motiveringar till de vinnande bidragen lästes upp från scenen.

Här är årets vinnare:

  • Bästa uppfinning åk F-3 (10 000 kr): Turbris, Neglinge skola, klass 2.
  • Bästa uppfinning åk 4-5 (10 000 kr): Care of CO2, Sigfridsborgs skola, 5 blå.
  • Bästa uppfinning åk 6 (10 000 kr): Ismaskinen YEHA, Igelboda skola, 6A.
  • Bästa uppfinning åk 7-9 (10 000 kr): Energiplattan, 10 000 kr: Stavsborgsskolan, 8E.
  • Bästa uppfinning anpassad grundskola (10 000 kr): Regnbågsåtervinningen, Sickla anpassade grundskola, Paletten Röd.
  • Nacka vatten och avfalls hederspris (6 000 kr): Clothes fit, Saltsjöbadens samskola, 9B.
  • Nacka energis hederspris (6 000 kr): Vinddriven fläkt, Duvnäs skola, 6A.
  • Uppfinnarens pris (2 000 kr): Salt Water Steamer SWS, Sickla skola, 6ab:1.
  • Publikens pris (2 000 kr): Minivind, Saltsjöbadens samskola, åk 2.

Hållbar utmaning är en innovationstävling för elever i grundskolan som ska främja entreprenörskap, hållbar utveckling och kreativitet. I år inkom 111 intresseanmälningar till tävlingen och efter att skolorna genomfört en urvalsprocess valde de att delta med 89 bidrag.

Årets jury bestod av 44 representanter, indelade i sju grupper, från näringsliv och organisationer som exempelvis Sveriges ingenjörer, Nyföretagarcentrum, Svenskt näringsliv, Stiftelsen svensk industridesign samt Nacka kommuns olika verksamheter. Jurygrupperna bedömer uppfinningarna utifrån olika kriterier där hållbar samhällsutveckling är det viktigaste. Uppfinningen ska också vara innovativ, unik i sitt slag och möjlig att genomföra. Den fysiska eller digitala modellen bedöms utifrån teknisk lösning. Elevernas presentation av sin uppfinning betygssätts också.

Läs om de vinnande klasserna och juryns motiveringar

Sidan uppdaterades: