Förberedelser och deltagande
Från Nackas kommunala skolor deltog sex elever och två lärare från Eklidens skola och Myrsjöskolan. Årets tema var ”Understanding Natural Disasters: Science and Preparedness”. Innan konferensen förberedde sig eleverna på olika uppdrag inom något av ämnena biologi, fysik och kemi.
- Biologi: ”The strategies for biodiversity protection against natural disasters”
- Fysik: ”Building Detectors for Natural Disasters using micro:bit”
- Kemi: ”Guardians of Atmospheric Chemistry: Future Scientists Fighting Acid Rain”
Samarbete över gränserna
Under konferensen på Seoul National University of Education fick eleverna dela med sig av sitt förarbete från respektive land. Utifrån förkunskaperna och erfarenheter från olika länder arbetade eleverna i internationella grupper för att lösa problem och presentera sina projekt.
– Jag tyckte det var intressant att se en panel ifrågasätta elevernas presentationer. Det är inte något jag ofta ser i Sverige, särskilt eftersom vi inte tävlar så mycket här, och det var lärorikt då deras frågor var relevanta och från ett professionellt perspektiv, säger Bodil, elev på Myrsjöskolan.
Framgångar och utmärkelser
Eleverna upplevde att de var väl förberedda, bland annat för att de deltagit på en utökad studiekurs i naturvetenskap som både Eklidens skola och Myrsjöskolan erbjuder för årskurs 8 och 9. Eleverna från Nacka lyckades mycket bra i de olika momenten:
- Bronsmedalj i biologi: ”Tsunamiskydd för att bevara biologisk mångfald”. Signe, Myrsjöskolan
- Bronsmedalj i fysik: ”Seismograf med micro:bit”. Elliot, Myrsjöskolan
- ”Bästa förarbete i fysik”, William, Eklidens skola
- ”Outstanding Student in Chemistry”, Bodil, Myrsjöskolan
Kulturella aktiviteter och upplevelser
På programmet ingick även museibesök och kulturella aktiviteter. De sex svenska eleverna genomförde ett uppskattat Luciatåg. Eleverna är överens om att träffa och samarbeta med elever från så många olika länder var en av de bästa sakerna med Student Camp, trots vissa svårigheter med kommunikationen.
– Även om många hade goda kunskaper i engelska var det ändå ibland svårt att förstå vad andra menade. Därför använde vi oss en del av översättningsprogram. Dessutom ritade vi för att förklara våra idéer, säger Alva, elev från Eklidens skola.
– Jag tycker att det var speciellt intressant att lyssna på elever från Myanmar, där det just nu pågår ett inbördeskrig som är deras vardag, tillägger Teodor, elev från Eklidens skola.
Lärarkonferens och erfarenhetsutbyte
Parallellt med elevernas Student Camp deltog lärarna på en lärarkonferens. En del av konferensen var presentationer om hur respektive land arbetar med högpresterande elever i naturvetenskap. Andra delar var olika workshops, gruppdiskussioner och studiebesök.
– Det är intressant att höra om hur olika länder arbetar med duktiga elever eftersom de har utvecklade och strukturerade program för dessa elever. Studiebesöket på Seoul Science High School var särskilt intressant, att se hur skolan arbetar med duktiga elever samt hur mycket eleverna måste arbeta i skolan, säger Christer Karlsson, lärare i matematik och NO på Eklidens skola.
Alla deltagare är eniga om att delta på dessa konferenser var en fantastik möjlighet att få träffa och samarbeta med lärare och elever från andra länder och att man tar med sig massor av erfarenheter.
– Vi har tagit med oss många erfarenheter om hur vi kan utveckla undervisningen på våra skolor och hur vi kan samarbeta mer mellan Nackas kommunala skolor, säger Patrik Lundqvist, förstelärare i matematik, NO och teknik på Myrsjöskolan.
Deltagare:
Lärare Christer Karlsson med eleverna Alva, Theodor och William från Eklidens skola.
Lärare Patrik Lundqvist med eleverna Bodil, Elliot och Signe från Myrsjöskolan.
Vill du veta mer?
Kontakta Jonatan Lannemar, utbildningsstrateg, jonatan.lannemar@nacka.se eller Patrik Lundqvist, förstelärare i matematik, NO och teknik på Myrsjöskolan, patrik.lundqvist@nacka.se.
Läs mer om Nackas kommunala skolors internationella samarbeten.
Sidan uppdaterades: