Lässatsning i grundskolan
Från och med 2023 gör Nackas kommunala grundskolor en särskild satsning för att främja läsning i klassrummet. Karin Herlitz, som är lärare i svenska och engelska på Nacka gymnasium, är ansvarig för lässatsningen. Skolorna kan boka Karin till kompetensutvecklingsdagar eller till arbetslags- och ämneslagsmöten för att få stöd och tips i hur arbetet med läsning kan integreras i varje lektion, i varje ämne, varje dag.
Frågeställningar som Karin brukar ta upp på sina skolbesök är bland annat: Vilka vinster ger ökad lästräning i klassrummet? Hur kan vi kan sätta lärobokstexten i centrum på lektionen för att säkerställa att eleverna läser varje lektion, oavsett ämne? Hur kan vi hitta vägar framåt i ordförståelsen – hur får vi barn och ungdomar intresserade av ord och deras betydelse?
Satsning på språk-, läs- och skrivinlärning i förskolan
Från och med hösten 2024 gör Nackas kommunala förskolor en särskild satsning för att stärka barns språk-, läs- och skrivinlärning. Sandra Oderud, särskilt yrkesskicklig förskollärare inom Södra Boos rektorsområde, har uppdraget som språk-, läs- och skrivutvecklare med särskilt fokus på förskolorna. Under ledning av Sandra har det bildats ett nätverk med språkombud från alla våra rektorsområden. Nätverket träffas varje månad och sker i samarbete med Barn- och elevhälsans stödteam.
Syfte och mål med nätverket:
- Stärka kunskapen inom aktuella områden som rör barns språk-, läs- och skrivutveckling.
- Utgöra en arena för didaktiska samtal baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
- Arbeta för ökad likvärdighet och kvalitet i det språkutvecklande arbetet på förskolorna inom Nackas kommunala förskolor.
Förskolorna kan boka Sandra för att föreläsa, handleda eller stödja och ge tips i arbetet med barns språkutveckling. Ämnen som kan stå i fokus är högläsningens potential, multimodal medvetenhet, barns språkglädje, pedagoger som språkliga förebilder med mera.
Stöd i arbetet med språkutveckling
Vägledning för språk-, läs- och skrivutveckling
Inom ramen för språksatsningen har en vägledning för språk-, läs- och skrivutveckling tagits fram. Vägledningen uppdaterades 2023 och den vänder sig till alla lärare och pedagoger i alla årskurser och i alla ämnen – såväl teoretiska som praktiskt estetiska – i Nackas kommunala förskolor, grundskolor, gymnasieskolor samt anpassade grund- och gymnasieskolor.
Ladda hem vår Vägledning för språk-, läs- och skrivutveckling här (PDF-dokument, 4 MB)
Flerspråkighet i förskolan
Som ett komplement till vägledningsdokumentet för språk-, läs- och skrivutveckling finns även en vägledning för hur förskolan kan arbeta med flerspråkighet. Underlag till vägledningen är förskolans styrdokument, Skolverkets rekommendationer och Nacka kommuns utbildningsenhets riktlinjer.
Flerspråkighet i förskolan - vägledningsdokument' (PDF-dokument, 213 kB)
Utbildningsnämndens material
Språkutvecklande arbetssätt i fritidshemmet
Information och stödmaterial kopplat till den studie om språkutvecklande arbete på fritidshemmet som Ann S. Pihlgren under 2024 utfört på uppdrag av utbildningsnämnden.
Språkutvecklande arbetssätt i förskolan
Information och stödmaterial kopplat till den studie om förskolebarns språkutveckling som Ann S. Pihlgren under 2023 utfört på uppdrag av utbildningsnämnden.
Förskolans betydelse för barns språkutveckling
En forskare vid Stockholms universitet har på utbildningsnämndens uppdrag genomfört en studie för att få en bild av förskolans betydelse för barns språkutveckling.
Modersmål
Inom Nackas kommunala skolor och förskolor finns modersmålsenheten som ger elever modersmålsundervisning i kommunala och fristående skolor. På modersmålsenhetens webbsida finns mer information om vilka regler som gäller och hur man ansöker.
Se modersmålsenhetens webbsida
Sidan uppdaterades: