Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Särskilda studier

Språkutvecklande arbetssätt i förskolan

På den här sidan samlar vi information och stödmaterial kopplat till den studie om förskolebarns språkutveckling som Ann S. Pihlgren under 2023 utfört på uppdrag av utbildningsnämnden.

Bakgrund till studien

Utbildningsnämnden har gett utbildningsenheten i uppdrag att utreda läget när det gäller förskolebarns språkutveckling i svenska, med fokus på förskolor med många barn som har utländsk bakgrund. För att få en fördjupad bild av hur förskolorna arbetar kvalitativt med barns språkutveckling har utbildningsenheten under 2023 genomfört en studie på några förskolor i områden med många barn med utländsk bakgrund. Studien har haft två huvudsyften:

  1. Att visa på goda exempel som alla förskolor i Nacka kan använda sig av för att främja kvalitet i arbetet med språkutveckling.
  2. Att ge utbildningsenheten underlag och vägledning för eventuella fortsatta satsningar på arbetet med barns språkutveckling.

Studien har genomförts av Ann S. Pihlgren, som är fil. dr. i pedagogik och forskningsledare i Ignite Research Institute, ett oberoende forskningsinstitut som specialiserar sig på praxisnära forskning och förskole- och skolutveckling.

Redovisning av studiens resultat

Ann S. Pihlgren har skrivit en rapport som beskriver hur åtta utvalda förskolors språkutvecklande arbetssätt har granskats och analyserats med stöd av forskning inom området. Rapporten innehåller även förslag på åtgärder och goda exempel för att främja ökad kvalitet i förskolors språkutvecklande arbetssätt.

Ann S. Pihlgren redovisade resultat och rapport för utbildningsnämnden på sammanträdet i december 2023. Dessutom bjöds huvudmän och rektorer på Nackas förskolor in till ett digitalt möte i december för att ta del av resultatet från studien.

Länk till slutrapporten av "Studie rörande språkutvecklande arbetssätt vid åtta förskolor i Nacka kommun"

Stödmaterial och film

Ann S. Pihlgren har tagit fram ett stödmaterial och två filmer som alla förskolor fritt kan använda.

Stödmaterialet innehåller goda exempel och framgångsrika metoder både från de observerade förskolorna som deltagit i studien och från förskolor i andra kommuner. Materialet riktar sig till förskolepersonal och rektorer och är utformat så att det kan stötta fortsatt utvecklingsarbete av språkundervisning i förskolan.

Länk till sidan med stödmaterialet

Sidan uppdaterades: