Introduktion till förskolan
Vad innebär föräldraaktiv inskolning?
Att börja förskolan är för en del att kliva in i en ny och spännande värld, andra har redan erfarenheten av vad det innebär – Vi hälsar er alla välkomna!
Under inskolningsdagarna är barnet och vårdnadshavaren med i vår verksamhet i alla aktiviteter och rutiner. Tillsammans med nya kamrater och pedagoger undersöker ni vad det innebär att gå i förskola. De första 1–3 dagarna är du som vårdnadshavare med hela tiden. Genom att du är med i verksamhetens alla moment får du en inblick i den verksamhet som barnet vistas i större delen av dagen.
Målsättningen med introduktionen är att vårdnadshavare och barn ska få lära känna pedagogerna, de andra barnen samt förskolans miljö och rutiner under trygga förhållanden. Pedagogerna får möjlighet att lära känna barnet och du som vårdnadshavare ges möjlighet att berätta för oss om ditt barn.
Att börja på förskolan är en stor förändring i barnets liv. Det blir många nya intryck och möten som sker på kort tid. Alla barn är olika och behöver olika lång tid att bearbeta de nya intrycken.
Med barnets bästa som utgångspunkt för vi en dialog med er om eventuella förändringar. Inskolningen tar olika lång tid för olika barn.
Varför föräldraaktiv inskolning?
Vi tänker att ditt barn skolas in till en verksamhet och ett socialt sammanhang, inte till en specifik pedagog. Därför vill vi att barnet under trygga förhållanden, tillsammans med sin vårdnadshavare, får lära känna sina nya kamrater och pedagoger i spännande aktiviteter på förskolan. Naturligtvis är alla barn unika och har olika behov, detta gör att inskolningen kan se lite olika ut. Det är viktigt att vi har en öppen dialog där ert barn står i centrum.
Inskolningen
En vårdnadshavare är med barnet hela tiden i alla förekommande aktiviteter under dagen. Det är ni som utgör tryggheten för ert barn och vi pedagoger som erbjuder barnen spännande aktiviteter. Ni vårdnadshavare sitter med under lunchen som stöttning för ert barn. Ni är inte med under vilan utan den tar pedagogerna hand om. En dialog om vilan kan såklart föras med berörd personal.
Under inskolningen kommer vi att vara både inne och ute, så tänk på att ha med kläder som passar för alla väder. Även extra ombyte med kläder är bra att ta med redan första dagen, eftersom vi erbjuder skapande aktiviteter som exempelvis målning.
Skilda erfarenheter kan påverka starten.
Det är en stor händelse för de flesta barn och deras familjer när det är dags att börja i förskolan. En del barn har haft många erfarenheter av andra barn och vuxna medan andra barn mest haft kontakt med egna familjemedlemmar. Många vårdnadshavare har själva gått i förskolan. Både barn och vårdnadshavare kommer på så sätt till förskolan med mycket olika erfarenheter. En ny plats och nya människor kan vara spännande eller skrämmande – eller både och.
Om ert barn har någon allergi eller specialkost, ber vi er fylla i specialkost via länken Ansökan om specialkost och anpassad måltid | Nacka kommun Var snälla och meddela vår samordnare Lotta Saiho om ert barns eventuella allergier eller specialkost innan inskolningen börjar: charlotta.saiho@nacka.se
Infomentor
I Nacka kommun använder alla förskolor den digitala plattformen som heter InfoMentor. Där ska vårdnadshavare lägga in barnets vistelsetider samt anmäla alla typer av frånvaro. Bemanning planeras utifrån beräknat barnantal per kvart under hela dagen, därför är det oerhört viktigt att barnens vistelsetider stämmer. Pedagogerna checkar in och ut barnen varje dag i den digitala plattformen. På InfoMentor kan ni följa nyheter, blogg samt barnets individuella portfolio som pedagogerna publicerar.
Samverkan förskola och hem
Vi värdesätter dialogen med barnets vårdnadshavare som en viktig del av uppdraget.
Vi erbjuder vårdnadshavare möjlighet att få individuellt utvecklingssamtal på förskolan en gång per läsår. På utvecklingssamtalet går vi igenom barnets utveckling, barnets strategier för kunskapsinhämtning samt hur vi på förskolan arbetar för att främja utvecklingen. Utöver detta har vi ett samverkansmöte per termin mellan förskola och hem
Varje år genomförs en kundundersökning där vårdnadshavarna får uttrycka sina upplevelser av förskolans kvalitet. Resultatet utgör en del av vårt systematiska kvalitetsarbete
Att ställa sig i kö till vår förskola:
Sidan uppdaterades: