Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Fjädern-artiklar om hundar, lek och digitala kanaler i skolan

Kan en hund ge ökad närvaro och motivation i skolan? Kan lek locka fram språk? Förstår elever skolans värdegrund bättre om de får redovisa sitt arbete via webb, Twitter och podd? Det har fem lärare och pedagoger i Nackas kommunala skolor undersökt och nu kan du ta del av deras vetenskapliga artiklar som finns publicerade på Skolporten.

Nackas kommunala skolor och förskolor delar varje år ut Kvalitetspriset Fjädern som syftar till att utveckla undervisning och lärande. Priset kan sökas av alla medarbetare som har förskollärarexamen, lärarexamen eller fritidspedagog/fritidslärarexamen och som har genomfört ett pedagogiskt utvecklingsprojekt eller gjort en studie av undervisning eller arbetssätt. Blir man utvald får man möjlighet att skriva en artikel enligt vetenskapliga krav om sitt projekt och få den publicerad på Skolporten. Dessutom får man en prissumma som kan användas till exempel för kompetensutveckling. Fjädern har delats ut sedan 2007 och de cirka 90 artiklar som hittills belönats utgör en fantastisk kunskapsbas och inspirationskälla.

Följande artiklar av 2019 års pristagare har publicerats:

Förbättrad skolnärvaro med hundassisterad pedagogik

Åsa Sparr, socialpedagog på Björknässkolan, och Maria Ståhl, specialpedagog inom barn- och elevhälsan, har skrivit en artikel om ökad skolnärvaro, motivation och delaktighet genom hundassisterad pedagogik som metod. Artikeln belyser hur hundassisterad pedagogik kan vara ett av många sätt att arbeta med elever i behov av stöd eller med omfattande frånvaro.
Läs en intervju med författarna och ta del av hela artikeln på Skolporten

Ökad medvetenhet med invävd värdegrund i svenska

Emma Wilhelm, lärare i svenska och förstelärare, och Alexander Hermansson, it-ansvarig, som båda jobbar på Sigfridsborgsskolan, har skrivit en artikel om hur de under ett läsår vävde in arbetet med skolans värdegrund i svenskundervisningen. Eleverna arbetade i grupper och fick sedan redovisa sitt arbete för verkliga mottagare på webben, twitter och podd.
Läs en intervju med författarna och ta del av hela artikeln på Skolporten

Lek lockar elever att prata på nybörjarspråk

Cajsa Hansen, förstelärare och språklärare på Myrsjöskolan, har skrivit en artikel om lekens möjligheter i språkundervisningen. Genom lek kan man motivera eleverna att prata på ett nybörjarspråk och flytta fokus från hur man pratar till att prata.
Läs en intervju med författaren och ta del av hela artikeln på Skolporten

Vill du veta mer om Fjädern?

Här hittar du pristagarna 2019 och en inbjudan att ansöka till Fjädern 2020. Sista ansökningsdag är den 14 april.

Har kan du läsa mer om alla tidigare pristagare.

Sidan uppdaterades: