Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

På grund av driftstörningar går det just nu inte att ringa Nacka kommun. Du kan nå kommunens medarbetare via deras direktnummer eller chatta med oss. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär det orsakar, och hoppas att felet kan åtgärdas snarast möjligt. Jour och alternativa telefonnummer finner du under kontakt och öppettider.

Fjädern-artiklar om japansk matematik och mångfald i förskolan

Kan matematikundervisningen förbättras med japanska influenser? Går det att öka barns kunskap om olikheter och likheter med hjälp av en adventskalender? Det har tre utvecklingsledare och en förskollärare i Nackas kommunala skolor undersökt och nu kan du ta del av deras vetenskapliga artiklar som finns publicerade på Skolporten.

Nackas kommunala skolor och förskolor delar varje år ut Kvalitetspriset Fjädern som syftar till att utveckla undervisning och lärande. Priset kan sökas av alla medarbetare som har förskollärarexamen, lärarexamen eller fritidspedagog/fritidslärarexamen och som har genomfört ett pedagogiskt utvecklingsprojekt eller gjort en studie av undervisning eller arbetssätt. Blir man utvald får man möjlighet att skriva en artikel enligt vetenskapliga krav om sitt projekt och få den publicerad på Skolporten. Dessutom får man en prissumma som kan användas till exempel till kompetensutveckling. Fjädern har delats ut sedan 2007 och de cirka 90 artiklar som hittills belönats utgör en fantastisk kunskapsbas och inspirationskälla.

Följande artiklar av 2019 års pristagare har publicerats:

Goda resultat med japansk struktur i matematik

Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm har använt en femstegsmodell som delvis bygger på japansk matematikundervisning. I den traditionella undervisningen presenteras vanligen först en metod som eleverna sedan får öva på. Med femstegsmodellen läggs mer fokus på ”varför” genom att man först presenterar ett problem. Därefter ägnar man sig åt problemlösning enskilt eller i grupp med en efterföljande diskussion kring lösningsmetoder. Sedan görs en summering där eleverna dokumenterar regler och strategier. Slutligen får eleverna öva mer och fördjupa sig. Metodanvändningen resulterade i en förbättrad problemlösningsförmåga och att fler upplevde att matten blev roligare.

Läs en intervju med författarna och ta del av deras artikel på Skolporten.


Projekt kring olikheter stärkte mångfalden i förskolan

Aisha Lundgren Aslla och Franziska Forssander har arbetat med att öka förskolebarns kunskaper om mångfald, olikheter och likheter och om allas lika rättigheter. Detta för att stärka barnens förståelse och solidaritet över kulturella gränser. Tillsammans med barnen skapade de en adventskalender med paket som innehöll bilder, objekt och frågeställningar som handlade om kultur, livsstil, högtider, traditioner och religion. Arbetet medförde bland annat att mångfald och olikheter sågs som något självklart och positivt för barnen.

Läs en intervju med författarna och ta del av deras artikel på Skolporten.

Vill du veta mer om Fjädern?

Här kan du se pristagarna för 2020 och som nu ska skriva artiklar om sina utvecklingsprojekt.

Har kan du läsa mer om alla tidigare pristagare 2008-2019.

Sidan uppdaterades: