Öppettider
Fritids öppnar kl.6.30 då det serveras frukost (frukost fram till 7.15). Vi stänger kl.17.30.
Både öppning och stängning sker i skolans matsal.
Öppningsfritids kl. 6.30–7.30 (7.30 hämtas eleverna från matsalen till respektive fritidsavdelning). Stängningsfritids kl. 17.00–17.30 i skolans matsal. Klubben ansluter vid 16.30 till åk 3.
Verksamhet under skollov
Under skolloven har vi verksamhet med åldersblandade grupper då vi firar olika traditioner och högtider såsom jul, påsk och midsommar. Vi har gemensamma aktiviteter som vi anpassar efter barnens behov och intressen. På sommaren stänger vi under fyra veckor (vecka 27, 28, 29 och 30). Två-tre gånger per termin stänger vi kl. 16.00, då vi har planering för all personal.
Om behov av omsorg finns då skolan är stängd under sommarstängning och planeringsdagar meddelas detta till skolans expedition.
Fritidsklubb (Öppen verksamhet)
Information angående fritidsklubben from åk 4-6.
Klubben är tillgänglig from 1/8. De elever som går på Klubben har möjlighet att få omsorg under alla lov samt möjlighet att vara på morgon- och kvällsfritids.
På Sågtorpsskolan arbetar vi med en gemensam fritidsverksamhet för Klubben och åk 3´s fritids.
Under lov görs oftast en sammanslagning mellan olika avdelningar på fritids/Klubben.
Mellan Kl. 17.00-17.30 samlas alla elever på fritids och Klubben i matsalen för stängningsfritids.
Anmälan görs på blankett som finns på skolans hemsida, denna fylls i och lämnas till skolans expedition.
Uppsägning sker skriftligt via blankett som finns på hemsidan. Lämnas till expeditionen.
Verksamhetsplan för Sågtorpsskolans fritidshem
Presentation
Sågtorpsskolan är en kommunal F-6 skola i Nacka kommun. Skolan ligger naturskönt belägen vid Sågsjön i Saltsjö-Boo, Nacka kommun.
Skolan har ca 350 elever inskrivna i fritidsverksamhet, fördelade på 5 åldershomogena fritidsavdelningar.
Skola och fritids är lokalintegrerade, vilket innebär att barnens klassrum med tillhörande grupprum också är deras fritidslokaler.
Vi har tillgång till gymnastiksal och fotbollsplan. Vi har närhet till natur med skog och sjö. Vi kan lätt ta oss till bibliotek och lekparker etc. i vår närmiljö.
Värdegrundsvision
Vår verksamhet genomsyras av glädje, värme, kreativitet och nyfikenhet. Hänsyn och respekt för varandra och vår miljö skapar förutsättningar för ett lustfyllt lärande.
Därför arbetar vi aktivt med att främja elevernas självkänsla och självförtroende för att:
Fritidshemmets uppdrag
”Fritidshemmet skall erbjuda en meningsfull fritid samt stödja eleverna i deras lärande och utveckling mot att bli demokratiska, empatiska och sociala medlemmar i fritidshemsgruppen liksom i samhället i stort”. Skolverkets publikation; Fritidshemmet uppdrag, kvalitet och utveckling.
Så här arbetar vi:
Vi erbjuder en variation av olika aktiviteter och egna lekar, där vi uppmuntrar eleverna att vara nyfikna och prova nytt och få nya erfarenheter. Vi skapar utrymme och möjligheter för egen lek. Vi ger möjligheter till avkoppling, enskilt eller tillsammans med andra.
Hur når vi dit?
Språk och kommunikation
“Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för och sin förmåga att kommunicera med olika språkliga uttrycksformer.” Lgr11
Så här arbetar vi:
Så här når vi dit:
Skapande och estetiska uttrycksformer
“Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. På så sätt ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften.”
Så här arbetar vi:
Så här når når vi dit:
Natur och samhälle
“Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling.”
“Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att få delta i fysiska aktiviteter och vistelse i olika naturmiljöer.”
“Vidare ska undervisningen bidra till att utveckla elevernas intresse för och kunskaper om natur, teknik och samhälle genom att ge dem möjligheter att utforska, ställa frågor kring och samtala om företeelser och samband i omvärlden.” Lgr11
Så här arbetar vi:
Hur når vi det?
Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
“Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt. I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva sin identitet, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera” Lgr11.
Så här arbetar vi:
Med leken vill vi att eleverna:
Hur når vi dit?
Samverkan med skolan
”Fritidshemmet ska komplettera utbildningen i skolan och förskoleklassen genom att erbjuda fritidsverksamhet som på olika sätt knyter an och förstärker arbetet med läroplanens mål.” Skolverkets publikation, Fritidshemmet uppdrag, kvalitet och utveckling.
Så här arbetar vi:
Vi har en samlad skoldag där klasslärare och pedagoger på fritids nyttjar sin samlade kompetens runt barnets hela dag. Därigenom får barnen möjlighet att prova olika uttrycksformer som till exempel bild, rörelse, IKT, värdegrundsarbete och utevistelse.
Hur når vi dit?
Elevernas ansvar och inflytande
”Personalen skall arbeta aktivt för elevernas rätt till inflytande men också för att de ska förstå sambanden mellan inflytande, delaktighet och ansvar över fattade beslut.” Fritidshemmet, en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling.
Så här arbetar vi:
Tillsammans med eleverna lägger vi grunden för innehållet i verksamheten, där de med stigande ålder och mognad kan ta ett större ansvar och ges inflytande över sina val under fritidstid.
Hur når vi dit?
Samverkan med vårdnadshavare
”Det är viktigt att personalen i kontakt med vårdnadshavare för samtal om barnets trivsel, lärande och utveckling. Vårdnadshavare skall ges olika möjligheter att delta i och påverka verksamheten genom att se till att det finns olika former och forum för inflytande och samverkan.” Allmänna råd och kommentarer; Kvalitet i Fritidshem
Så här arbetar vi:
Vi värnar om en god relation till vårdnadshavare där vi ömsesidigt ger information om elevernas vardag, hemma och i skolan. En bra relation till vårdnadshavarna är en viktig resurs i verksamheten
Hur når vi dit?
Jämställdhet
”Flickor och pojkar ska få samma utrymme och möjligheter till allsidig utveckling i verksamheten.” Allmänna råd och kommentarer; Kvalitet i Fritidshem
Så här arbetar vi:
Jämställdhet gäller mellan pojkar och flickor, mellan olika individer, olika etniciteter samt elever med olika färdigheter och förutsättningar. Eleverna ska känna sig så trygga att de kan vara sig själva och våga pröva nya roller med vägledning av pedagogerna.
Hur når vi dit?
Fritidshemmets kvalitetsarbete
Fritidshemmets kvalitetsarbete ska ske systematiskt och kontinuerligt. Det innefattar planering, uppföljning, utvärdering, analys och bedömning samt olika metoder för förbättringsarbete och utvecklingsåtgärder. ”Fritidshemmet, en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling.”
Hur når vi dit?
Sidan uppdaterades: