Språkutvecklande arbetssätt
Språket utgör en central grund för både bildning och lärande, och det är starkt kopplat till utvecklingen av identitet och relationer. Forskning visar att ett språkstimulerande arbete tidigt i livet är avgörande för barns framtida möjligheter till lärande. På våra förskolor arbetar vi därför aktivt med språkutveckling genom ett projektinriktat arbetssätt och ett förhållningssätt som kännetecknas av medupptäckande, lyssnande, respekt och reflektion. Detta skapar en miljö som stöder barnens språkliga utveckling på ett naturligt och stimulerande sätt.
Sambandet mellan språk och lärande genomsyrar även undervisningen på våra skolor. Saltsjöbadens samskola, Neglinge och Igelboda skola och är alla läsande skolor som arbetar systematiskt med att stärka elevernas språkliga förmåga.
Undervisning på engelska på Samskolan
Sedan läsåret 2019/20 erbjuder Samskolan en engelsk inriktning där 20 % av undervisningen bedrivs på engelska i ett urval av ämnen. Språkväxlande arbetssätt stärker såväl språklig som kognitiv utveckling. Eleverna utvecklar inte bara sina färdigheter i engelska, utan får även möjlighet att befästa de svenska begreppen genom ett aktivt språkstöd i undervisningen. Inriktningen skapar förutsättningar för internationella kontakter och främjar ett omvärldsorienterat lärande. Genom träning i världsspråket engelska får eleverna redskap att möta en globaliserad värld. Val av engelsk klass är ett valbart alternativ från och med årskurs 4 och 7 och kombinerar språkträning med djup ämneskunskap.
PAX-pedagogik implementerad i våra skolor
PAX i Skolan syftar till att skapa trygghet och studiero genom ett positivt och samarbetsinriktat arbetssätt. Med tydliga förväntningar, uppmuntran och konstruktivt arbetssätt får eleverna stöd att utveckla samarbetsförmåga och bidra till en trivsam lärandemiljö. Metoden bygger på vetenskaplig forskning och har utvecklats sedan 1967. Lärare använder en flexibel verktygslåda med tio verktyg, exempelvis PAX Vision, där elever och lärare tillsammans formulerar förhållningssätt för trivsel, och PAX Spelet, en lekfull utmaning som uppmuntrar elever att fokusera på studiero och samarbete.
PAX-pedagogiken har visat positiva effekter som minskad lärarstress och färre störande beteenden. Arbetssättet uppskattas av både lärare och elever och används nu i våra skolor för att främja en trygg och effektiv lärandemiljö. I vårt rektorsområde har vi certifierade PAX instruktörer.
Kommunikativ matematik och forskningsbaserade metoder i undervisningen
I vårt rektorsområde arbetar matematiklärarna nära tillsammans under ledning av utvecklingslärare på Samskolan och Neglinge. Genom kollegialt lärande utbyter lärarna erfarenheter och utvecklar sin undervisning med stöd av forskning och beprövade metoder. Vi använder oss av strategier från Japan och Singapore, två länder som konsekvent presterar högt i internationella kunskapsmätningar som PISA och TIMSS. Dessa metoder betonar en djup förståelse för matematiska koncept och problemlösning, snarare än att bara memorera algoritmer.
I fokus stårkommunikativ matematik, en metod där eleverna inte bara löser problem utan också tränas i att kommunicera sina resonemang och förklara sina lösningar för andra. Detta arbetssätt bygger på forskning som visar att dialog och reflektion i lärandet förbättrar både förståelse och långsiktig kunskapsutveckling.
Vi använder också resurser som Rik matematikmed koppling till Mälardalens högskola, som ger lärare och elever stöd i att arbeta med matematik på ett varierat och meningsfullt sätt. Målet är att stärka elevernas matematiska förståelse, kommunikativa förmåga och problemlösningsförmåga, vilket bidrar till både ökad motivation och bättre resultat.
Saltsjöbadens Samskola – En forskande skola med fokus på framtidens pedagogik
Saltsjöbadens Samskola är en forskande skola där lärare systematiskt utvecklar och förnyar sin undervisning med hjälp av forskningsbaserade metoder och kollegial reflektion. Genom att utforska och analysera sin egen praktik bidrar lärarna till en nytänkande pedagogik som stärker elevernas förmågor och förbereder dem för att bli aktiva, ansvarstagande samhällsmedborgare.
För att ytterligare stärka detta arbete har vi ett nära samarbete med Luleå Tekniska Universitet, där vi genom uppdragsutbildningar inom vetenskaplig metodologi och didaktik. Härigenom får lärarna möjlighet att omsätta forskningsbaserad kunskap till att utveckla undervisningsstrategier som gynnar både elever och lärare. Akademin fungerar som en strategisk resurs i arbetet med att fördjupa förståelsen av lärande och undervisning.
Från och med läsåret 2025 planeras en praktikgrundad lärarutbildning i samarbete med Luleå Tekniska Universitet. Denna satsning erbjuder en unik möjlighet för våra lärare att få kompetensutveckling och för blivande lärare att integrera forskning och praktik i sin utbildning. Initiativet stärker kopplingen mellan teori och praktik och skapar förutsättningar för att långsiktigt höja kvaliteten på undervisningen i våra skolor.
Läs mer om de gemensamma satsningarna inom de kommunala skolorna och förskolorna här.
Sidan uppdaterades: