Kommande artiklar 2024:
"Jag tror att jag lär mig bäst när jag jobbar med andra" 🤝👩🏫 Karin och Magdalena har forskat om grupparbete i hem- och konsumentkunskap. Deras studie ger en djupare förståelse för hur elever upplever grupparbetet i praktiska moment. Genom kvalitativa intervjuer utforskar de hur elever lär av varandra och hur samarbetet påverkar deras inlärning.
Forskande lärare
Kollegiet på Saltsjöbadens Samskola publicerade våren 2019 en första gemensamma bok ”Forskande lärare: som arbetar heltid i skolan” där alla lärarnas artiklar är samlade. Nu planerar vi vidare för nästa bok 2021/22.
https://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789144130767/partner/studentlitteratur/
Effektivt lärande utifrån elevers intresse
Undervisning & Lärande nr 1 2015
Artikel nr 1 2015: Hungerspelen. Ett sätt att tillmötesgå elevernas intresse och samtidigt uppnå ett effektivt lärande
Av Katarina Åkerman Gustavsson, lärare i SO på Samskolan
https://www.skolporten.se/forskning/utveckling/effektivt-larande-utifran-elevers-intresse/
Pedagogiska planeringar utvecklar bedömning och undervisning
Undervisning & Lärande nr 1 2014
Artikel nr 1 2014: Från kapitel till förmågor. Om kunskapsbedömning i moderna språk
Av Ulrika Andersson, lärare i engelska och moderna språk på Samskolan
Musiken gav nyanlända bättre språkförståelse och självkänsla
Undervisning & Lärande nr 3 2017
Av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan
Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer
Undervisning & Lärande nr 5 2016
Artikel nummer 5 2016: Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer: Ett projekt för att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön
Av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan
Sidan uppdaterades: