Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

December

Elever på YBC visar vägen för social innovation

Den 9 december var det dags för YBC:s årliga BC-event, där eleverna presenterar innovativa lösningar på verkliga samhällsutmaningar.

Business Creatives (BC) är ett koncept på YBC (Young Business Creatives) som kombinerar entreprenörskap med aktivt medborgarskap. Genom BC integreras flera ämnen, samarbeten med externa partners och en tydlig värdegrund kopplad till social och hållbar innovation.

Hållbara lösningar som gör skillnad

Robert Svensson, ekonomilärare på YBC och en av initiativtagarna till BC, har cirka 20 års erfarenhet av att undervisa om entreprenörskap. Han beskriver konceptet så här:

- Det som är speciellt med BC är att det är entreprenörskap på riktigt, det är inget flum. BC ingår i YBC:s alla gymnasieprogram och pågår under hela gymnasietiden. Eleverna arbetar med att identifiera verkliga samhällsutmaningar och utveckla lösningar som gör skillnad. Fokus ligger på hållbarhet, inkludering, samhällsförbättring och mänskliga rättigheter snarare än traditionell affärsutveckling och ekonomisk vinst.

Från idé till samhällsförändring

BC-arbetet förstärks av samarbeten med organisationer som Ashoka och Raoul Wallenberg Academy. Ashoka bidrar med metoder för social innovation och changemaking, medan Raoul Wallenberg Academy stärker värdegrundsarbetet med fokus på civilkurage och mänskliga rättigheter.

- Genom BC lär sig eleverna att gå från idé till konkret samhällsförändring. De tränar demokratiska kompetenser, entreprenöriella förmågor, empati och kommunikation. Kort sagt, de utvecklas som både entreprenörer och aktiva samhällsmedborgare, säger Robert Svensson.

66 innovativa projekt

Arbetet kulminerar i det årliga BC-eventet där eleverna får presentera sina BC-projekt och tävla i olika kategorier. I juryn sitter externa aktörer från näringsliv och organisationer. Eftersom alla skolans elever jobbar med BC blir det en stor variation och i år kunde föräldrar, kompisar och andra ta del av hela 66 innovativa BC-projekt med namn som till exempel: Act Brave, Scentura, Laceup, Purespin, Soapies, Cincin, Spin for Uganda.

Anaïs som är ordförande för Sicklas naturvetenskapliga förening, SNF, fick ta emot priset för bästa socialt entreprenöriella projekt:

- Vi försöker göra det intressant och roligt att lära om naturvetenskap. Vi har märkt att många tycker att de naturvetenskapliga ämnena är svåra eller tråkiga så vi försöker öka intresset genom att arrangera olika aktiviteter, som till exempel stjärnskådning, i samarbete med andra föreningar och skolor. Vi erbjuder också studiestöd för elever som behöver hjälp.

Millie och Alice som jobbat med BC-projektet Second Layer har inriktat sig på second hand-jackor:

- Det har varit jättekul att få köpa in jackor, sälja dem vidare och att det har gått så bra. Vi har fått vara med och pitcha vår idé på Draknästet och på Nacka kommuns chefsdag. Det allra roligaste med BC är att vi fått arbeta i praktiken och inte bara lära oss teorier om hur man driver företag.

collage-elever-lärare-bc.jpg
Ekonomiläraren Robert Svensson och eleverna Millie, Alice och Anaïs.

Sidan uppdaterades: