Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Så här arbetar vi

All personal i Neglinge skola och fritidshem samarbetar i arbetslag och träffas regelbundet. Arbetslagen består av två årskurser och leds av arbetslagsledare.

Klasser och grupper
Alla elever har sin trygghet i en klass som leds av en klasslärare/mentor i samarbete med andra lärare och fritidspersonal. Eftersom Fritidshemmet är integrerat i skolan finns möjligheter att ofta skapa mindre grupper efter behov och typ av verksamhet.

Elevomsorg
Om vi känner oro för någon elev försöker vi genast ta reda på orsaken. I första hand kontaktar vi hemmet. Tillsammans med föräldrarna bestämmer vi om vi behöver träffas för att se hur vi bäst kan stödja barnet. Det är viktigt för barnet att vi samarbetar. På skolan finns ett trygghetsråd som arbetar förebyggande för en trygg miljö.

Elevhälsoteamet (EHT)
För att stödja lärarna i arbetslagen och för att förebygga svårigheter finns ett elevhälsoteam som består av rektor, speciallärare, skolläkare, skolsköterska och skolpsykolog. EHT samordnar också skolans externa specialresurser för motorisk träning, talträning samt psykologiska och pedagogiska utredningar.

Elevinflytande och skolornas råd
Skolan har regelbundna möten där elever och personal deltar. Skolan har väl fungerande råd. Deltagarna i råden utses demokratiskt i klassen. Eleverna uppmuntras att ta ansvar för sitt skolarbete samt att ha inflytande över sin lärsituation.

Inlärning genom rörelse
Vi vet både utifrån erfarenhet och ny forskning att barn som får röra sig har lättare att lära och koncentrera sig.
Neglinge skola arbetar aktivt för att skapa många tillfällen till rörelse under skoldagen, både i klassrummet och under raster. Läs mer här.

Friluftslivsprofil
Vi har friluftslivspedagogik genom att återkommande erbjuda ett arbetssätt som bygger på upplevelsebaserat lärande utomhus med utgångspunkten friluftsliv. Vi vill främja elevernas behov av kunskap, rörelse och gemenskap i den fantastiska natur som omger vår skola. Läs mer här.

Föräldrar
Vi ser föräldrar som en självklar del i vår skola. Vi bjuder in föräldrar till den dagliga verksamheten. Våra klasslärare har täta kontakter via veckobrev, föräldramöten, skolråd och dagliga spontana samtal.

Hållbar utveckling
Hållbar utveckling handlar lika mycket om natur och miljö som hur vi förhåller oss till kultur, samhälle, teknik och ekonomi. Alla elever får tidigt kunskaper om hur dessa delar hänger ihop och får tidigt träna sig i att ta ett personligt ansvar för att vilja förbättra och inte förbruka vår jord.

Individuell utvecklingsplan och skriftlig information
Alla elever har en individuell utvecklingsplan. Planen är ett dagligt verktyg för eleven att uppnå de nationella målen. Den är en självklar bas vid elevens utvecklingssamtal och ligger till grund för den skriftliga informationen till elever och föräldrar.

Elevledda utvecklingssamtal
Från och med förskoleklass leder elever sitt eget utvecklingssamtal.
Detta för att tidigt bli medveten om att få inflytande över sitt lärande.

Information
All information, såsom nyheter, veckobrev, dokumentation av lärandet, får du via vår digitala plattform Infomentor.

Digitala verktyg
Digitala verktyg används som redskap i det dagliga arbetet. Vi arbetar främst med Ipads och Cromebooks redan från förskoleklass. Vi arbetar utifrån en IKT plan (IKT = Information Kommunikation Teknik). Där finns tydliga syften och mål för användandet.

Pedagogik
Barn har olika sätt att lära sig!
För att ge varje barn möjlighet till optimal inlärning strävar vi efter att möta varje barns individuella sätt att lära. Våra pedagoger har kunskaper om kamratbedömningar, självvärdering och progression samt håller sig ájour med modern forskning om lärande och utveckling. Under skoldagen finns tid för både traditionell undervisning och tid för arbete i egen takt under professionell handledning samt tid för planering och uppföljning. Den fria leken, skapande verksamhet och barnens utforskande av omvärlden är viktiga delar av fritidshemmets och skolans verksamhet för att stimulera till lärande och utveckling.

Neglinge skola är stolt över sina tre "förstelärare". Förstelärare är en utmärkelse till en lärare som visar en särskilt god förmåga att förbättra elevers studieresultat och som har ett starkt intresse att utveckla undervisningen.

Matematik
I Neglinge skola satsar vi på matematiken. Vi vill bryta traditionen att matematik bara är att räkna sida upp och sida ner. Vi vill göra eleverna engagerade och nyfikna genom att diskutera olika lösningar på ett problem. Vi arbetar mycket laborativt och reflekterande.

NO – fysik, kemi, biologi
Många av våra lärare är NTA-utbildade. NTA står för Natur och Teknik för Alla. Vi arbetar med olika teman, som är anpassade efter elevernas ålder och mognad.

Engelska
Engelska tränar vi redan i förskoleklass. Att kunna förstå, tala och skriva engelska är en förutsättning för att kunna klara sig både i Sverige och i omvärlden och är därför ett självklart ämne och arbetsredskap hos oss.

SO – historia, geografi, samhällskunskap, religion
Vid sidan av lärande och forskning i skolans lokaler använder vi flitigt det rika utbudet av muséer, institutioner och intressanta platser i Stockholmsregionen. Syftet är att ge eleven en gedigen kulturell grund för att förstå och tolka omvärlden både nu och i framtiden. Det är viktigt att kunna bidra till en bättre värld att leva i.

Svenska
Svenska språket har en självklar och central ställning i skolans alla ämnen. I förskoleklass arbetar vi med språklig medvetenhet med hjälp av bl.a. Bornholmsmodellen. Vi arbetar med materialet – God Läsutveckling – ett personligt schema för varje elev. Detta schema följs upp terminsvis. Vi satsar på läsning samt skrivprocesser.

Musik och Bild
Redan från förskoleklass arbetar vi på Neglinge skola med estetiska lärprocesser och konstnärsprojekt. Från årskurs 2 har vi en utbildad musik- och bildlärare. Varje år går skolan in i ett ”Skapande Skola” projekt som handlar om dans, film eller konst.

Fritidshemmet
Vår fritidsverksamhet är intimt sammankopplad med skolverksamheten. Fritidshemmet erbjuder varierade, utmanande, lustfyllda och roliga aktiviteter varje dag som bygger på elevernas önskemål, årstid och traditioner.

Skolrådet
Skolrådet består av föräldrarepresentanter från varje klass samt personalrepresentanter. Rådet leds av biträdande rektor och tar upp alla frågor som rör skolans dagliga verksamhet. Arbetet mynnar ut i verksamhetsbättringar.

Traditioner och kulturarv
På Neglinge skola är traditioner och kulturarv ett viktigt inslag. Vi uppmärksammar högtider och traditioner. Vi har även skapat egna traditioner som vår fina julmarknad och vårt roliga tivoli.

Trygghetsrådet
Trygghetsrådet arbetar förebyggande för att hindra mobbning och kränkande behandling. Rådet träffas regelbundet för kartläggning av nuläget och uppföljning av tidigare ärenden. Arbetet är långsiktigt och förebyggande. Vi följer vår likabehandlingsplan.

Utveckling
Genom utbildning och spaning efter forskningsresultat och goda exempel ser vi till att alla medarbetare kan skapa de bästa förutsättningarna för barnens utveckling och lärande. Vi fokuserar på barns olika behov, förhållningssätt till lärande och till varandra, personligt ansvar och ledarskap – både i organisationen och i barngruppen. Vi arbetar med att systematiskt kvalitetssäkra vår verksamhet. Vi gör ständigt förbättringar och åtgärder för att säkra att vi gör rätt saker för att ge de bästa förutsättningarna för ett livslångt lärande. Kundundersökningar och medarbetarenkäter är viktiga instrument för oss.
Skolan bjuder in externa gäster, föreningar och organisationer till enskilda klasser eller hela skolan för att vidga vyerna och krydda vår verksamhet.

Sidan uppdaterades: