Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Om VA-taxan och avgifter för vatten och avlopp

Här hittar du information om VA-taxan och de olika avgifterna för vatten och avlopp.

Om VA-taxan

Avgifterna du betalar när du är ansluten till kommunalt vatten och avlopp är fastställda i VA-taxan. Varje år fattar kommunfullmäktige beslut om eventuella förändringar i taxan inför det kommande året.

Alla Sveriges kommuner har olika förutsättningar för sin VA-verksamhet och beslutar själva om hur deras VA-taxa ska konstrueras. En sak som kan skilja sig mellan kommunerna är exempelvis fördelningen mellan fasta och rörliga avgifter. I Nacka kommun är avgifterna till största del rörliga, vilket ger kunden bättre möjligheter att påverka sina kostnader

Avgifter tas ut enligt självkostnadsprincipen

Avgifterna i VA-taxan tas ut enligt självkostnadsprincipen. Det betyder att avgifterna ska spegla de kostnader som Nacka vatten och avfall har för att kunna ordna och bedriva VA-verksamheten i kommunen. Du kan läsa mer om självkostnadsprincipen och VA-kollektivet via länken nedan.

Läs mer

Vilka avgifter betalar du?

Vilka avgifter du betalar beror på vilka vattentjänster din fastighet nyttjar. I taxan finns olika avgifter, som anläggningsavgift och brukningsavgift för vatten, spillvatten och dagvatten samt särskilda avgifter. Via länkarna nedanför kan du läsa mer om avgifterna. Där hittar du också information om vad ett verksamhetsområde är.

Hur läser jag min faktura?

Ibland kanske det kan vara knepigt att förstå vad allt betyder i en faktura med VA-avgifter. Här kan du läsa och ladda ner vår fakturaförklaring. Hittar du inte svar på det du undrar över är du välkommen att kontakta oss.

Fakturaförklaring (PDF-dokument, 561 kB)

Senaste nyheterna om våra taxor

Beslut om nya taxor för VA och avfall 2024

Inför 2024 lämnas anläggningsavgiften i VA-taxan oförändrad medan brukningsavgiften höjs till följd av bland annat ökade räntekostnader och höjda kostnader för avloppsrening och inköp av vatten. Inom avfall görs endast mindre justeringar i avgifterna medan det sker stora förändringar då insamlingen av förpackningar övergår till att bli kommunens ansvar.

Sidan uppdaterades: