Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

ORGANISERING AV UNDERVISNINGEN

Lågstadiet är organiserat med utgångspunkt i förskoleklassens elevsammansättning där behöriga och professionella lärare planerar och leder undervisningen tillsammans. I förskoleklassen laborerar lärarna med olika gruppindelningar för att eleverna ska lära känna varandra över hela årskursen. Vi arbetar aktivt med att skapa goda relationer till våra elever. För att stötta elevernas relationsbyggande har vi en fadderverksamhet som möjliggör för eleverna att lära känna varandra på hela lågstadiet. De elever som följt varandra sedan förskoleklass utvecklar trygga relationer vilket ger en god grund för att skapa en dynamisk undervisning med utforskande arbetssätt i olika gruppkonstellationer. Fritidspedagoger är knutna till varje klass i årskursen och där elevcoacher tar plats i klassrummet vid behov.

I förskoleklassen är det barnens lust och nyfikenhet att lära nytt som leder planeringen av lektioner framåt. I undervisningen väver läraren samman lekens möjligheter till kunskapsutveckling inom olika ämnen. Utgångspunkt för allt lärande i skolan utgörs av barnens egna livserfarenheter och idéer om sin omvärld. Det är så vi bygger kunskaper i undervisningen.

KOOPERATIVT LÄRANDE

Gemensamt för hela skolan är att vi arbetar med kooperativa strukturer i undervisningen. Att samarbeta, samtala och utforska tillsammans för att lära sig utgör grunden för all undervisning. Genom att arbeta kooperativt tillvaratar vi elevernas förmågor och kompetenser för att stötta varandra att utvecklas och lära genom varandra.

TRYGGHET OCH TILLIT

Att bygga trygga relationer, skapa tillit och gemenskap i elevgrupperna utgör det viktigaste redskapet för ett bra lärandeklimat. Vi bygger trygghet i skolan genom att möjliggöra möten mellan elever, klasser och årskurser. Det handlar om att lära känna varandra. Lärarna samarbetar med fritidspersonalen kring samarbetsövningar. Samtalet står i fokus för att skapa förståelse för varandras olikheter vilket också står i centrum i Samskolans pedagogiska modell. Att coacha våra elever och lyfta fram deras styrkor och förmågor går som en röd tråd genom lärandet från F-klass till årskurs 9.

SPRÅKUTVECKLING – LÄSA OCH SKRIVA – OMVÄRLDSORIENTERING

På lågstadiet utvecklas lärandet inom olika ämnen med en undervisning som är omvärldsorienterad. Upptäckten av språkets uppbyggnad med bokstäveroch meningar växer fram i berättelser när barnen lär sig att läsa och skriva. I undervisningen är en fonologisk medvetenhet enligt Bornholmsmodellen central. Att vara fonologiskt medveten innebär bland annat att man är medveten om att ord består av bokstavsljud, vilka ljuden är och i vilken ordning de kommer i ett ord. Vi lägger även stor vikt vid att arbeta språkutvecklande med fokus på ord- och begreppförståelse, hur språket anpassar sig efter olika sammanhang, samt hur vi använder språket för att kommunicera. Det är glädjens dagar i skolan när eleverna erövrar språket och blir medvetna om kommunikationens källa. Sagor och berättelser och besök i vårt bibliotek med möjlighet till lässtunder och att låna böcker är värdefulla stunder.

DYNAMISK MATEMATIK OCH NATURVETENSKAP

Vi öppnar dörrarna till matematikens språkvärld med redskap från metoder inom dynamisk matematik med koppling till Singapore och Japan. Det är ett utforskande och experimenterande arbetssätt som lägger goda grunder för elevernas matematiska tänkande, vilket också stärks genom projekt kopplat till naturvetenskapliga fenomen. Vi söker förståelse för matematiska värden som går att avläsa i tingen som omger oss i vardagslivet. Eleverna får mäta, väga och jämföra olika geometriska figurer både i klassrummet, på utflykter i närområdet och i samverkan med slöjdämnet och teknik. Så kallade NTA-lådor används som möjliggör spännande experiment inom både naturvetenskap och teknik. Undervisningen syftar till att konkretisera och skapa förståelse för olika matematiska och naturvetenskapliga fenomen och uttryck.

SAMHÄLLSVETENSKAP OCH KULTUR I SKOLAN

Vi upptäcker samhällsvetenskapen med frågeställningar om livets villkor för människor i olika delar av världen. Vi lär känna vår tids globaliserade värld. Våra elever lär sig grunden om demokrati och människors lika värde. På Samskolan vill vi stimulera nyfikenhet och motivation att lära nytt genom att hela tiden ta tillvara på elevernas livserfarenheter, tankar och föreställningar i undervisningen.

Det upplevelsebaserade lärandet sträcker sig ut från skolan med många studiebesök på muséer, teatrar, konstutställningar och musikevenemang. Estetiska ämnen med musik och bild ger extra tid till kreativt arbete som flätas in i skolans övriga ämnen.

IT OCH MEDVETENHET OM KÄLLKRITIK

Den digitala kompetensen stärks med datoranvändning i klassuppsättning; tidigt börjar vi träna våra elever att vara källkritiska när de söker på internet och att ta eget ansvar för sitt handlande på nätet. Programmering finns också på schemat.

Sidan uppdaterades: