Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Vetenskapliga artiklar

De vetenskapliga uppsatser som de forskande lärarna skrivit inom ramen för Lärarakademin 2018/2019 kommer att publiceras i form av en antologi under hösten 2019. Antologin sammanställs under ledning av professor Tomas Kroksmark och boken kommer att ges ut av Studentlitteratur.

Här kan du ta del av andra vetenskapliga artiklar som lärare inom Saltsjöbadens rektorsområde skrivit.

2019

Studier blev norm istället för stök

Utveckla skolan nummer 7/2019: Att vända en negativ trend med sköldpaddor och råttor
Av Katarina Åkerman Gustafsson, lärare i SO, och Lisa Pettersson, lärare i SO och svenskan på Samskolan.
Läs en intervju med författarna.

2017

Musiken gav nyanlända bättre språkförståelse och självkänsla

Undervisning & Lärande, nr 3 2017
Integration av ensamkommande och nyanlända barn i skolan med hjälp av musikteori.
Av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan

2016

Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer

Undervisning & Lärande, nr 5 2016
Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer: Ett projekt för att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön.
Av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan

2015

Effektivt lärande utifrån elevers intresse

Undervisning & Lärande, nr 1 2015
Hungerspelen. Ett sätt att tillmötesgå elevernas intresse och samtidigt uppnå ett effektivt lärande.
Av Katarina Åkerman Gustavsson, lärare i SO och Karin Chalias, lärare i svenska och spanska på Samskolan.
Läs en intervju med författarna här.

2014

Pedagogiska planeringar utvecklar bedömning och undervisning

Undervisning & Lärande, nr 1 2014
Från kapitel till förmågor. Om kunskapsbedömning i moderna språk.
Av Ulrika Andersson, lärare i engelska och moderna språk på Samskolan.
Läs en intervju med Ulrika här.

2009

Ordspråk utvecklar elevernas språk och känslor

Undervisning & lärande, nr 2 2009, av Ulrika Hansén.
Att arbeta med ordspråk - Ett processinriktat arbetssätt för elever att träna upp sin värderingsförmåga och sina ”känslomuskler”.
Läs en intervju med författaren här

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.