Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Vetenskapliga artiklar

De vetenskapliga uppsatser som de forskande lärarna skrivit inom ramen för Lärarakademin 2018/2019 har publicerats i form av en antologi under hösten 2019. Antologin har sammanställs under ledning av professor Tomas Kroksmark och boken har getts ut av Studentlitteratur.

Artikel i media september 2020

Här kan du ta del av andra vetenskapliga artiklar som lärare inom Saltsjöbadens rektorsområde skrivit.

2022

I skolporten 10/2022 har Hanna Klug och Ulrika Hansén på Neglinge skola skrivit en artikel om klassrum med ämnesfokus som gynnar både elever och lärare, läs artikeln när. Hela artikeln hittar du här: utveckla-skolan-nr-10-2022.pdf

2020

Förstelärare på Neglinge skola, Birgitta Torstensson och Mikael Sjöström har skrivit en prisbelönt artikel kallad Fjädern om att utveckla skolans utvecklingssamtal, läs gärna här. Hela artikeln hittar du här: Fjäder artikel utveckla-skolan-nr-9-2020.pdf

2019

I boken ”Forskande lärare: som arbetar heltid i skolan” (Wikman & Kroksmark) publicerad 2019 finns samlade vetenskapliga artiklar skrivna av lärarna på saltsjöbadens Samskola.
https://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789144130767/partner/studentlitteratur/

2019

Studier blev norm istället för stök

Utveckla skolan nummer 7/2019: Att vända en negativ trend med sköldpaddor och råttor
Av Katarina Åkerman Gustafsson, lärare i SO, och Lisa Pettersson, lärare i SO och svenskan på Samskolan.
Läs en intervju med författarna.

2017

Musiken gav nyanlända bättre språkförståelse och självkänsla

Undervisning & Lärande, nr 3 2017
Integration av ensamkommande och nyanlända barn i skolan med hjälp av musikteori.
Av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan

2016

Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer

Undervisning & Lärande, nr 5 2016
Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer: Ett projekt för att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön.
Av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan

2015

Effektivt lärande utifrån elevers intresse

Undervisning & Lärande, nr 1 2015
Hungerspelen. Ett sätt att tillmötesgå elevernas intresse och samtidigt uppnå ett effektivt lärande.
Av Katarina Åkerman Gustavsson, lärare i SO och Karin Chalias, lärare i svenska och spanska på Samskolan.
Läs en intervju med författarna här.

2014

Pedagogiska planeringar utvecklar bedömning och undervisning

Undervisning & Lärande, nr 1 2014
Från kapitel till förmågor. Om kunskapsbedömning i moderna språk.
Av Ulrika Andersson, lärare i engelska och moderna språk på Samskolan.
Läs en intervju med Ulrika här.

2014

Synligt lärande

Undervisning & Lärande, nr 18 2014  (PDF-dokument, 1,1 MB), av Mikael Sjöström.
Erfarenheter av att använda små whiteboards i undervisningen.
Läs en intervju med Mikael här.

2010

Musikundervisning i skolan

Undervisning & lärande, nr. 4 2010  (PDF-dokument, 2,8 MB), av Birgitta Torstensson.
Ett sätt att genomföra musikundervisningen så att den tillgodoser alla elevers individuella lärstil – och på så sätt
förbättrar elevernas resultat och upplevelse.
Läs intervju med författaren här

2009

Ordspråk utvecklar elevernas språk och känslor

Undervisning & lärande, nr 2 2009, av Ulrika Hansén.
Att arbeta med ordspråk - Ett processinriktat arbetssätt för elever att träna upp sin värderingsförmåga och sina ”känslomuskler”.
Läs en intervju med författaren här

Sidan uppdaterades: