Hoppa till innehåll

För dig som är anordnare

Här finns information till dig som är auktoriserad anordnare av hemtjänst, ledsagning och avlösning.

Auktorisationsvillkor:

Det är följande villkor som gäller för anordnare auktoriserade i Nacka kommuns kundval för hemtjänst, ledsagning och avlösning:

Godkända utbildningar:

Undrar ni vilka vård- och omsorgsutbildningar godkänns för hemtjänstpersonal? Mer information hittar ni nedan:

Ändringsansökan:

Behöver ni införa kapacitetstak eller ändra verksamhetsansvarig, övrig ledning eller geografiskt område? Fyll i ändringsansökan nedan (antingen i Word-format eller PDF-format) och skicka till kos@nacka.se så kommer en kvalitetsutvecklare kontakta er.

Rutin för informationsöverföring med nattpatrullen:

Rutiner för informationsöverföring mellan hemtjänstanordnare och natt. (PDF-dokument, 167 kB)

Förtydligande med vad som avses med en objektanställning:

Förtydligande av vad som menas med en objektanställning (PDF-dokument, 85 kB)

Information med anledning av ny socialtjänstlag:

Den 1 juli 2025 träder en ny socialtjänstlag i kraft. Denna lagändring innebär en omställning till en mer förebyggande, tillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. Framöver kommer omställningsarbetet till den nya lagen ställa krav på förändrade arbetssätt, ändrade dokumentationskrav samt tidiga insatser.

Omställning, Framtidens socialtjänst | SKR

Vad gäller för anordnare i Nacka kommun från den 1 juli 2025?

För er som anordnare kommer det inte att innebära några stora förändringar när den nya lagen träder i kraft. Ni kommer att se att beställningarna utformas utifrån andra paragrafer i och med den nya lagen. Det är en omställningsperiod för både kommun och anordnare i enlighet med beslut som fattats av socialnämnden och äldrenämnden i juni – 2025.

Länk till protokoll från sammanträde socialnämnden: Nacka kommuns diarium
Länk till protokoll från sammanträde äldrenämnden: Nacka kommuns diarium

Kommunen kommer att revidera auktorisationsvillkoren i samband med den ordinarie årliga översynen. Kraven på dokumentation och statistik är därför initialt desamma som tidigare.

Mer information kommer att meddelas framöver.

Information om befintliga anordnare inom kundvalet hemtjänst, ledsagning och avlösning finns i länken nedan:

Jämföraren (nacka.se)

Om ni som anordnare vill ändra uppgifter i jämföraren kan ni gärna skicka ett mejl till funktionsbrevlådan kos@nacka.se Ange i rubriken att det handlar om hemtjänst.

Frågor och svar för anordnare inom socialtjänsten i Nacka

Mer information

Allmän orientering

Nacka kommun har ungefär 1400 kunder som har beviljats hemtjänst, avlösning eller ledsagning. Det finns för närvarande 17 anordnare.

VAD INGÅR I KUNDVALET?

Kundvalet omfattar hemtjänst med personlig omvårdnad och service, samt ledsagning och avlösning enligt SoL (socialtjänstlagen). Kundvalet innefattar inte avlösning till barn och ungdomar under 20 år. Kundvalet omfattar inte trygghetslarm, hemtjänstinsatser nattetid och matdistribution. Dessa tjänster är en del av andra upphandlingar.

Hemtjänsten riktar sig till personer i alla åldrar. Ledsagning och avlösning riktar sig till vuxna personer. I målgruppen ingår äldre, barn och vuxna med funktionsnedsättningar och sjukdomar, personer med demenssjukdomar, personer med missbruksproblem, samt personer med behov av vård i livets slutskede.

Här finns mer information om hemtjänst, avlösning och ledsagning.

Blankett för fallrapport i ordinärt boende

Lokal överenskommelse om samverkan 2024  (PDF-dokument, 240 kB)

Rutiner för informationsöverföring mellan hemtjänstanordnare och nattpatrull. Här finns information om hur ni ska meddela varandra när en kund ska göra uppehåll i sin natthemtjänst (PDF-dokument, 167 kB)

Rutin för fast omsorgskontakt (PDF-dokument, 107 kB)

Här kan du läsa mer om vår policy för persontransporter inom hemtjänsten (PDF-dokument, 139 kB)

Ersättning

CHECKBELOPP KRONOR PER TIMME 2o25
Hemtjänst, ledsagning och avlösning
Privat anordnare, inklusive momskompensation 521
Kommunal anordnare 492
CHECKBELOPP KRONOR PER TIMME T o M 2024-12-31
Hemtjänst, ledsagning och avlösning
Privat anordnare, inklusive momskompensation 511
Kommunal anordnare 482

Samtliga kostnader för uppdraget ingår i checkbeloppet. Ersättningen per timme utgår för faktiskt utförd tid hos kund. Den är beräknad så att den ska täcka lönekostnaderna för restid och annan kringtid som inte utförs hos kunden.

I ersättningen för ledsagning ingår aktivitetsersättning. Aktivitetsersättningen ska täcka ledsagarens omkostnader vid utförandet av insatsen. Den kan till exempel användas till inträden vid aktiviteter och resor som görs tillsammans med kunden.

Beloppen är olika då privata anordnare inte får dra av ingående moms. Därför får de en momskompensation som för närvarande är 6 procent.

Anvisningar för tidsredovisning

Nacka kommun använder mobil återrapportering för hemtjänst, ledsagning och avlösning enligt SoL.

För information om mobil återrapportering

Vid tidrapportering för kunder som tillfälligt vistas i Nacka vänligen kontakta personerna nedan.

KONTAKT

För frågor om tidsredovisning kontakta:

Äldreenheten: Yvonne Schultze 08-718 98 10 yvonne.schultze@nacka.se

Omsorgsenheten: Maria Westin 08-718 76 05 maria.1.westin@nacka.se

Sidan uppdaterades: