Vi satsar på inlärning genom rörelse!
Vår naturvetenskapliga utomhusprofil är kompletterad med vår pedagogiska inriktning Inlärning med rörelse, där vi arbetar aktivt för att skapa många tillfällen till rörelse under skoldagen, både i klassrum och under raster. Vi vet både utifrån erfarenhet och ny forskning att barn som får röra sig har lättare att lära och koncentrera sig.
Neglinge skolas satsningar på rörelse
Extra motorikträning
Vi låter samtliga elever i F-klasserna screenas i ett motoriskt test vid skolstart. De elever som har behov av extra motorisk träning erbjuds sedan “kulgymnastik” 1ggr/vecka. Finns behov fortsätter stödet även i senare årskurser.
Extra simstöd
Vi erbjuder extra simundervisning under skoltid till de elever som inte når simkraven för respektive årskurs.
Uppstyrd rastverksamhet
Rasterna skall bjuda in till rörelse och aktivitet. Förutom våra uppstyrda aktiviteter ger vi eleverna möjlighet till spontan lek och roliga spel.
Rörelse varje dag
Neglinge skola arbetar aktivt för att skapa många tillfällen till rörelse under skoldagen både i klassrummet och under raster. Dessutom har vi många återkommande traditioner/inslag i rörelsens tecken.
Rörelse i undervisningen / Brainbreaks
På de teoretiska lektionerna finns återkommande inslag av rörelser i den ordinarie undervisningen samt olika “brainbreaks”/ rörelsepauser.
Ökade studieresultat
Studier visar att vid rörelse och motion blir inlärningen effektivare. Rörelse gör bland annat att vi känner lust, blir lugnare och kan koncentrera oss bättre. Barn som rör på sig och leker får också en bättre motorisk förmåga. Forskningen visar att detta leder till bättre skolresultat, ett bättre socialt mående och därmed bättre förutsättningar i framtiden.
Fysisk aktivitetet/rörelse gör:
- att barn får bättre koncentrationsförmåga och självkänsla
- att hjärnans alla program fungerar bättre och att hela hjärnan arbetar effektivare
- dig mer kreativ och du får lättare att fatta beslut -ger nya hjärnceller och bättre minne.
Sidan uppdaterades: