Om förpackningsinsamling och närsorterat
Här hittar du övergripande frågor som rör fastighetsnära insamling av förpackningar och närsorterat.
NÄR och VARFÖR INFÖRS NÄRSORTERAT?
Fastighetsnära insamling av förpackningar i Nacka måste vara fullt utbyggt senast den 1 januari 2027, enligt Förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar.
Syftet med det nya lagkravet är att öka återvinningen och att nå återvinningsmålen i EU:s avfallsdirektiv. Genom att det blir enklare att sortera förpackningar ska andelen avfall till återvinning öka och andelen felsorterat i restavfallet minska.
MÅSTE JAG SORTERA UT MINA FÖRPACKNINGAR?
Ja, enligt en förordning är alla medborgare redan idag skyldiga att sortera ut sina förpackningar för materialåtervinning. Det nya är att alla ges möjligheten att senast 2027 lämna förpackningar för materialåtervinning på tomten eller i anslutning till fastigheten där du bor.
Genom att sortera ut pappers-, plast, glas- och metallförpackningar sparar vi på både ekonomin och miljön. I och med att du kommer kunna närsortera dina förpackningar kommer vi få mindre mängd felsorterat i restavfallet, vilket i sin tur leder till bättre möjligheter att hålla nere avfallstaxan. När vi materialåtervinner förpackningar istället för att energiförbränna dem i restavfallet bidrar vi också till minskade koldioxidutsläpp och förpackningarna kan leva vidare återvunnet som något annat.
Fram tills du får dina nya sopkärl eller att fastighetsnära insamling är införd i din förening sorterar du ditt förpackningsavfall som vanligt på en återvinningsstation.
KOMMER ÅTERVINNINGSTATIONERNA ATT TAS BORT?
Nacka vatten och avfall tog över ansvaret för samtliga återvinningsstationer i Nacka 1 januari år 2024. Vartefter fastighetsnära insamling, eller närsorterat som vi kallar det, byggs ut i Nacka kan vissa återvinningstationer tas bort på vissa platser och vissa tillkomma.
Efter år 2027 är kommunerna endast skyldiga att samla in skrymmande förpackningar av papper och plats vid lättillgängliga insamlingsplatser. Exakt hur detta kommer se ut är ännu inte beslutat.
Eventuellt kommer vi ha kvar systemet med återvinningsstationer i Nacka men beslut om detta är ännu inte fattat.
VAD ÄR DEFINITIONEN AV FASTIGHETSNÄRA INSAMLING?
Definitionen på fastighetsnära insamling av förpackningar enligt Förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar är: insamling från en fastighet där ett hushåll har avfall eller, om sådan insamling inte är möjlig med hänsyn till fastighetens utformning och belägenhet, trafiksäkerhet eller andra omständigheter, insamling från en plats i nära anslutning till en fastighet där ett hushåll har avfall.
Precis som när det gäller t.ex. rest- och matavfall har kommunen möjlighet att komma överens om alternativ hämtningsplats eller att anvisa plats inom rimligt avstånd från fastighet.
Förpackningar som ska sorteras ut fastighetsnära:
- Pappersförpackningar
- Plastförpackningar
- Metallförpackningar
- Glasförpackningar (färgat och ofärgat glas)
Källa: Avfall Sverige.
VAD BETYDER FASTIGHETSNÄRA INSAMLING OCH NÄRSORTERAT?
Fastighetsnära insamling, FNI, är insamling av förpackningar vid fastighet eller i nära anslutning till hemmet.
Nacka vatten och avfall använder begreppet närsorterat för att inte krångla till det med förkortningar och för att göra det tydligt att man ska få sortera sitt avfall nära.
Förpackningar som ska sorteras ut fastighetsnära är:
- Pappersförpackningar
- Plastförpackningar
- Metallförpackningar
- Glasförpackningar (färgat och ofärgat glas)
NÄR BLIR DET OBLIGATORISKT MED MATAVFALLSINSAMLING I NACKA?
Enligt nationell lagstiftning är det obligatoriskt för alla hushåll och verksamheter att sortera matavfall från 1 januari 2024. Nacka kommun har fått dispens från kravet på obligatorisk matavfallsinsamling under 2 år och därmed gäller detta inte förrän från 1 januari 2026 i Nacka.
Här kan du läsa mer om vad som gäller och vad det innebär för dig.
Flerbostadshus
Här hittar du frågor och svar som rör dig i flerbostadshus, samfällighet eller gemensamhetslösning. Du hittar även mer information på sidan för flerbostadshus.
KAN VI ENDAST HÄNVISA TILL EN ÅTERVINNINGSTATION?
Om det finns en återvinningstation i närheten av er fastighet kan ni hänvisa till den idag. Men senast 2027 finns krav på fastighetsnära insamling av förpackningar och då kommer återvinningsstationerna finns till för stora och skrymmande ”sällanförpackningar” som inte ryms i kärl.
Exakt hur detta kommer se ut i Nacka är ännu inte beslutat.
VI SAKNAR PLATS FÖR FULLSORTERING - HUR GÖR VI?
Du som fastighetsinnehavaren avgör själv hur det tvingande utsorteringskravet ska verkställas – gemensamt utrymme i fastigheten, kärl på gården, miljöhus etc.
Nacka vatten och avfall kan inte ställa krav på inrättande av utrymme, dock på hur dessa utrymmen ska vara beskaffade om fastighetsinnehavaren väljer att inrätta utrymme.
Senast 2027 ska fastighetsnära insamling vara på plats.
Om du har fastighetsnära insamling från 2024 kommer du slippa miljöstyrningsavgift motsvarande hämtningen av papper och plast varannan vecka och metall och glas var färde vecka. Om tillräckligt utrymme saknas krävs tätare tömning vilket ger en högre kostnad. På sikt blir det en tillsynsfråga att alla fastighetsägare uppfyller utsorteringskraven.
Nacka vatten och avfall för en dialog med kommunen gällande eventuella insamlingslösningar för samfälligheter och flerbostadshus med fastighetsjuridiska utmaningar, platsbrist och där detaljplanen ej medger uppställning av avfallsbehållare.
VARFÖR HAR NACKA MILJÖSTYRNINGSAVGIFT FÖR FÖRPACKNINGAR?
I producentansvaret för förpackningar ligger att producenterna ska stå för kostnaderna för en effektiv insamling och behandling av förpackningsavfallet. Den ersättning som en kommun får för hanteringen av förpackningsavfallet från producentansvarsorganisationerna ska räknas av från renhållningsavgiften (avfallstaxan). Om en enskild kommun trots allt inte skulle få ersättning och kostnader att gå ihop kan de ta ut en eventuell mellanskillnad mellan faktiska kostnader och den ersättning som betalats av producentansvarsorganisationerna via renhållningsavgiften. Läs mer här på regeringens hemsida.
Nacka vatten och avfall strävar efter kostnadsneutralitet. Men initialt kommer ersättningsnivåer inte helt att matcha kostnaderna för att samla in materialet.
År 2024 infördes miljöstyrningsavgift för förpackningar för flerbostadshus samtidigt som grundavgiften för samtliga flerbostadshus sänktes med 47% jämfört med föregående år. Grundavgiften år 2025 kommer ej att höjas.
För att få en lägre avgift krävs avtal med någon av våra godkända entreprenörer och insamlingen måste anmälas via e-tjänst Avfall - Anmälan om förpackningsinsamling flerbostadshus.
Principen bland Sveriges kommuner är till stor del den samma. De flerbostadshus som sorterar förpackningar blir kompenserade antingen via en återbetalning eller genom lägre taxa (miljöstyrningsavgift). Att Nacka valt att införa en miljöstyrningsavgift är för att vi idag även arbetar med en miljöstyrningsavgift för matavfall.
Till vilken grad ett flerbostadshus som idag har fastighetsnära insamling av förpackningar blir kompenserad, beror på vilken servicenivå flerbostadshuset avtalar med Nacka vatten och avfalls upphandlade entreprenörer.
HUR VET JAG OM VI FÅR DELADE KÄRL ELLER EN GEMENSAM LÖSNING?
Om ni har enskilda sopkärl idag och egna fastigheter så betraktar vi er som enbostadshus sett till avfallshämtningen. Därmed kommer ni att få nya enskilda sopkärl för sortering på respektive tomt.
Om ni tillhör en bostadsrättsförening som är fastighetsägare och fakturamottagare så betraktar vi er som flerbostadshus sett till avfallshämtningen, även om ni har enskilda sopkärl idag. Läs mer om Närsorterat för flerbostadshus här.
Om ni ingår i en samfällighet och har enskilda sopkärl idag och har plats för totalt 3 st sopkärl per bostad så kan ni fortsätta med enskilda kärl.
Om ni ingår i en samfällighet men däremot inte har plats för totalt 3 st sopkärl per tomt utan istället vill ha gemensamma kärl för förpackningar så behöver ni hitta en plats för det i första hand på samfällighetens mark, och dessutom troligen göra en ny lantmäteriförrättning för att samfälligheten även ska omfatta gemensam avfallshantering.
VAD GÄLLER FÖR GEMENSAMMA AVFALLSLÖSNINGAR FÖR SAMFÄLLIGHETER?
Behov av att bilda gemensamhetsanläggning
I vissa typer av bebyggelse, generellt olika typer av radhus eller liknande, finns ett behov av gemensamma platser eller behållare för avfall vilket ofta hanteras genom en gemensamhetsanläggning eller samfällighet. För boende i samfälligheter som har gemensamma anordningar för avfallshantering eller som har egna behållare idag men behöver gemensamma lösningar för sin avfallshantering för att kunna ordna utrymmen för sortering av förpackningar och matavfall gäller särskilda förutsättningar. Beroende på hur avfallshanteringen är löst idag och hur de gemensamma ytorna och utrymmena i området är reglerade sedan tidigare kan olika typer av anläggningsförrättning behövas för att bilda gemensamhetsanläggningar genom så kallad lantmäteriförrättning.
Kommunal lantmäterimyndighet i Nacka
I Nacka finns en kommunal lantmäterimyndighet dit alla som bor eller verkar i Nacka kan vända sig med frågor om olika typer av fastighetsbildning. De har samlat information om hur det fungerar på sin webbplats.
Några steg på vägen för er som behöver ordna gemensamma lösningar för er avfallshantering
- Ta reda på vad som gäller i just ditt område. Börja med att ta fram era dokument och stadgar själva, det spar tid och pengar ni kontakten med kommunen. Om ni inte hittar era dokument så kan ni be Stadsbyggnadsservice på kommunen om hjälp.
- Prata ihop er i området om hur ni vill göra så att ni är överens innan kommunen kontaktas. Behöver ni ha möten i området för att veta vad de boende vill så ha det först.
- Lantmäterimyndigheten i Nacka kommun svarar på kortare frågor, vid längre konsultation innan en ansökan skickas utgår timpris. Vilka förändringar som kan behöva göras beror på hur området är reglerat sedan tidigare, därför kan inga generella råd ges utan varje enskilt fall måste bedömas.
Är det inte dyrt att göra en så kallad lantmäteriförrättning?
Om det finns en befintlig gemensamhetsanläggning (fast inte för avfallsändamål) så kan det gå ganska snabbt, ca 5 månader från ansökan till handläggning påbörjas, sen 1-2 månader innan det är klart om den som söker har förberett sig och vet vad de vill. Har ni förberett er, har en färdig överenskommelse där det exempelvis är utpekat vilket område som ska nyttjas, att markägaren medgivit nyttjandet och vilken ersättning som ska utgå för marknyttjandet blir kostnaden för lantmäteriförrättningen oftast betydligt lägre än om dessa frågor behöver utredas inom förrättningens ram. Kostnaden delas per fastighet och priset för var och en varierar således beroende på antalet fastigheter i samfälligheten.
Ett tips kring ersättning till markägaren
En ersättning utgår i normalfallet till markägaren för upplåtelsen av den nödvändiga utrymmet. Ofta ägs den gemensamma marken av alla de som har del i samfälligheten. Om det är så innebär det att pengarna går runt och att andelsägarna betalar till sig själva. Tecknar alla en överenskommelse om att ingen ersättning ska utgå utgår ett moment ur förrättningen vilket gör att förrättningen går snabbare och därmed också att förrättningskostnaderna minskar.
HUR DIMENSIONERAR VI ANTAL BEHÅLLARE, AVFALLSUTRYMMEN OCH YTOR?
Vägledning och riktlinjer kring antal behållare, avfallsutrymmen och hur ytor för förpackningsinsamlingen ska utformas hittar du i vår Tekniska handbok om avfall samt i Avfall Sveriges ”Handbok för avfallsutrymmen” som finns på avfallsverige.se.
Du kan även kontakta någon av våra upphandlade entreprenörer och diskutera möjliga insamlingslösningar.
HUR PÅVERKAS AVFALLSTAXAN FÖR FLERBOSTADSHUS?
Avfallstaxan för flerbostadshus är uppbyggd så att avfallsavgiften blir lägre ju fler förpackningsslag som sorteras fastighetsnära. Läs mer om avfallstaxan här.
För att få en lägre avgift krävs avtal med någon av våra godkända entreprenörer och insamlingen måste anmälas via e-tjänst Avfall - Anmälan om förpackningsinsamling flerbostadshus.
VAD FÖR STÖD FINNS VID INFÖRANDET AV NÄRSORTERAT?
- Information om införandet av närsorterat, till er som saknar fastighetsnära insamling av förpackningar hittar du här.
- Få tips, råd och vägledning kring avfallshantering, källsortering och avfallsminimering här.
- Vägledning och riktlinjer kring avfallsutrymmen och hur ytor för förpackningsinsamlingen ska utformas hittar du i vår Tekniska handbok om avfall samt i Avfall Sveriges ”Handbok för avfallsutrymmen” som finns på avfallsverige.se.
- Du kan även kontakta någon av våra upphandlade entreprenörer och diskutera möjliga insamlingslösningar.
- Vi kommer löpande publicera ny information via hemsida och nyhetsbrev för flerbostadshus.
Enbostadshus
Här hittar du frågor och svar som rör dig i enbostadshus eller med enskild insamling. Du hittar även mer information på sidan för enbostadshus.
Leverans och tidplan
När kommer de nya tvåfackskärlen att levereras?
Leverans kommer att ske under perioden 1 oktober - 31 december 2026.
Vad händer om jag inte är hemma vid leveransen?
Du behöver inte vara på plats för att ta emot de nya kärlen. Nacka vatten och avfalls entreprenör kommer att ställa kärlen på en lämplig plats.
Kommer alla villahushåll att få sina kärl samtidigt?
Nej, leverans kommer att ske någon gång mellan 1 oktober och 31 december 2026.
Vad händer med mina gamla kärl i samband med att de nya kärlen levereras?
De gamla kärlen hämtas i samband med att de nya kärlen levereras. För att underlätta upphämtningen – ställ gärna ut dina befintliga kärl synligt på tomten under perioden 1 oktober - 31 december 2026. Kärlen kommer sedan att materialåtervinnas och blir så småningom till nya kärl.
Kärl och mått
VARFÖR HAR NACKA VALT ATT INFÖRA JUST TVÅFACKSKÄRL?
Senast 2027 ska alla villaägare i Nacka få nya tvåfackskärl för att kunna sortera ut även förpackningar vid sin bostad. Det beslutades av kommunfullmäktige i Nacka den 29 januari 2024.
Innan beslutet fattades gjordes en utvärdering av andra system och erfarenheter av det. Även andra kommuners erfarenheter och de utvärderingar som branschorganisationen Avfall Sverige gjort har vi tittat på. Det finns för- och nackdelar med allt. Vi har vägt samman arbetsmiljö, sorteringsgraden, kundupplevelsen och ekonomin. Den sammanvägda slutsatsen är att tvåfackskärl är en flexibel lösning som passar bäst för Nacka.
Andra kommuner som valt system med tvåfackskärl är Västerås, Täby, Sundbyberg, Lidingö, Upplands-Väsby, Danderyd, Stockholm, Värmdö, Tyresö, Göteborg, Norrtälje,
Hur stora är de nya tvåfackskärlen?
Nacka vatten och avfall håller just nu på att upphandla de nya tvåfackskärlen. Måtten nedan är därför ungefärliga:
Storlek |
|
|
Höjd |
Kärl 1 (240 L) |
570 |
725 |
1075 |
Kärl 2 (370 L) |
747 |
800 |
1092 |
Kärl 3 (140 L) |
490 |
725 |
1065 |
Så snart upphandlingen är klar kommer vi att publicera mer exakta mått här. Planerar du för att bygga in dina kärl i en spaljé eller liknande? Tänk då på att det måste finnas 10 cm mellanrum mellan varje kärl och mellan kärl och konstruktion.
Vad händer om jag inte har plats för de nya kärlen?
De nya tvåfackskärlen kommer inte att ha samma tömningsdag. Det innebär att du inte behöver ha alla tre kärl framställda hela tiden. Om du har begränsat med plats kan du till exempel ställa undan kärl 3 för färgat och ofärgat glas eftersom det kärlet inte töms lika ofta.
Placering och tömning
Var ska jag placera mina kärl vid tömning?
Kärlen ska ställas fram vid behov, före kl. 07 på tömningsdagen, precis som tidigare.
Hur ofta töms de nya kärlen?
Kärl 1 (rest- och matavfall) samt kärl 2 (plast och papper) kommer att erbjudas tömning av varannan vecka. Kärl 3 (färgat och ofärgat glas) kommer att erbjudas tömning av fyra gånger per år.
Sortering
Vad ska jag lägga i respektive fack?
- Kärl 1: rest- och matavfall
- Kärl 2: plast- och pappersförpackningar
- Kärl 3: färgat och ofärgat glas
Kärlen kommer att vara försedda med dekaler så det blir tydligt i vilket fack du ska slänga respektive avfallsslag.
Jag är i behov av antingen större eller mindre kärl – kan jag välja storlek på kärlen?
Alla villahushåll i Nacka kommer att få samma uppsättning och storlek på tvåfackskärlen. Efter en tid efter införandet kommer du som kund att erbjudas anpassningar. Det är fortsatt behovstömning vilket innebär att du som kund bara ställer ut kärlen på aviserad tömningsdag vid behov.
Avgift och abonnemang
Vad kommer det att kosta för mig som villahushåll?
Fastighetsnära insamling av förpackningar, eller närsorterat som vi kallar det, är en tjänst vars kostnad ska bekostas av förpackningsproducenterna. Tanken är alltså att ett standardabonnemang för insamling av förpackningar ska ingå i den ordinarie avgiften för avfallshämtning.
Taxa för avfallshämtning 2026 beslutas av kommunfullmäktige i november 2025 och först då blir det klart vad avfallsavgiften blir för hushållen.
Sidan uppdaterades: