Vad händer i projekt nya Skurubron? Håll dig uppdaterad på Trafikverkets webbplats:
Projekt nya Skurubron
Skurubrons ståldäck är på plats över Skurusundet. Därför har Trafikverket börjat montera ner brons ”växthus”, en skyddande hall där arbetet att svetsa ihop brons 434 delar, målats och stegvis skjutits ut bron över sundet pågått sedan hösten 2021.
Montagehallen har gjort sitt - flyttar till Paris
En milstolpe är nådd – nu binder brodäcket ihop Skurusidan med Björknässidan. Se och hör Trafikverkets projektledare berätta om bygget och planerna framåt.
Den nya Skurubron har nått över sundet
I sommar och höst fortsätter Trafikverket att svetsa ihop och måla nya bron, bygga klart landfästet på östra sidan och anpassa trafikplatserna i Skuru och Björknäs.
Sommarens arbeten på nya bron
Det är några år kvar innan du kan gå och cykla utan biltrafik på en av de gamla broarna över Skursundet. Men nu kan Trafikverket visa nya illustrationer av hur bron kommer att se ut och hur vi anpassat utformningen.
Så blir den nya gång- och cykelbron
Trafikverket meddelade den 5 maj 2022 att den nya Skurubron inte kan öppna för trafik hösten 2022 som planerat. Istället bedöms bron öppna sommaren 2023. Orsaken är brist på resurser, vilket har påverkat produktionen och framdriften.
Förseningen innebär också att renoveringen av den befintliga bron skjuts upp.
Öppnandet av den nya Skurubron flyttas fram till sommaren 2023
Namnen på broarna blir Skurubron och Gamla Skurubron, detta efter att Trafikverket skickat ut namnförslag på remiss. När Skurusundet får två broar är det viktigt att broarna kan skiljas åt med olika namn, bland annat av säkerhetsskäl. Samtidigt är det viktigt att bevara befintligt namn, att värna om den kulturhistoriska förståelsen för platsen och gamla brons historia.
Skurbroarna har fått sina namn
Se den syntolkade filmen som visar hur det går till att bygga nya Skurubron.
Så här bygger Trafikverket nya Skrurbron
Läs mer om projektet på Trafikverkets webbplats:
Trafikverkets projektsida om Skurubron
Trafikverket ansvarar för den nuvarande Skurubron och bygget av den nya Skurubron. Nacka kommun ansvarar för det lokala vägnätet i anslutning till båda broarna. Projektet genomförs i nära samarbete mellan Trafikverket och Nacka kommun.
För information och frågor hänvisar vi till trafikverkets webbplats.
trafikverket.se
Avtal om broavgift
Nacka kommun har ett avtal med Trafikverket om att finansiera den nya Skurubron via broavgifter.
Läs avtalet här (PDF-dokument, 665 kB)
Genomförandeavtal
Ett genomförandeavtal, som kommunfullmäktige i Nacka godkände den 17 juni 2013, reglerar ansvarsfördelningen mellan Trafikverket och Nacka kommun under och efter byggtiden. I avtalet står även att Trafikverket ska bygga om den Skurubro som finns idag när den nya Skurubron är färdigbyggd och sedan överlåta båda de gamla brohalvorna som den befintliga bron består av till Nacka kommun.
Genomförandeavtal (PDF-dokument, 7,8 MB)
En ny Skurubro ses som en långsiktig lösning för att kunna nå ökad kapacitet för trafiken till och från det starkt växande Nacka och Värmdö. Den nya bron ska få motorvägsstandard med utökade körfält högre hastighet än den nuvarande.
Den nuvarande Skurubron och dess påfarter har idag låg standard och konsekvenserna blir stora vid en eventuell händelse som gör att trafiken över bron måste stoppas.
Väg 222, Värmdöleden, är den huvudsakliga förbindelsen mellan Stockholm, Nacka och Värmdö. Den har motorvägsstandard förutom över nuvarande Skurubro. Nuvarande Skurubron är den enda förbindelsen för all trafik – fordon, gång och cykel och kollektivtrafik som uteslutande består av bussar. Dessa komponenter tillsammans med att Nacka och Värmdö växer innebär att bron når sitt kapacitetstak inom en snar framtid. Dessutom är bron gammal och behöver kontinuerlig renovering.
Den mest akuta trafiklösningen på nuvarande Skurubro har varit att få till en ny påfartsramp vid Björknäs. Den blev klar 2014 och trafiken flyter på bra där, tack vare rampen.
När den nya Skurubron är på plats kommer den Skurubro som finns idag att byggas om. Den brohalva som idag leder mot Stockholm blir ett separat gång- och cykelstråk över sundet och den andra brohalvan blir till för lokaltrafiken över Skurusundet.
När Trafikverket har byggt om och renoverat den Skurubro som finns idag lämnar de över den till kommunen som kommer att förvalta och ansvara för den.
Sidan uppdaterades: